Dö eller bli sjuk av rädsla?
Hej! Igår blev min katt (9mån) attackerad av en kamphund, men han fick inga skador. När vi tog in honom i stugan så var han som vanligt. Nu har han åkt bur i 2tim för att komma till stan, där vi bor, och han lämnar inte buren osv, och det brukar han göra direkt när vi öppnar den… Han jamade mycket i buren. Kan det vara så att han fortfarande är chockad efter gårdagen, och nu efter resa är han lite rädd? Kan katter dö av rädsla? Blir så orolig :(
elvira.horseworld.se
Jag tror det är resan som han reagerar på och tyckte illa om. Vad som hände igår har han förmodligen redan lagt bakom sig.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Blev han biten? Det kanske inte blev ytliga skador, men det kan ju vara rätt mycket kraft i en hund som kan ha gjort inre skador.
Eller att han helt enkelt har ont efter det.
Skulle då helt klart åka till veterinären om katten inte beter sig som vanligt bara för att vara säker.
Rent teoretiskt kan både djur och människor dö av chock, men som du beskriver situationen är de tinte aktuellt med din katt. Jag tror bara han avsjydde bilresan och om du låter honom vara så han får ta sin tid och själv bestämma när han vill gå ut ur buren så kommer allt säkert att snart bli bra igen. Fast han kommer nog inte gärna att gå in i buren igen om han misstänker fler bilresor. 😉
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Ja vilket djur som helst kan dö av rädsla, men det brukar ske kort efter ett trauma. Vissa djurarter är mer känsliga än andra, katter hör till de mer tåliga djurarterna. Så det krävs en del om nu inte katten har fysiska problem såsom hjärtproblem osv.
Men som sagt om det ska gå så illa så brukar det komma i samband med traumat. Men visst kan katten ännu vara i chock, men är ni säkra på att katten inte skadades? Allt syns ju inte, tex invärtes skador. Om en hund tex ruskar en katt så kan det bli stora skador under huden/i kroppen.
Smärta kan även komma när chocken lagt sig, så det kan ju vara så att katten är lite blåslagen. Jag hade låtit en veterinär undersöka katten om detta inte släpper snart. Kolla slemhinnor och temp. om katten har feber eller/och bleka slemhinnor så direkt in till veterinär!
Ojdå! Hur reagerade du och vad sa ägaren till den hunden??! Stackarn…:'( Avliva hunden tycker jag.. En hund som attackerar sådär mår inte psykiskt bra.
En kompis katt fick ett hugg rätt över ryggen av en stor hund när denne satt ute vid tomtgränsen.
Dock var denne hundägare rådig och gick upp till min vän, berättade vad som hänt och ville ha katten till veterinär för säkerhets skull, på sin egen bekostnad så klart.
Så katten for till veterinären men hade tack och lov inga skador.
Vet du vems hund det var som bet?
#5 Hur man ens kan döma ut en hund från en kort skriven text förstår jag inte! Varför måste hunden må psykiskt dåligt? Hundar är rovdjur, de går igång på jakt /döda, även den lilla vavvan som sitter i väskan har samma instinkter, men gör inte lika stor skada. Katten har samma sorts instinkter, borde vi avliva alla utekatter som dödar möss/fåglar eller någon familjs lilla sällskapskanin?
Ser de en katt som springer så tar jakten lätt över. Vad är det för fel med det? Felet ligger väl hos ägaren som saknat kontrollen, eller som inte tränat hunden till hur man uppför sig i vårt samhälle. Hunden ska inte belastas och kallas för psykiskt instabil. Sen om det verkligen handlar om en hund som är farlig det är en annan grej, men denna text säger inget om hundens mående i övrigt. Hunden mådde säker jätte bra när den fick utlopp för sina instinkter, även om det såklart inte borde ha fått ske.
Tråkigt när sådant här sker! Men sånt händer när folk inte tänker.
Anklaga ägaren!!! Men jag är säker på att de flesta ägare som tappat kontrollen på detta sätt är djupt ångerfull.
#5 Hundar har jaktinstinkt precis som katter. Det inte fel på hunden utan på ägaren.
Men jag undrar, hur skulle det kunna vara invärtes skador om han inte har ett tecken av bett osv på utsidan? Det var ju trots allt en kamphund, och om hon bitit borde ju han fått hål i huden? Han är inte öm någonstans vad jag har märkt.. Hunden är en Staffordshire, min mosters… Som gärna jagar katter…
elvira.horseworld.se
Skulle en "kamphund" ha mer kraft i bettet än någon annan ras av samma storlek?
#10 Öhm… Ja? Tex en tax har ju mycket mindre kraft än en staffe?
elvira.horseworld.se
Katter är naturligt bärare av olika virus, precis som vi människor. När man vaccinerar en katt får de ju även i sig små mängder av det man vaccinerar mot. Om en katt utsätts för stor stress kan det leda till att sjukdom bryter ut. En katt kan alltså drabbas av t.ex. kattsnuva om den utsätts för stress, eftersom den har viruset i kroppen. Tilläggas ska väl, att stress för en katt inte är det samma som stress för en människa. Så visst kan en katt bli sjuk (och dö av sjukdomen) av rädsla. Ett trauma som det du berättar om skulle mycket väl räcka för att utlösa en reaktion. Om katten känner sig sjuk påverkar det ju dens beteende. Håll ett öga på honom och ett veterinärbesök är kanske inte är fel. Men jag själv skulle nog vänta och hålla koll. Har han nyss blivit uppskrämd av attacken, blir det nog ännu jobbigare om du drar iväg honom till veterinären. Men ha koll. Blir han sämre behöver jag väl inte säga att veterinären är bäst ;) Lycka till!
@Mpajunen på Instagram
Och en tax är av samma storlek som det som definieras som kamphund?
Hunden behöver inte ha bitit för att orsaka skador. Ett slag med tassen på fel ställe kan ge inre skador som inte syns på utsidan. Det är ofta hundar försöker trycka ner sitt byte antingen i lek eller för att hinna få in ett bett.
Jag har på dagarna nu en husky på träning och har ganska rejäla blåmärken efter att han har hoppat upp och slagit med tassarna på mig. Hade han gjort så på mina katter så hade det kunna skada dem även om det bara är lek från hans sida och det inte syns något på utsidan.
(Den här hunden får självklart inte vara med mina katter)
Jag undrar vad TS menar med "attackerad" Vad var det som hände? Bet hunden eller slog den med tassen? Det kan ju skilja väldigt i hur hunden attackerar, min mammas hund blev nyligen attackerad av en amstaff, han var en hårsmån från döden, hade en katt blivit attackerad på samma sätt så hade det inte funnits någonting kvar av katten.
Själv hade jag tagit min katt till veterinär för en kontroll om den blivit biten eller hoppad på av en hund. Alla skador syns inte.
#9 Huden är tålig, det krävs en del för att göra hål. Sen har katter så mycket löst skinn att de nästan kan snurra runt ett helt varv "inne" i skinnet. Men själva kroppen under huden kan ta skada även om huden inte gjort så. Så det är absolut ingen säkerhet att katten är ok bara för att katten är hel.
Om hunden fått ett bra grepp och tryckt till över buken//bröstkorgen/huvudet/nacken, så behöver det inte bli hål i skinnet för att orsaka inre blödningar osv.
#9 en Staffordshire är inte automatisk en kamphund i mina ögon, synd att en sådan fin ras har fått dåligt rykte pga fel ägare och tidningarnas skriverier. :(
Om katten fortfarande har ett avvikande beteende borde du genast åka till veterinären för att låta undersöka katten. Är katten långhårig kan isf skadorna finnas dolda i pälsen.
Det är vääldigt OT men; är inte kamphund en beteckning för en viss typ av ras? Ungefär som vallhund, jakthund osv? Jag har alltid trott att det var ett ord som beskriver en hunds typ, sen har det missbrukats i media och folkmun.
Hur är det med katten nu? Om han inte blivit bättre nu,håller jag med #17 att det är dags att åka till vetrinären nu. Hade det "bara" varit chock, hade han blivit bättre nu. Hoppas det går bra för er !
@Mpajunen på Instagram
#18 Helt sant. En kamphund är en hundtyp precis som du skriver.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag vill förtydliga detta med kamphundar då det ser så illa ut i text… I min mening finns det tre olika typer av "kamphundar"
1. Hundar som tidigare blivit avlade för kamp (bland annat pitbulls, till denna kategori hör inte ex rottweiler och få har faktiskt koll på vilka som hör hit)
2. Hundar som används/använts till kamp (kan vara vilken/vilka raser som helst) men som individ blivit utnyttjad för hundkamper.
3. Kamphund i folkmun. Många hundar folk "tycker är" kamphundar eller "ser ut som" o.s.v ex rottweiler pekas då och då ut som detta.
Så det är väldigt svårt att veta vad folk menar med kamphund (och jag antar när jag ser det att folk menar alternativ 3 och inte har en aning om vad de pratar om)
Jag beklagar för chocken katten fick oavsett vad det var för ras och hoppas allt gått bra.
Hur har det gått med din katt.
Helt klart hundägarens ansvar!! Begreppet "kamphund" är svår att sätta fingret på, eller i alla fall med tanke på att det många många gånger uttryckts på "fel" sätt i media och i folkmun. Jag blir lika upprörd på hundägare som inte tillrättavisar sin hund som agerar aggressivt oavsett hundens storlek, ras eller ålder.
Hur mår kissen nu? Hoppas han mår bättre nu i alla fall 🌺
#21 Ja, men tyvärr kan man ej anpassa okunnighet till alla namn som finns till allt.
Kamplust är även ett ord i hundvärlden som kan ge fel signaler till okunniga, detsamma med kamphund. Bara att beklaga att folk anser rottweiler, dobermann, schäfer m.m som kamphundar, då de tillhör en helt annat sort av hund.
Men tyvärr finns okunnighet överallt, men kamphund är det korrekta samlingsordet för den typ av hund el möjligtvis muskelhund.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Han mår bättre nu, tycker jag. Han är inte lika trött och hoppar runt. Lite tröttare är han fortfarande, men det blir bättre och bättre för varje dag, som tur var :)
Han leker och busar med sin kompis och är inte lika skygg. Är det något jag ska vara uppmärksam på?
Veterinär är inget allternativ då mina föräldrar tycker han ser ut att må bra..
elvira.horseworld.se
Skönt att höra att han mår bättre! Se till så att han äter och dricker ordentligt och att han sköter lådan. Funkar de grejerna brukar det vara rätt lugnt. Det är några av de första sakerna som börjar krångla när katten inte mår bra. Du kan även "klämma över" honom ibland och se om han verkar öm någonstans. Trötthet är naturligt efter ett trauma. För alla djur och människor. I och med att han blir piggare och tycks må bättre på alla sätt, så tror jag inte att det är någon fara. Ge lite extra kärlek, så är det säkert som det ska snart :) Lycka till, till er båda!
@Mpajunen på Instagram
Tack :) Nu har han varit ute under påsken, och beter sig som vanligt, förutom en lite större rädsla för snabba ljud. Tack för all hjälp!
elvira.horseworld.se