Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1151 ggr
suur
0

Bajsar i trappen

Hej!

Min katt har nu de senaste dagarna bajsat i trappen. Han kissar i toaletten men har slutat att bajsar där helt.. Vad kan detta bero på? tacksam för all hjälp! :)

Scorpio97
1

Är katten kastrerad?
Har ni andra katter (ålder, kastrerade)?

Hur många lådor har ni?
Hur ser lådorna ut? (Stor/liten, med tak/huv?)
Vilken sand har ni i lådorna?
Hur ofta städas lådorna?

Har något förändrats senaste dagarna? Flytt, ny familjemedlem eller liknande?

//Jessie

suur
0

han är kastrerad,har inga andra katter

vi har en toa,liten utan tak

har pee wee pellets (eller vad det heter) 

tömmer hela skiten 1-2ggr i veckan och tar allt bajs när jag ser att han har bajsat.

vi har inte varigt hemma så mycket nu de senaste dagarna ( kanske kan vara därför) så har inte hunnit leka så mycket med honom som jag brukar göra varje dag

Scorpio97
1

Egentligen rekommenderas det att ha två lådor om man har en katt, eftersom vissa katter inte vill kissa i samma som dom bajsar.

Pellets är det rätt få katter som gillar, jag rekommenderar en lerbaserad, finkornig och parfymfri sand istället. Finns både billigare och dyrare, man får prova sig fram.

Lådan ska städas åtminstone två gånger per dag.

Ja, för lite uppmärksamhet eller aktivitet kan säkert vara anledningen då (: Ni/du får se till att leka med honom lite extra nu då, och se om det hjälper. Speciellt om han är ensamkatt (och innekatt?) är det ju extra viktigt att han får aktivering från er istället.

//Jessie

suur
0

Har haft samma pellets i över ett år.. kan det vara så att han blir trött på det nu? 

Han har aldrig bajsat eller kissat utanför lådan innan.. bara nu den sannaste veckan. 

Ska prova att leka/gå ut med honom mer och se om det blir bättre! tack för hjälpen! :)

Scorpio97
1

Ja, katter kan gå på samma låda med samma sand/pellets i flera år, och sedan helt plötsligt tycka att det är nog nu. Vissa går på lådan ibland, och ibland inte. Katter är ju trots allt renliga djur, och försöker ofta gå på lådan även om dom inte är bekväm med lådsituationen. Så då kan det hända att dom helt enkelt inte står ut med den en dag, och slutar använda lådan (: 

Men du kan ju prova att leka med, och se om det löser problemet först. Det finns ju vissa katter som trivs med pellets också

//Jessie

suur
0

Som tur så kissar han iaf i lådan ;) får hoppas att han bajsar där han ska ^^

suur
0

Nop, han bajsade där igen.. får åka och köpa Kattsand. Ifall detta inte hjälper, vad ska jag då göra?

[Lilyz]
2

Vissa katter vill bajsa i en låda och kissa i en annan, och ja de kan finna sig i att göra på ett visst sätt ett tag för att helt plötsligt inte "stå ut" längre. Prova ha två lådor. 🙂

Alice98
2

Jag hade Pee wee pellets till mina katter förut. Men eftersom att min ena katt började bajsa på golvet istället för i lådan så testade vi att byta till Ever clean och nu bajsar han i lådan igen. :)

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

suur
0

Så!

Nu har jag provat fyra olika sorters Kattsand och skaffat en till låda… MEN han bajsar fortfarande i trappan.. 

När vi ser att han försöker bajsa i trappan tar vi upp honom och sätter han på lådan,då bajsar han där men inte annars.

Vad ska jag göra? 😡

Scorpio97
0

Prova sätta en av lådorna i trappan, där han bajsar.

//Jessie

suur
0

Har gjort det men han bajsar ändå inte där

suur
0

jag tror att jag borde gå med honom till veterinären.. Han kanske har ont och därför bajsar han inte i lådan?

Scorpio97
1

Veterinärbesök är en bra idé (: Vad rengör du med där han har bajsar förresten? Vissa rengörningsmedel innehåller klorin, vilket signalerar 'toa' för katten.Att spreja på lite ättika är bra, katter gillar oftast inte det.

//Jessie

suur
0

använder såpa.

kan prova med ättika och se annars blir det att gå till veterinären :)