Skaffa katt
Kommer inom kort att flytta till hus där det finns mycket möss, dvs jag bör skaffa en katt. Planen var att ta en från ett omplaceringshem, men många gånger har de ju kravet att katten ska vara innekatt och det kommer inte min katt att få vara om jag skaffar en, eftersom den förutom att vara ett gott sällskap även kommer att fungera som musjägare. Huset jag kommer flytta till ligger långt ute på landet, dock nära en väg som inte är särskilt vältrafikerad, men risken finns ju såklart att kissen blir påkörd, så är det ju alltid när bilar och katter är på samma område, även om jag tror att risken är vääääldigt liten. Vad säger ni? Är det omoraliskt att skaffa en utekatt på de premisser jag nämnt ovan? Tilläggas bör att jag kommer ta stort ansvar för katten som kommer att bli en familjemedlem, den kommer inte att få springa ute vind för våg, den kommer att vara försäkrad, vaccinerad, kastrerad och allt sådant. Självklart kommer den att få komma in och gå in/ut som den vill och är vi inte hemma när kisse är ute har den ett uppvärmt krypin att söka sig till om den känner för det. Tacksam för råd och input!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vad jag vet finns det massor av vuxna katter, både på katthem och i omplaceringsannonser, som av olika skäl både önskar och behöver tillgång till fri utevistelse. Det är svårt att hitta nya hem till vuxna katter, särskilt när det även finns krav på fri utevistelse i tillräckligt lämplig miljö, så gör en god gärning och välj en sådan katt!
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ja, det är precis det jag vill, men samtidigt verkar många katthem vara nitiska med att katten aldrig kommer att behöva vara ute igen, med alla faror som finns. Men jag ska kolla med katthemmen häromkring och höra efter om det finns en katt som är lämplig för oss. Men vad tycker ni, är det ok att släppa ut en katt i en sån miljö som jag beskrivit ovan? Tänker bara så att jag inte får arga ögat från ev. katthem.
Och hittar ni någon lämplig annons om kisse som skulle passa mig så får ni hemskt gärna PM:a mig eller länka den (om man får det vill säga).
Vårt hus har varit musfritt sen jag skaffade tamråttor (inte en chans att möss eller råttor går in på en grupp råttors revir 😃) så lite mer än två år, dock så hjälpte 3 utekatter som gillade att jaga möss i princip inte musproblemet alls, så du ska inte ha alltför stora förhoppningar om du skaffar det just för att jaga möss! Kan ju hjälpa stort, men kan också inte göra det 😉 Men om ni planerar att ha den som familjekatt så spelar det ju inte så jätte stor roll ändå 🙂
Bodde också långt ute på landet med en liten landsväg nära som inte är alltför trafikerat, fungerar fint och inga grannars katter har blivit påkörda heller! Det skulle vara bra om man ansöker för ett gupp i vägen dock så bilar saktar ner…! Vi skaffade ett gupp då vi tyckte det fanns fara för barnen (coughs) och det är nog en livräddare för katterna häromkring 👍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#4 Tamråttor var smart, dock vill jag ha ett djur som kan "roa sig själv" som en utekatt kan göra, eftersom den mesta tiden vill jag lägga på mitt stora intresse - kaninerna. Dessutom är det mest i uthuset som mössen gömmer sig, så då hjälper det ju inte ifall jag skaffar ett gäng tamråttor…
Ja, gupp var en smart grej att ansöka om! Dock vet jag inte hur lätt det är att få igenom då vi inte har eller planerar att skaffa barn. Inte heller har vi några grannar som man skulle kunna ansöka tillsammans med och som sagt passerar högst ett par bilar per dag området, så vältrafikerat är det inte.
#2 Synen på katters behov av utevistelse och hur den utevistelsen i så fall ska se ut kan se olika ut, men hur nitisk en kattorganisation än må tyckas vara i sitt utekattmotstånd, så är de flesta införstådda med att det finns kattindivider som helt enkelt inte kan anpassa sig till ett instängt liv. I sådana fall är det med hänsyn till kattens välmående antingen utevistelse eller avlivning som gäller.
Ett liv på landet med fri utevistelse är drömmen för många katter, men visst innebär fri utevistelse (även på landet) en ökad olycksrisk som både säljare och köpare måste vara medvetna om och acceptera.
Var i landet bor du och inom vilket sökområde bör katten finnas?
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Ja, det har du helt rätt i. Och precis, ett liv på landet är det enda riktiga för vissa katter, även om man kanske riskerar att katten förolyckas i högre utsträckning.
Jag bor i Stockholm, men kan ta mig runt i stora delar av Mellansverige/södra Norrland för rätt katt. Går transport att lösa och jag exempelvis kan vara jourhem åt katten ett tag innan den riktiga överlåtelsen sker (så vi ser att vi passar ihop menar jag) så kan ju katten finnas i princip vartsomhelst.
Vissa katter är jätteduktiga på att ta möss, andra bryr sig inte om dem. Om du väljer en katt som varit innekatt hela livet är chansen mindre att du får en jagande katt. Jag bor långt ute på landet och det finns gott om möss och sorkar här. Vi har haft tur och har och har haft duktiga musjägare. Här spelar de stor roll. Vi har aldrig haft en mus inne i huset så länge vi haft katt.
Lycka till med kattletandet!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Hitta Katten i Enköping har flera katter till salu som önskar få bli ute katter.
Stolt ägare till tre La permer