Vågar man?
Tjena! Vi har en femårig kastrerad hankatt. Han har varit själv så länge han bott hos oss, men nu skulle jag vilja skaffa en till katt (inte så mycket för hans skull, mest för vår egen). Men vågar man köpa en till? Finns det någon risk att vår katt som vi har nu flyttar? Hur brukar det gå med att köpa en ny katt till en äldre? Vad för sorts katt? Kön? Ras? Hur ska vi göra för att mötet mellan katterna ska bli så bra som möjligt? Kan man ta hem en katt på prov? Kommer dem acceptera varandra? Har dock inte övertalat mina föräldrar än att vi ska ha en till katt. Jag är däremot väldigt sugen på det. Några tips på hur jag kan övertala dem? Dela gärna med er av era erfarenheter! Tack på förhand!
Hej!
Ett tips är att fråga en uppfödare nära dig om du får ta hem en kattunge på prov. Det brukar vara lättast med kattunge för annars kan det lätt bli bråk mellan katterna gällande revir eller ledarskap osv. Mellan två fertila hanar är det störst risk för bråk, men eftersom att din hane är kastrerad underlättar det.
Jag har haft två vuxna hanar hemma. Den första är kastrerad men den andra hanen som kom senare är fertil. De började storbråka, dock kan det bero på att vi även har honor.
Tips på hur du gör första mötet så bra som möjligt: Låt den nya katten få gå runt i huset en stund och göra sig lugn. Sedan när den ska få möta den andra katten så gör det på ett lagom stort område och tvinga inte i hop de med varandra, de får komma och hälsa på varandra självmant. Det ska vara lugnt så inte katterna blir stressade. Det är bra om någon av er i familjen har koll på katterna i början utifall att det skulle bli bråk.
Det finns ingen garanti på att katterna kommer att gilla varandra. Det beror på hur individerna är. Men det går nog bra, jag har haft många katter i mitt liv och det har bara varit problem med ett sätta ihop en av katterna som jag skrev ovan.
Alltså jag tycker du ska fråga en uppfödare nära dig om du får ta hem en kattunge på prov, dock tror jag inte att alla uppfödare går med på det.
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Tack! Har läst någonstans att man stängt in kattungen i ett rum med galler iför. Är det bra? Menar du att jag ska fråga något katthem eller privatperson? :)
#02 Det går nog bra. Bara ingen katt kan hoppa över gallret. Men katten ska få undersöka hela huset så det är väl bäst om ni stänger in gamla katten någonstans en timme eller två eller mer och sedan kan ni släppa ut gamla katten. Men titta på första gången de möts för säkerhetens skull.
Det beror på vart du vill köpa katt i från. Testa med den katten ni vill ha, om den inte går bra ihop med eran så lämna tillbaka den nya och testa med en annan katt. :)
Okej, tack! Om det nu blir en till katt ska jag absolut test det! Men finns det någon risk att vår gamla katt flyttar? Han gillar oss väldigt mycket och är nöjd och glad. Hur stor chans är det att katterna går bra ihop? Blir katten lyckligare av en kompis?
#4 Om den får gå ute så kan det kanske finnas risk för det. Jag har haft utekatter förut och en av de var borta ca 1 vecka när vi köpt en ny katt men sedan kom den tillbaka och var som vanlig igen. Jag har aldrig hört om att någon katt rymt för evigt när någon köpt en till katt till familjen.
Det är stor chans att de går bra i hop. Många familjer har flera katter och det går bra mellan katterna. Alla katter är ju inte bästisar men det funkar mellan de ändå.
Om en katt blir lyckligare med en kompis beror på individ. Katter är inte flockdjur i naturen. Men många har flera katter och det går jättebra. Så om ni vill ha en till katt så tycker jag att ni ska testa och se om båda katterna tycker det är okej att det finns en till katt i huset.
Tack så mycket för alla tips! Då är det väll bara att fundera på hur vi ska göra. :)
Lycka till :)
Håll er katt inne tills de lärt känna varandra ordentligt. Risken är annars att katten ni redan har hemma sticker då ni tar hem en inkräktare på hans revir. När de blivit vänner kan ni börja släppa ut honom igen. ☺
Ok, tack för så mycket bra infomation! Kom gärna med fler erfarenheter och synpunkter'!! 👍
Ha dem i separata rum och låt dem lära känna varandra genom galler. Ge dem mat på varsin sida så förknippar de varandra med något positivt. När de verkar bekväma med varandra kan man öppna upp när man är i närheten. Går de bra kan man låta dem vara tillsammans. Så länge de inte slåss är det bra, fräs och mord kan försekomm men är inget att oroa sig för.
Jag har alltid undrat över varför många rekommenderar att man ska hålla katterna i olika rum, när det kommer en nykomling. Till och med sätta ett GALLER i dörröppningen mellan katterna. Hua - det verkar väldigt överdrivet och onaturligt. Tror snarare att det trissar upp känslan hos katterna att det är något farligt och konstigt som håller på att hända; att den andra katten är farlig och någon man bör passsa sig för..
När vi hämtat kompisen till vår ragdollhona så satte vi transportlådan i köket med öppnad front så fick kattungen kliva ut om och när den ville. Molly - som var ett halvår äldre, satt under köksbordet och morrade, men han tog ingen notis om detta utan stegade rakt in i "hennes" toalett och kissade. Molly fortsatte att låta illa, men satt där hon satt. Vi var naturligtvis i närheten hela tiden så dom inte skulle ryka ihop! Ingenting dramatiskt hände dock; han promenerade ogenerat omkring och undersökte alla vrår, och Molly såg visserligen ogillande på hans förehavanden, men nöjde sig med detta. Efter en dag hade hon accepterat nykomlingen, och efter två dar satt dom och slickade varandra. Man får vara noga med att ge lika mycket uppmärksamhet och gosa lika mycket med båda så inte någon känner sig undanskuffad. Vi har aldrig stängt sovrumsdörren för katterna, och en ny liten familjemedlem behöver all den trygghet den kan få när den fått flytta till ett nytt hem, vilket innebär en mycket stor och omstörtande händelse. Så om den söker sig till en så ska man inte stöta bort den. Tusse hoppade upp och la sig bredvid min huvudkudde första natten, med sitt lilla huvud mot min hand, och där fick han ligga - fast det blev en smula obekvämt för mej! Vi har aldrig haft några beteendeproblem med våra två raggisar, utan dom är en ständig källa till glädje.
Det är väldigt vanligt att låta kattungen ta igen sig efter resan i ett separat rum. Gallret är till för att stilla nyfikenhet men samtidigt undvika bråk. Om kattungen dessutom är ängslig av sig så kan den lätt dra sig undan utan att den hemvane katten är för "på". Tycker det inte är ett dugg hemskt.