Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 656 ggr
RandomBrud
0

Okastrerad hankatt attackerar sin syster

Hej!
Vi har en hankatt som attackerar sin syster. 
Vi fick hit dom samtidigt och då var dom 13 veckor.
Han är annars väldigt gosig och jättesnäll men på senaste tiden, kanske någon vecka tillbaka, började han leka väldigt hårt med henne, som nästan skriker av hans bett. 

Vi håller dom aktiva och har massa kattleksaker, matar dom med torrfoder och ibland belönar vi dom med kattgodis.

Hon har några safeställen högt upp eftersom han mest håller sig nere.

Har någon en idé om hur vi ska få honom att sluta?
Att avliva eller ge bort är inget alternativ. 

Jag tänker själv att det kan vara hans hormoner som börjar ta fart och att vi borde kastrera honom så att han lugnar sig, men det har vi inte pengarna till för tillfället, men lär göra det så fort vi har råd.

Någon som har idéer på vad det kan bero på? Dom är inte ovänner, han leker väldigt hårt med henne och det oroar både mig och min sambo. Ljuden katterna gör ifrån sig är ju hjärtskärande..

Tack på förhand

EvaSe
3

Hur gamla är de?

Risken är att han parar henne och att ni får små söta, men kraftigt inavlade, bebisar inom kort.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

RandomBrud
0

Dom är ett halvår gamla ungefär.

Uppkatten
4

Hög tid att kastrera! En hane kan bli könsmogen i den här åldern, och en honkatt kan bli dräktig i samma ålder (hon är dock inte alls mogen att få ungar och bli mamma!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

RandomBrud
0

Så det kan vara hans hormoner som gör att han leker på ett så aggressivt sätt? 
Kastrera gör vi asap!

Cahira
4

Håll dom åtskiljda eller hitta en familjemedlem som kan ta hand om ena katten tills ni har råd med kastrering alt låna ihop pengar till det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RandomBrud
0

Vi bor i norge och känner tyvärr inte många här. :/
Just nu är han instängd i ett rum och sover.

MonicaLagerquist
4

Sen ska ni även tänka på att en hankatt blir inte infertil omgående utan det kan ta upp till fem-sex veckor. Så om ni bara kastrerar honom så får ni hålla dem isär tills dess att han blir infertil.

Stolt ägare till tre La permer