Innekatter
Vad tycker ni om att ha en innekatt?
För och nackdelar?
Har haft båda delarna och föredrar innekatt faktiskt av den simpla anledningen att jag behöver inte vara orolig för att något ska hända när katten är ute, det kvittar om jag är i stan eller på landet.
Ute på landet började vår dåvarande innekatt vara ute, en morgon skulle farsan köra till jobb och backar ut bilen från tomten, katten låg tyvärr under bilen.
En annan innekatt klarade sig mycket bättre men varje gång han rymde hade jag hjärtat i halsgropen ända tills han kom hem igen.
Katten jag har nu är 100% innekatt, han vågar inte ens sätta tassen utanför dörren, vi har en väldigt bra och liten inhägnad innergåd där jag bor idag och här är tre katter varav en "renrasig" så jag har försökt att låta honom smaka på utelivet, men han börjar jama som en löpande hona, högt och gutturalt, riktigt klagande… Nej, han trivs bäst här inne med mig.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Jag har koll på mina katter och behöver inte oroa mig för stöld, att bli påkörd eller skada sig. Har både raskatter och huskatter och de är ute med oss i sele och till sommaren byggs en rastgård till dom :) ser absolut inga nackdelar med innekatter motför utekatter
Jag tycker det är det absolut bästa alternativet för de flesta katter i kombination med övervakad utevistelse.
Fördelarna är ju säkerhet för katten och att grannar slipper mina katters besök.
Enda nackdelen är att mössen frodas i trädgården med innekatter.
Nu har jag två fd hemlösa som inte fixar att vara innekatter. Men jag föredrar innekatter.
Jag tycker nackdelarna med innekatt vida överväger fördelarna, en är t.ex den psykiska stressen av att vara innekatt.
Många tycker det är viktigt att djuren vi har på vår tallrik fått vara ute, men katterna är det tydligen okej att beröva den möjligheten från.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Psykisk stress? Jag har 4 innekatter som är lugnet själv och även fast de har tillgång till att vara ute med oss så får jag tvinga ur dom. Sålänge man tillgodoser deras behov inomhus så ser jag ingen anledning att tvinga ut katterna om de inte vill. Vissa katter kanske blir psykisk stressad att vara inomhus och pass mer som utekatt men majoriteten innekatter som finns tror jag knappast är psykisk stressad. Sen tillhör inte katten den svenska faunan heller isåfall kan vi släppa lös alla hundar så de kan springa fritt de med. På landet helt OK men i ett villaområde med mycket trafik? Nej tack man ska värna om djuren och grannarna
#5 Ja, psykisk stress. Att dina katter är passiva betyder inte att de mår bra. Lite att läsa: http://uppsok.libris.kb.se/sru/uppsok?operation=searchRetrieve&query=resultSetId%3D72a0db4684cdea9b0867c988a235211a&startRecord=6&maximumRecords=1&stylesheet=databases/uppsok/showrecord.xsl&recordSchema=dc
Vem skrev att man tvingar ut katten?
Sen ber jag dig att hålla dig till arten i fråga istället för att jämföra med en helt orelaterad art, med ett helt annat jaktbeteende.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min åsikt om innekatter är densamma som innehundar, d.v.s. jag anser att det är det enda sättet att ansvarsfullt hålla en katt.
Fördelar med innekatt:
+ Lever längre
+ Betydligt lägre skaderisk (bilar, andra människor och djur kan skada katten svårt)
+ Minskad risk för ohyra såsom skabb och löss
+ Minskad stress (katten behöver inte oroa sig över främmande katter, andra djur och människor)
+ Betydligt ökad chans att upptäcka sjukdomar och skador i tid (bl. a. genom kontroll på kattens avföring)
+ Starkare familjeband
+ Bättre grannsämja
+ Minskad risk för magsår hos ägaren (herregud, om mina katter var utekatter skulle jag bli tvungen att ta stark lugnande medicin och säkert ändå känna ett konstant tryck över bröstet)
Nackdelar:
- Kattlåda tycker förvånansvärt många är jobbigt att sköta
- Man måste aktivera sin katt (kors i taket!)
- Man kan aldrig lämna ytterdörren vidöppen och inte heller fönster (om de inte är nätade)
För mig väger fördelarna upp de få små nackdelar som finns.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
För mig finns inget annat sätt att hålla katt än inomhus med kontrollerad utevistelse, precis som med mina hundar
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag VET att mina katter inte lider av stress och de mår bra som de har det nu med daglig kontrollerad utevistelse och till sommaren får de gå ut som de vill i sin kommande rastgård
Ja som mina katter de vill knappt gå ut, skulle jag inte tvinga dem att ta lite frisk luft så skulle de aldrig gå ut, inte ens på vår inglasade altan så stress lider de som sagt knappast av :). Bara för att det är en katt måste de inte gå ut
#6 Ja katter mår för det mesta bra av att få komma ut precis som alla andra djur. Men det innebär inte att man ska släppa ut dem vind för våg. Precis som med andra domesticerade djur så kan man ge dem utevistelse under kontrollerade förhållanden.
Om min granne öppnade ladugården och lät sina kor vandra fritt skulle jag bli mäkta irriterad om ett par av dem vandrade in i min trädgård och mumsade i sig både det ena och andra. Men bar aför att det är en katt så är det okej?

Två av mina katter är inne och utekatter i koppel, fungerar jättebra. Har haft en katt för många år sedan som var ute själv och det fungerade inte bra. Han var kastrat. Kom hem flera gånger med bit och klössår från andra katter. Loppor fick han också. Beslutade att han fick bli innekatt och det var inget problem. Då var han två år.Slutade sitt liv som sjuttonåring. Att en katt ska vara ute själv tycker jag är ett gammaldags sätt att tänka. Tiderna förändras, det är få som har förmånen att bo i en miljö som är trygg att ha släppa ut katten i. Det räcker att kolla blocket för att förstå vad man utsätter både katten och sig själv för. Massor av efterlysningar och massor av upphittade katter. Mina katter är mitt ansvar och jag vill ge dom ett tryggt långt liv. Dom katter som får vara ute i mitt område brukar inte bli långlivade, tyvärr.
Och så har vi nu ännu en tråd om utekatt vs innekatt som kommer spåra ur så småningom.. 😕
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag tycker bara det är bra att ha innekatt om katten trivs med det och man är beredd på att lägga mer tid på katten samt kattanpassa lägenheten/huset. ¨
En nackdel kan vara att vissa katter behöver väldigt mycket aktivering och av många olika slag vilket kan vara mycket svårt att tillgodose.
# 4 Men minkar går bra att ha i bur, djur som inte ens är domesticerade och som sitter i en trång bur. Vad kallar du det för? Etisk djurhållning?
Katter som får stimulans av sina ägare och som inte är vana att var utomhus klarar utmärkt att vara inomhus.
#17 Ursäkta? Är detta en okej kommentar tycker du? Vem var det som kommenterade vems inlägg?
Nej, du vet inte vad jag har för avsikter överhuvudtaget.
#16 Ja, jag ägnar mig åt etisk djurhållning och du har tydligen inte läst om vad det innebär ser jag.
#9 Nej, det kan du inte veta. Har du läst länken? Vill du ha fler?
För att alla trådar du skriver i leder till detta acceptera att vi som har innekatter har katter som MÅR BRA och inte är psykisk stressade. Det var faktiskt du som drog detta påstående och såklart så är det ju det enda rätta enligt dig.
Vänligen håll tonen i tråden utan påhopp mot varandra!
#19 Om du läser TS så ser du att jag i mitt inlägg svarar på just de frågorna, eller menar du på att jag inte får svara i trådar överhuvudtaget? Jag ber dig respektera att jag har andra åsikter än du, åsikter jag kan backa upp med forskning. Vill du överbevisa mig så får du sätta dig och läsa just sådant, och inte hänvisa till att din upplevelse är att dina innekatter mår bra.
När vi bodde uppe i Stockholm hade vi två innekatter. Nu bor vi på landet nere i Skåne och de får göra som de vill här. De håller sig mest inne. Sommartid när dörren står öppen går de ut men oftast bara utanför dörren. Kanske vanans makt?
#4 Va? Sen när sprang hundar, hästar, kor, grisar osv. fritt här ute i Sverige? Man är väl snarare mer ok med att beröva andra husdjurs friheter. Se kaniner, gnagare, och fåglar i bur.
Och enligt mig så tycker jag att om man inte är villig att ha husdjur i "fångenskap", så är nog inte tamdjur något för en. Föredrar man fria djur så kan man ju alltid mata vilda djur.
Kan du inte svara i trådar utan att ha en taskig attityd mot oss som inte delar din åsikt så ja då ska du inte svara i trådar och nej mina innekatter mår bra. De ligger 4 st i soffan nu och vräker ut sig men ja de mår nog psykisk dåligt ;)
#24 Taskig attityd? Vem hoppade på vem? Ledtråd: inlägget i fråga blev raderat av sajtvärden. 😉
Jag ber dig sluta nu vilket sajtvärden redan bett om, du är inte admin och har således ingen makt över var jag skriver.
Alla mina inlägg är kvar och det är nog i te bara jag som ska sluta du kan sluta leka viktigpetter och kattpsykolog och du får gärna ha åsikter som alla andra här men du mer eller mindre säger att vi låter våra katter må dåligt av att vara inne DET kan du hålla för dig själv
Alla mina inlägg är kvar och det är nog i te bara jag som ska sluta du kan sluta leka viktigpetter och kattpsykolog och du får gärna ha åsikter som alla andra här men du mer eller mindre säger att vi låter våra katter må dåligt av att vara inne DET kan du hålla för dig själv
Drama på Internet… Finns det inga trådar som inte spårar ur?
#23 bra skrivet!
Själv tycker jag inte att katter ska få gå ut utan att vara i en kontrollerad miljö, precis som alla andra tamdjur.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag ser inga nackdelar med innekatt och massor med nackdelar med utekatt.
#26 Var är då ditt inlägg nummer 17? 😉 Nej jag är ingen viktigpetter, jag är påläst och använder den kunskapen. Det får du också gärna bli, om du läser inläggen så bad jag dig om det.
Det var som sagt du som gick på mitt inlägg, inte tvärtom. Jag har samma rätt som alla andra att svara på TS fråga, vilket var det jag gjorde. Hade du inte velat ha en diskussion, så fanns ju möjligheten för dig att inte posta.
#23 Jag är just den som bör ha djur, så där har du fel då jag ger var art ett så arttypiskt liv som möjligt.
Helt utan staket, vojne, hur ska detta gå, de kanske kommer attackera någon (pekar neråt).
Själv har jag mina inne av den enkla anledning att jag vill veta vad som händer dem. Jag vill inte att någon är elak, matar eller att de skadas. Jag tyckte inte att det funksde bra i vår förra lägenhet för vår store katt, men nu i huset går det bra, dessutom ska han få gå ut i koppel när jag hittat ett bra och vant honom ordentligt, här är en bramiljö för det. Och bor vi kvar ( bara bitt här två mnader och hyr) bygger vi en kattbur i anslutning till huset i sommar. Det är det enda jag kan yänka mig med dessa.
Alla mina katter är innekatter. En av dem har behovet av att vara ute men då tar jag ut honom i sele och koppel, och så går vi ut i skogen bort från alla grannkatter som vill slåss, och bilar som skrämmer min katt. Vi bor i en lägenhet mitt i ett bostadsområde. utanför går en högt trafikerad väg där folk, trots fartgupp, aldrig saktar ner. Då saktar de nog inte in för en katt heller, och de skulle inte hinna om de så ville.
Jag upplever att det fungerar väldigt bra. Mina katter är glada och nöjda med tillvaron. 2 av dem går inte ens ut om de får chansen. De går helst inte ut på den innätade balkongen heller. De trivs bättre inomhus, verkar det som. Det skulle vara oansvarigt av mig att släppa lös mina djur här i området. De är livrädda för bilar och det är ständiga kattslagsmål utanför.
Jag hoppas dock på att kunna flytta ut på landet en dag, långt bort från trafikerade vägar och nära till skogen istället. Då är det tänkt att jag ska låta katterna springa fritt, de som vill det. Jag är mer orolig över vad människor och bilar gör än vad som kan hända dem i skogen.
Innekatter innebär ju lite mer arbete. Lådor, aktivering och noggrannare mattider men det upplever jag inte som ett problem. Ser inget fel med innekatter, och inget fel på utekatter i rätt miljö och om de är kastrerade. Men jag anser att bostadsområde är inte rätt miljö att släppa lös djur.
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Mina katter är innekatter just för att vi bor i stadsmiljö, mitt i smeten 4 våningar upp. Vi har inglasad balkong som de får vara fritt på och titta ut på alla fåglar. På sommrarna jagar de alla kräk som kommer in (vi har mycket träd runt om oss) via öppna fönstren. Det gör både matte och katterna glada.
Skulle vi bo passligt till ser jag ingen orsak till att bara ha dem inne.
Håller med #33!
Det handlar inte om antingen eller, att det ena alltid är fel och det andra alltid rätt. Man får anpassa detta med ute/inne efter hur man bor och vad katten trivs med.
Jag tycker det ar rena dumheter att ha frigaende utekatter som springer runt och gor vad de vill, var de vill (for hur manga utekattsagare kan, med handen pa hjartat, faktiskt saga att deras frigaende utekatter ALDRIG lamnar tomten?)
Tycker att det bara finns fordelar med att ha innekatt, fordelar som redan namnts i traden. Man marker snabbare om katten ar sjuk, behover inte oroa sig for att den ska bli stulen, plagad eller dodad.
Har man sa att man kan bygga en rastgard, sa tycker jag att det ar nagot man bor gora, och aven vanja katten vid sele.
#31 Så endast hyperkonservativa som vill leva som på medeltiden där djur springer till höger och vänster och skapar en osanitär miljö är de som borde få ha djur? Okej…
Undrar om grannarna skulle bli glada om jag började med "etisk (något som är högt subjektivt) djurhållning" med mina tamråttor.
# 31 Utom minkar då som det går bra att ha i bur enligt dig🤔
Katter är väl det enda husdjur som vi människor av någon anledning släpper ut vind för våg.
Varken hundar, undulater, hamstrar kor eller vad det nu är vi har låter vi vara utan uppsikt. Vi har åtminstone inhägnat för större djur men katter….
Jag kan förstå att det beror alldeles på hur man bor också men många av våra katter har ganska tuffa liv utan vår uppsikt.
/Maria
Äh tror jag släpper ut höstarna på fri fot imorgon de har ju aldrig sprungit från gården tidigare och nu när jag tittar så ser de faktiskt ut att må psykisk dåligt i sin lilla hage och Box ;)
Kan vi försöka att hålla nivån sansad och saklig? utan att det spårar ur?
Detta var frågan..
Vad tycker ni om att ha en innekatt?
För och nackdelar?
Puss på er!

Jag har mina som innekatter av den enkla anledningen att jag inte vill att de skadar sig. En av våra katter går jag ut med i koppel, de andra vill inte ut. Hade jag släppt ut henne ensam hade hon nog dött direkt. Hon älskar folk, hundar och bilar och är inte rädd för något. Stoppar man inte henne så springer hon fram till allt som är spännande. Tycker det är så konstigt att katter är de enda djuren som är okej att släppa ut utan uppsikt och att ägarna inte behöver ta ansvar för vad djuret gör och att de som inte äger katten ska värja sig mot den genom att sätta upp staket osv om de inte vill ha katten på sin tomt. Skulle man släppa ut en hund som skiter på grannens tomt hade det tagit hus i h****te och man är en dålig ägare. Detta trots att dessa båda djur går under samma lag om uppsikt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag kommer alltid vara för innekatt med kontrollerad utevistelse.
Fördelar :
* Dom utsätts inte för risker som att bli ihjälkörda, skadade av andra människor m.m Lägre skaderisk helt enkelt som #7 skrev.
*Mindre risk att utsättas för sjukdomar som exempelvis kattpest.
*Man kan ta fullt ansvar över sitt husdjur och genom att dom alltid gör sina behov inne kan man fort se om katten blir dålig i magen.
Genom att katterna också är hemma så kan man fort upptäcka om katten ändrar beteende, verkar slöare m.m som kan innebära att katten är sjuk.
Nackdelar:
* Svårare med motionsbiten.
* Och är katten bara innekatt så är det ju friskluften som saknas (varför jag anser att kontrollerad utevistelse är nödvändigt)
Jag har mina Ragdolls som innekatter med kontrollerad utevistelse. Min huskatt får däremot gå ut eftersom jag anser att vi bor i en miljö där möjligheten finns.
Vi bor med en lång allé ner så att det är långt till närmsta väg och enda grannen som har gård har frågat om vi inte kan låta honom vara på gården en del för att hålla efter mössen. Det får han på villkoret att han inte matas, stängs in eller att det finns gifter han kan komma åt.
Han är märkt, kastrerad och har reflexhalsband och kan komma in när han vill men kommer när jag ropar. Hade jag bott i tätbebyggt område eller nära väg hade jag inte vågat släppa ut honom.

#44 Varför har du valt att låta en katt gå fritt men inte de andra? Är inte miljön passande för alla?
Ragdollens är förmodligen avelskatter och dom kan inte springa som de vill
#45 Precis som Pimey säger är min Ragdolls avelsaktter och jag skulle aldrig släppa ut en fertil katt.
#37 Det vore ju en dröm att vi som har och lever efter hållbara framtidsvisioner där man ger djuren vi gagnar arttypiska liv var de som fick hålla djur och inte de som ser dom som roande objekt. Du vet alltså inte att frigående djur lever bättre sanitärt än de inom lås och bom?
#40 Till skillnad från katter har hästar laglig rätt till utevistelse. Sedan går de liksom katter att träna att hålla sig hemma, det är nog snarare en fråga om ork och vilja från ägaren.
# 48 Så enligt dig får man inte ha djur som sällskap utan endast för nyttan. Vilken tråkig värld det låter som.
Träna en fertil katt att hålla sig hemma? Du måste skoja?😃
Hahaha har samma fundering som Mustangcab 😄 jag kan då erkänna att jag är ego för jag har djur som sällskap och använder dom inte till "nyttosaker". Och som du själv förstår att få en höglöpande hona eller kåt hankatt att stanna på tomten skulle aldrig funka oavsett vilken träning man än må göra. Kanske om du sätter upp en mur runt gården DÅ men aldrig annars :). Sedan har du nog inte koll 24 timmar om dygnet på vart dina katter tar vägen för jag kan nog garantera att de smiter iväg lite varstans ;)

Det är oftast, tror jag, katter billiga i inköp som en del ägare anser ha behov av egen utevistelse. Där kommer den låga statusen in. Katten kan ersättas av en ny om olyckan är framme. Trist syn!
#49 Ja det kan tränas in, kan jag så kan andra. Eller påstår du att jag är bättre på katt än du, i och med att jag lyckas med sånt?
Ja, jag tycker man ska respektera djuren, och inte ta dom ur deras naturliga miljö eller föda upp dom enbart för att vara roande objekt. Vi lever i en värld som är ansträngd miljömässigt, ska vi då ha fler munnar att mätta?
#51 Jag hade en perser, en brittisk korthår och en abessinier som utekatter, så nej, jag värderar inte mina djur efter prislappen, utan för de unika individer de är.
#52 Fast en fertil katt har väl som naturlig instinkt att gå och leta upp en partner för att föra sin ras vidare? Hindrar inte du då deras biologiska beteende på liknande sätt som vi med innekatter gör? Skillnaden i just detta fallet är väl att du hindrar med någon sorts "träning" och vi med väggar? Att ta order ifrån en människa är väl knappast heller "naturligt" för en katt. Till TS, jag är personligen för innekatt. Skulle inte kunna släppa ut dem utan att oroa ihjäl mig. Håller med om alla fördelarna som nämnts tidigare i tråden. Största nackdelen tycker jag är att det blir mycket katthår på möblerna, samt att jag inte har någonstans att "stuva undan" dem på om jag har en allergiker på besök. Vi får ha antihistamin på lager istället :)
Så det blir mycket päls på kläder och möbler??
Päls överallt får man räkna med oavsett om det är en inne eller ute katt, det är en sak som man får acceptera som kattägare.

#52 Med den kunskapen kan du tjäna storkovan. Jag har aldrig träffat eller hört någon som kan dressera katter. Mina katter lyder när det behagar dom och det är väl det som skiljer katt från hund.
Blev det mycket extraarbete att sköta pälsvården på persern. Måste väl fastna mkt skräp, eller?
# 52 Ja du kan onekligen trolla det vet vi sen tidigare.
Hur har du det med minkar då som inte är tamdjur och som funnits i landet lite drygt 100 år och som sitter i burar?

Jag tycker man får ha sin katt var man vill sålänge den är nöjd och glad;) Jag tycker att man som ägare själv känner sin katt bäst. Och så får man väl använda lite sunt förnuft och välja om katten ska vara ute eller inne beroende på hur miljön där man bor ser ut. Jag ser det även som en självklarhet att man inte släpper ut okastrerade katter.
#55 Jag har haft katt i flera år när jag var yngre men jag har aldrig fått päls på kläder eller möbler inte som jag sett iallafall
#59 Behöver du glasögon kanske?😉
Här hemma är det mycket hår. Vår långhåriga katt dog i våras så jag märker färre tofsar men nu har vi en svart och en mörkrandig. Båda korthåriga och de ligger bland annat på en ljus pläd som blir alldeles grå ganska snabbt.
Har jag en ljus tröja och gosar med katten så synd det ganska omgående.
/Maria
Jag föredrar ju helt klart innekatt. Katten slipper rovdjur, hundar, fel människor, slagsmål med andra katter eller att köras bort från hemmet av en annan katt, slipper ohyra, slipper smittor, slipper få i sig råttgift, glykol och annat elände, osv. Och själv slipper jag vara konstant orolig för att katten ska ligga halvdöd och lida efter en träff med en bil eller nåt och har koll på att katten äter och skiter som han ska.
Nackdelar? Beror på hur man ser det. Visst kan man se det som en nackdel att behöva näta in altanen för att kunna ha dörren öppen tex, och visst kan man se det som en nackdel att få köpa kattmat när katten inte fångar sin egen mat eller sand när katten inte skiter ute nånstans, och visst kan man se det som en nackdel att man faktiskt måste hålla på med katten… Men nä, jag håller inte med om att det är nackdelar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#60 hade 2 katter båda sov i min säng varenda natt och kelade extremt mycket med dem hela dagarna har aldrig sett hårstrån eller päls på varken kläder eller möbler, ställde frågan eftersom jag läst så många som skrivit det katterna var vanliga bondkatter eller vad man kallar det 🙂
#62 Mina två vita, långhåriga katter (Ragdoll & Birma) fäller som ogräs & det är katthår överallt
ja men då är det väl olika kanske från katt till katt
#53 Det finns ett talesätt som säger "Det bästa stängslet är ett bra bete" och det är i högsta grad sant med katter.
Det finns en enorm skillnad mellan väggar och träning, dvs att de är ute med träning. Utomhus finns det dofter, synintryck, möss, det händer saker hela tiden. De kan klättra i träd, de upplever snö, de får en känsla av total frihet osv. Det är helt omöjligt att åstadkomma inomhus. Sedan är det ju det där med hälsofördelarna utekatter har, har du läst de forskningsrapporter/studier som finns angående det ämnet?
#56 Jag är verkligen inte ensam om detta, gå in på tuben och sök på klickerträning katt, så kan du lära dig själv.
Nej det behövdes ingen pälsvård på persern, däremot på bondkattsfröken Tova, henne trimmar jag ner.
#57 Du vet tydligen inte att minkar inte är katter (som är trådens ämne), men nu vet du det (och du har verkligen inte läst vad jag faktiskt skrivit om just minkar, läs om, läs rätt).
#65 Kan du inte skriva upp vilka nackdelar hälsomässigt det blir för innekatter? Tänkte det var väl syftet med tråden att skriva fördelar och nackdelar med innekatter.
Det borde ju vara allas intresse av att veta fördelar och nackdelar när man gör sitt val. 🙂
Fast vi som uppfödare vildvittra kan inte ha våra avelskatter rännandes ute med risken att para eller bli parad
#65 Du skriver om utekatters hälsofördelar. Men du bortser nog från att utekatter har betydligt kortare medellivslängd. Ca 2 år (enligt Agria har jag för mig) jämfört med över tio år längre tid för innekatter. Du tycker kanske inte att det är värt att ta upp?
Bara de fått leva sitt lyckliga hårda liv i det fria, så gör det inget att de dör unga i trafikolyckor och allt?
Nog tycker jag iallafall att en kort medellivslängd snarare räknas som en hälsonackdel.
Lite ot Men hur länge får de djuren leva som ni äter? Lamm stek till påsk. Tuppkycklingar mals ner levande i en kvarn de värper inga påsk ägg. Hönorna får aldrig se dagens ljus de trängs inomhus med. Medans katter överbeskyddas. Vems liv är mest värt??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#69: Ger du dina katter veganmat?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nej för de behöver kött. De gör inte vi o ägg äter de inte inte heller lam ungar.
hur slutar man följa en tråd som fylls med en massa OT skit?
#72 Klickar bort den i krysset till höger bland mina inlägg där den uppdateras.
/Maria
ja men det kommer nya hela tiden.. ingen permanent lösning?
#71: Mao värdesätter du dina katter högre än de djur de äter. Your argument is invalid som man brukar säga och det finns således ingen anledning att göra en tråd om innekatter till en tråd om veganism.
#74 Klickar du bort det på krysset kommer det inte igen, det är permanent eller tills du bokmärker det pånytt.
#71 så du värdera ett lamm högre än det kött dina katter äter? inkl. mössen och fåglarna de fångar?
Tala för dig själv, jag behöver kött för att må bra och ägg är bland det bästa jag vet 😃 Även katterna mår bra av en äggula i maten då och då.
#76 då är något trasigt för trådar jag "kryssat" bort kommer tillbaka
För mycket OT nu!!!
76 Katter är högst på näringsskalan så är de i naturen. De är inte människan.
Vi är allätare o behöver inte kött för att må bra. Tycker du att de är ok att tupp kycklingar mals ner levande i en kvarn bara för att du älskar ägg?? Besök en hönsfabrik o se hur hönorna har de har de, deras ben håller inte för de äter kraftfoder som gör att de växer för fort. Sen kanske inte äggen smakar så gått.
Skrattar du då så lär du ha all avsaknad av empati.
Nej djur behöver kött men vi kan välja bort det och för att vi väljer att bli vegetarianer ska inte våra katter lida för det men det finns en annan tråd om detta ämne så skriv i den istället.
#78 du är snar att döma du, du vet inte ens vad för ägg jag äter. Jag kan lova att inga tuppar har blivit malda för att jag äter ägg. Och hönsen kunde knappast ha det bättre. Det handlar inte om att om man väljer att äta ägg är man en dålig människa, det handlar om att välja rätt sorts ägg.
men detta är inte lite OT, det är väldigt OT! så tillbaka till inne-och utekatter. Som jag ser det finns det fördelar och nackdelar med båda, det är nog rätt personligt vilka fördelar man anser överväger nackdelarna.
# 65 Ja du vet ju allting om katter.😃
#79: Och du matar dina katter med de där nermalda tuppkycklingarna när du kunnat låta bli att stötta industrin genom att inte ha katt. Du är lika hemsk som oss andra så dina argument håller inte och det finns fortfarande ingen anledning till att göra tråden till en vegantråd.
ja föredrar innekatter! Men ja skulle aldrig hålla min katt inne om hon ville gå ut, hon brukar få vara ute när ja ska ut för då brukar hon alltid följa efter mig men annars vill ja helst ha henne inne, anledningen till att ja inte vill att hon ska vara ute är att ja inte har någon koll på henne vet inte var hon är eller vad hon gör, kanske är någon annan katt dum mot henne osv, förra v stack hon iväg när ja hade fönstret öppet o hon va borta i 2 dagar o så orolig som ja va då har ja nog aldrig varit, kolla ut genom fönstret varannan minut o hoppas på att de va hon varje gång ja hörde något utifrån o sen när hon kom hem så blev ja så glad så ja började gråta, så länge hon är inne så vet man vart man har henne o de e de viktigaste :)
Jag har bara innekatter och går ut med en av katterna i sele. Han är världens mes och vågar knappt vara ute men det är samtidigt spännande. De andra får panik av att vara ute därav endast en som går ut.
De får gärna sitta på balkongen och spana men det är bara två av mina fyra som gillar det. De andra föredrar hatthyllan, klösträdet, soffor och ovanpå datorbordet.
Jag tog hem en kattunge som är hittat i en kartong utomhus med en död kompis i samma kartong. Han var livrädd, bruten svans, undernärd så det skrek om det och vi har fått hårdträna med honom för att han ej ska vara rädd för fötter, vattenflaskor, ljud, människor, händer och allt sådant.
Han är 9-10månader gammal och har äntligen blivit en säkrare katt (fortfarande träning som gäller) där han kan gå fram till folk som inte bor här och bli kliad på, han känner trygghet här hemma som jag absolut inte vill ta ifrån honom. Nu har han ett hem där vi alla älskar honom, han får allt han behöver, kommer bra överens med de andra katterna (putsar och blir putsad) och får alltid vara med.
Alla katter är inte lämpliga att ha som utekatter, jag ser det som fördelar i att de inte behöver bråka med okända katter, det blir inte tjuvparningar på samma vis, blir inte påkörda (jag bor mitt i smeten med stadens största korsning precis utanför balkongen) och inte blir torterade av hemska människor.
Däremot hade jag gärna haft en gräsplätt och en stor "bur" eller inhägnad där de kan få njuta av luften. Sen om man skulle bo på landet med 2mil till närmsta granne så kanske det också är lättare att släppa ut katterna fritt : )
Fördelen med innekatter är väl att slippa oroa sig när de är ute.
Jag bor inte just nu så att jag kan ha utekatt men skulle inte ha något emot det. Däremot skulle inte mina katter jag har nu kunna fungera ute, en kommer utifrån och han avskydde det, en annan är döv och den tredje väldigt lättskrämd av sig.
De tycker om endast att vara på balkongen så vid flytt till radhus nästa år kommer jag ta ut dem på uteplatsen i sele - det brukar vara nog spänning för dom, haha.
Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att du verkligen måste se till att underhålla/hålla dina katter i form med att leka mycket. Inte så mycket nackdel egentligen dock. ;)

Jag gillar inte utekatter för att jag är rädd om mina djur. Jag vill inte att dom blir påkörda, plågade av andra människor, skrämda/bortkörda av andra djur. Jag vill inte heller tvinga mina grannar att ha katt, vilket man gör om man har utekatt.
Jag håller min hund kopplad för att hon kan komma till skada om hon får springa hur som helst, jag håller också mina katter kopplade av samma anledning. Inte ens när vi bodde på landet fick dom gå ut själva.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
En av mina katter har tidigare varit utekatt och har alltid varit otroligt änslig - rädd för precis allt (både innan och efter flytt). Sedan jag övertog henne och hon blivit innekatt så har hon blivit MYCKET mindre ängslig och stressad. Så pass att hon bor med en hund och kan ligga bredvid denne och bara slappa. För att inte tala om att hålla sig framme trots att saker/fok rör sig.
Somliga katter gör sig nog faktiskt bra som innekatter - hon är ett ganska bra exempel på det.
För min andra katt finns den nackdelen att han är ganska "kraftig" och skulle behöva lite större yta att röra sig på. Men honom har jag däremot börjat ta ut lite.