Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1009 ggr
Dalek
0

Katten biter på klorna

Jag har en kastrerad honkatt som blir ett år nu i maj. Hon biter på klorna på sina baktassar, alltså verkligen biter. Inte små sött drar av ''kloskinnet'' utan biter loss bitar. Jag har en till katt, som blir ett år i augusti, en kastrerad hankatt och vi bor i en lägenhet. Kan hon göra detta för att hon är understimulerad? Hon jagar gärna sin svans emellanåt också.

Tycker hela lägenheten är anpassad för katterna med flera klösträd och platser att vara på. Samt en massa leksaker och snören som hänger överallt. När det är fint väder tar jag även ut dem i någon timme men det brukar inte vara så uppskattat då dem mest klättrar på mig eller sitter helt still. 

Någon som kan ha något tips på hur man kan få henne att iallafall minska bitandet?

[dynamitella]
1

Klipp hennes klor. Hon tycker säkert att de är för långa och gör det själv. Våra hundar gjorde det samma om vi inte höll de korta och fina. Även katter kan göra detta :)

OberonsMatte
0

Katter tuggar på klorna för att kloskalen ska spricka upp och släppa. En del katter gör det mer och oftare än andra. Ser klorna normala ut trots bitandet är det inte något du behöver oroa dig för.

Sajtvärd Katter iFokus

Dalek
0

Inte så mycket att klippa dock då dem nästan går in på ''nagelbandet'' :/

Klorna är kortare och lite flisigare men annars är det inget som ser onormalt ut. Men som sagt hon biter loss bitar och inte bara kloskalet.

[Thiah]
0

Min ena katt gör också så, hon biter ner sina egna naglar så jag har inget att klippa. Undrar också varför hon gör så. 

Vår andra katt biter av ytterlagret på sina klor men där hålls de fina och vassa (tills matte klipper ner dem alltså 😉)