Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 721 ggr
MiiaaK
0

Ta in en utekatt till lägenhet

Tjoho, Jag har en stallkatt ute på landet hos mina föräldrar som är den mest sociala och goaste katten jag träffat, han har gått från skygg till väääldigt social. Han har det ganska bra där ute , får mat varje dag osv. Men han vågar inte gå in till huset , pga av egna katter, så han sitter på andra sidan staketet och längtar in. Tycker så synd om honom när han sitter där själv. 

Jag ska skaffa en till katt som sällskap till min hankatt här i lägenheten. Men nu fundera jag på att kastrera stallkatten Torsten och ta in honom, båda är vuxna och ett par år.  

Tror ni detta hade funkat? hade han trivts i lägenheten och bara få gå ut lite i koppel ibland och på balkongen när han har levt ute troligtvis hela livet? Vet inte heller hur det hade gått att släppa ihop katterna, men jag tror det inte hade varit så farligt då båda verkar ganska lugna av sig. 

Tacksam för tips och svar.

Mona22
1

Det brukat funka fint om man flyttar till ett helt annat ställe. Lägenheten blir nya reviret då.kastrera honom redan nu så det är klart =)

MiiaaK
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söta Torsten

MiiaaK
0

Ja jag tänkte kastera honom och ta hit honom efteråt isånnafall, Men vad är bäst, ska min katt va här när jag tar hit Torstern eller ska han få va här själv lite i början och ta din min katt sen.

sagan
2

Tycker det är bäst att ta in katterna samtidigt så är ingen där först. Låt dem lära känna varandra genom galler. Ge mat åt dem på var sida så de förknippar varandra med något positivt. Skynda långsamt så går det säkert bra.

Mona22
1

Se till att han är kastrerad några veckor först så hormonerna lagt sig.

MiiaaK
0

Jag tänkte kastrera honom innan ja och vänta nån vecka. Hoppas bara han stannar i stallet men det tror jag han gör när man kastrerat honom så han inte bli skrämd.

Just nu bor ju min katt Sune hos mig i lägenheten redan. Och jag har inga möjligheter att ha en katt i ett rum då jag bor i en stor etta men har inga dörrar, bara till badrummet.

Dem har sett varandra och luktat på varandra när min katt bodde hemma på landet, men bara i koppel. Jag tror inte dem har slagits.

Mona22
0

En kastrerad katt går oftast inte iväg då de inte behöver söka honor att para sig med 🙂