Få blötmat att bli mera populärt!
Hej!
Tänkte höra om ni har några tips här. För någon månad sen så bestämde jag mig för att gå över från torrfoder till blötmat (helt). Gick sakta över med mindre torrfoder och mera blötmat (av att döma på avföringen så gick detta bra!), men nu när min Nils går på bara blötmat så är jag orolig att han inte äter tillräckligt. Han var ett riktigt matvrak när han åt bara torrfoder. Nu så köper jag Mjau tetrapack, har läst på förpackningen att en katt i hans storlek (ca 3,5kg) ska stoppa i sig nästan en hel förpackning per dag, men han äter bara en halv förpackning om dagen. Har testat alla smaker (förutom de med fisk eller skaldjur) men det är samma sak med alla.
Jag har märkt att han äter mer när jag precis har öppnat förpackningen då den är rumstempererad (sen har jag den i kylskåpet), det är ju inte så konstigt med tanke på att han är ett rovdjur så när det kommer från kylskåpet så brukar jag köra den i låg värme i micron tills det är rumstemperatur. Han äter helt klart mer än när det är kallt men som sagt, fortfarande inte tillräckligt enligt förpackningen.
Försöker även som jag hörde Jackson Galaxy nämna att leka med honom innan måltiden så han får utlopp för jaktinstinkten och avslutar jakten med mat.
Efter att ha fått reda på all skit som de stoppar i torrfodret så känner jag inte att jag med världens bästa samvete kan sätta honom på det igen, men jag är orolig att han inte får i sig tillräckligt just nu. Jag gav honom tidigare torrfoder med blötmat några gånger i veckan men han valde alltid torrfodret före blötmaten så jag vet inte om en kombination skulle göra någon skillnad nu heller.
Slutligen så vill jag lägga till att jag läser på om BARF men känner att jag i nuläget inte har tillräckligt med kunskap för att ge mig på det så det får bli blötmat (om det nu är lämpligt att fortsätta) tills dess.
Om ni har några tips på hur man kan göra blötmaten lite mera intressant så är det mycket välkommet! Tänkte dock att jag i veckan skulle ta mig till granngården och se om de har bozita blötmat (har hört att det ska vara någon slags deluxe version av mjau) och se om det är mera populärt.
Har han gått ner, eller ser han smalare ut? Om han inte har gått ner, så tycker jag inte du ska vara orolig (: Det som står på förpackningen stämmer inte för alla katter.
//Jessie
Du kan räkna ut exakt mängd han bör äta utifrån hans vikt på katt status.se. Sen får man även ta hänsyn till hur aktiv han är och om han är inne eller ute. Du behöver nog inte oroa dig för att han får i sig för lite.
Det som står på förpackningen är alldeles för mycket. När mina får blötmat så delar de på en tetra på 380g och båda väger runt 4-5 kg. Enligt mjau så ska en katt på 4-5 kg äta 400-500g om dagen… Vilket låter sjukt mycket. Jag barfar 99% av tiden men glömmer ibland bort att tina maten och då blir det blötmat. Men när de barfas äter de ca 130g om dagen.
1 Mjau tetrapack räcker oftast 2 dagar för min katt på ca 4 kg. Då får hon dessutom en rå kycklingvinge ca varannan dag.
Men det varierar lite hur hungrig hon är olika dagar. Vissa dagar äter hon mer och vissa mindre. Hon håller vikten bra och äter i stort sett bara blötmat.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag tycker att man bör ha torrfoder också. En katt äter naturligt ungefär 15 gånger per dag. Lite och ofta. Han kanske inte är hungrig precis när du väljer att mata honom. Att ha en skål med torrfoder stående framme är inte fel. Det i sig kan stimulera aptiten. Och det finns bra torrfoder. Har du mat framme över natten? Det är ju då katterna är mest aktiva. Men det är ju när det kommer till krita ett val man gör själv. Jag tror själv inte att en katt far illa av att äta något av de bättre torrfoderna kombinerat med mjukmat. Det är lättare att få alla behov tillgodosedda. Men, som sagt, man ger ju vad man själv känner passar ens katt. Vet att det inte är en populär åsikt jag vädrar, men det är så jag tycket det funkar bäst här hemma. Om du är orolig att katten äter för lite, skulle jag sätta fram lite torrfoder, men ändå huvudmata med mjukmat eller rått. När mina inte vill äta mjukmaten, brukar jag strö lite torrfoder på, så äter de mer. Lycka till!
@Mpajunen på Instagram
Min Nina väger 3,9kg, hon får enligt uträkning från kattstatus.se (heter sidan väl?) 240g/dag av mjau på burk.
Våra tre delar på en Mjau-burk per dag, två av dom väger 2.5 kg och den tredje väger 3 kg. Så dom äter något mindre än vad det står på burken (då är dom ganska aktiva utekatter också)
//Jessie
Då känner jag mig genast lugnare! Ja han är fortfarande i bra form och beter sig precis som vanligt, då kör vi vidare på det tills det är dags för BARF! :)
#5 Det går precis lika bra att ha fri tillgång till blötmat som torrfoder. Vi byter ut eller fyller på 2-3 gånger om dagen så kissarna kan gå och småäta, precis som du säger ;) #TS Mina två äter ungefär en Bozita-tetra om dagen tillsammans och är fina i hull. Väg honom och se om han håller vikten om är orolig. Håller han vikten så äter han tillräckligt, oavsett vad förpackningen säger ;)
#9 Blir det inte torrt och tråkigt? Blir det hemma hos mig :( Jag potionerar ut lite mjukmat åt gången, så de hinner äta upp det innan det blir torrfoder det med ;P Kanske spelar roll om man har i sås eller gelé :)
@Mpajunen på Instagram
#10 Jag häller på vatten över maten så då håller det sig fint länge tycker jag. Det brukar oftast inte hinna bli torrt innan det är uppätet. De få gångerna det händer så byter jag ut. Det äts helst sås här så jag vet inte om det blir någon skillnad :)
#11 Hälla vatten på låter som en bra idé! Extra vätska och allt :) Häller du på direkt när du tar fram då? Här äts bara sås också. Blev mycket protester när jag gav dem gelé en gång när jag köpte fel :/
@Mpajunen på Instagram
#12 Ja precis, win-win ;) Häller på när jag lägger upp maten, så mycket som kanten på fatet tillåter :P Haha, kräsna djur vi passar upp på!