Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1137 ggr
Lillaaflickaan
0

skaffa katt.

Hejsan. 

Vi ska skaffa en äldre kastrerad han katt på 3år.
Han är van att vara ute, men vi funderar på att ha honom som inne katt då det går många tunga lastbilar vid oss. Är det som plågeri att bara låta honom vara inne nu? 

sen skulle vi vilja ha tips på saker man måste köpa när man skaffar katt som ska bo inne? 

Gärna tips på vad man behöver då han är långhårig, men nu tyvärr ner rakad då han haft många tovor. Hur får man pälsen tillbaka snabbare och får den lika fin som den va förr. 

Mvh Kissen

Fridborg
0

Det finns en stor risk att han kommer bli deppig över att inte kunna gå ut, det du minsta får göra för honom är att gå ut med honom i sele.

Ha klätterträd hemma, mycket leksaker. 

Håret kommer växa så fort det växer och det är bara att se till att kamma honom så han inte får tovor igen ;)

Jessicahagstrom94
0

Gå ut med katten i sele om han visar tecken på att vilja gå ut, har ni så ni kan näta in en balkong så gör det också. :)

Klätterträd, helst flera.
Leksaker!!
Aktiveringsprylar.

Borsta katten varje dag, jag rekommenderar furminatiorn!

[SueHn]
0

Det är nog inte så lyckat att skaffa en 3 år gammal katt och försöka göra om den från utekatt till innekatt. Men det går förstås inte att släppa ut honom dör det är så mycket trafik.

LinaLj
0

Det beror helt på katten. Min mamma tog över en 7 år gammal stallkatt som sedan blev innekatt utan problem. När han kom och hälsade på mig på landet och fick gå ut om han ville så låg han och sov på soffan.

Sedan finns det utekatter som inte klarar av att bli inne katter men då kan det hjälpa med selpromenader eller att näta in ett område ute så han får en rastbur.

sagan
8

#3 De flesta katter går att göra om till innekatter om dem inte kommer från samma ställe och har sitt revir där. Inte har katthem jourhem som får släppa ut katter som hamnar hos dem. Och dessa katter finner sig till rätta, det finns säkert en och annan som inte går att få att trivas. Men större delen är nöjda och glada.

Väljer du att börja gå ut med katten i sele, förutsatt att han är okej med det, råder jag dig att alltid ta ut katten med hjälp av en transportbur. Då blir inte dörren vägen ut och risken att kissen inte står och gnäller för den vill ut blir mindre. Då är det buren som är vägen ut.

Charlott_
0

Jag tycker inte det låter som en bra ide att göra en ute katt till inne katt, då är han ju van vid friheten.

Vet en tjej som flyttade ifrån landet med sina 2 katter till ''stan'' och där fick dem bli inne katter, kan säga att dem kissade inne, tror de mest va protest!

Däremot hittade min mamma en katt för 14 år sedan ute i Trollhättans stora trafikerade gator, han kom hem till oss och blev inne katt i några år, sen fick han bli ute katt då vi flyttade och det gick hur bra som helst, aldrig vart med om en sån tacksam katt :)

[Mustangcab]
3

Det går utmärkt  att hålla en katt inomhus som inte varit inne tidigare. Särskilt om den kommer till en ny plats där den inte är van att vara utomhus. Själv lät jag min 12-åriga huskatt bli innekatt under ett halvår till dess vi fick en rastgård och det var inga problem och inte  med de andra 3 heller som va r van att gå på fri tass.

Charlott_
1

#7 Många som säger att det går å så men jag tror de är kattens personlighet som avgör. Men jag tror en tidigare ute katt kan protestera. Beror på hur stort boendet är också! :)

[Mustangcab]
3

# 8 Många tror att huskatter är någon speciell ras som inte klarar av innelivet så är inte fallet. Kattaveln är inte så gammal och de allra flesta raskatter härstammar från en huskatt någonstans i världen med undantag från bengalen som är släkt med en vild katt.

Fridborg
1

Jag adopterade en utekatt som skulle få förbli utekatt. Han försvann i 3 veckor, kom tillbaka jättesjuk och nu är han tvingad till ett liv inomhus. Han är extremt deppig av det och eftersom han är rakad kan jag fortfarande inte gå ut med honom (testade en gång men han började skaka direkt).

Nu kommer jag att avliva honom dels på grund av sjukdomen och dels för att det är grymt att låta honom vara deppig inomhus. Det bästa vore att låta honom komma till ett hem där han får vara ute tryggt, men eftersom han är svagare än andra katter kommer han troligtvis bli attackerad av andra katter. Och vem skulle vilja adoptera en dödssjuk katt?

Som Charlott_ säger så tror jag också att det helt är upp till individen.

[Mustangcab]
2

# 10 Och om du inte hade släppt ut honom? Så hade han  inte blivit sjuk? Var det inte den som hade fått FIP?

LinaLj
2

Det är också viktigt att tänka på att det finns säkrare sätt att erbjuda utemöjligheter än att bara släppa ut dem. Som tidigare nämnts så räcker det för de flesta katter med koppelpromenader eller en inhägnad utegård eller balkong. Det handlar också om att skapa en inbjudande miljö som stimulerar katten.

Fridborg
0

#11 Ge mig inte fingret för att jag släppte ut honom, det finns i hela Mälardalen så i såna fall måste alla i hela Stockholmsområdet ta in sina utekatter. Och jag vet inte vad FIP är, men det är Vingelsjukan han har fått.

[SueHn]
0

Katter som levt ute som hemlösa och farit illa något år kan vara så glada att få komma in i värmen med mat serverad att de inte längtar att få gå ut på ett bra tag.

[Mustangcab]
0

# 13 Vingelsjukan var det. Du kanske ska läsa på om sjukdomar som katter kan få?

sagan
1

Som jag skrev tidigare är det svårt att få en utekatt att bli innekatt om den är kvar i sitt gamla revir. Flyttar man katten så fungerar det för det mesta väldigt bra. Och det skadar inte att prova.

#10 Prova att se om katten kan komma bort från sitt gamla revir och kan bli innekatt hos någon annan.

Fridborg
1

#15 Jag kan de flesta, men att få vingelsjukan är ju typ som att få någon tropisk sjukdom, hade aldrig någonsin hört talats om något liknande. Haft katt i hela mitt liv och har läst och hört (och upplevt) det mesta förutom just det. Varför ska alla behandla folk här som att de aldrig haft ett djur innan och inte kan något bara för att de inte kan en sak?

#16 Jag tror ingen vill ha en katt som kan insjukna på några dagar och behöva avlivas tyvärr.

Lillaaflickaan
1

Tack för alla era svar! 

Jag pratade med hon som har katten igår och hon har haft honom som inne katt sen hon rakade ner honom då han hade såna tovor, och har har inte äns velat försöka gå ut. Då har han bott inne hos henne nu i ca en månads tid,  Så förhoppningsvis kommer det gå bra. 

Vi har en stor 3a + hall och balkong. Och nu när sommarvärmen kommer ska vi sätta upp nät på balkongen så han får vara där ute om han vill men han måste få tillbaka pälsen först så han inte bränner sig i solen.

Han är av största del rasen skogis ( Norsk skogs katt ) och sen vanlig bondkatt. Så katt leksaker och klös ställning har vi skaffat och ett par aktiverings leksaker och andra leksaker.  å så självklart katt låda och sand, men har ni tips på någon bra Kattsand som ej luktar eller fastnar i päls så säg gärna till. 

Hälsningar lillaaflickaan

jnielsen
3

Jag tycker att du ska fråga vilken sand den nuvarande ägaren har, vissa katter kan vara känsliga så det kan vara bra att ha samma till att börja med, sen kan du fasa ut den sanden och byta mot en du gillar. Själv har jag extreme Classic. 

Jag vill också berätta att även om ägaren säger att katten har Norsk Skogkatt i sig så räknas ALLA katter utan stamtavla som huskatt/bondkatt. Om ni ska betala för katten så är han alltså inte mer värd ekonomiskt sett bara för att den nuvarande ägaren säger så. Jag säger det bara för att ni inte ska bli lurade att betala dyrt för en katt som påstås vara raskatt, det är inte på något vis någon kritik (jag vet att detta är ett superkänsligt ämne)

Hoppas att du lägger upp bilder på din kisse när han kommer och Lycka Till!!!!

Lillaaflickaan
2

Har hämtat honom idag så kommer lägga upp bilder så snart som jag har tagit flera. :) Hon som ägde honom innan vill inte ha pengar för honom, hon ville bara att han skulle komma till ett kärleks fult hem. men ska ha han på prov ett tag nu och sen ge en liten summa bara föra sakens skull :)

jnielsen
3

Om förra ägaren inte vill ha pengar för kissen, så tycker jag att du ska skänka den summan till kattkommando syd eller annat No Kill katthem. För de har stort behov av pengarna! Skänk det till behövande katter, om förra ägaren är kattmänniska så kommer det att glädja denne =)

Lillaaflickaan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Det funkar bra med pepsi. Han blir allt mer tamare och kommer fram å gosar och vill mysa, så vi får hoppas det fortsätter så. Men är lite orolig då har bara har fått päls fläckvis över ryggen och det men har fått päls över hela magen, där är det tätt och fint. Men på ryggen är det bara fläckvis och han ser inte klick ut. :( Vad ska man göra?