Raskatt vs Huskatt?
Nu vill jag höra era åsikter om detta:
Fördelar respektive Nackdelar med att skaffa en Raskatt?
&
Fördelar respektive Nackdelar med att skaffa en Huskatt(blandras)?
Om man bortser från PRIS och att katten INTE ska användas till AVEL
Låt tankar och åsikter flöda MEN vill inte ha några dumma kommentarer :)
Fördelen med raskatt är att du "vet vad du får", du vet vilka föräldrarna är och hälsotester har blitt gjorda, du stödjer en seriös uppfödare och inte bara någon som vill ta kattungar på sin katt för att den är söt.
Fördelen med en blandras… kan inte komma på några.
Fördelen med huskatt är att om man köper en från katthem så räddar man en katt från dom överfulla hemmen. :) Vet inte om det räknas som fördel men ville skriva det :)
/ Michelle
Du vet vad du får och du känner till kattens historia samt vet att hälsotesterna är gjorda. Du vet att katterna ha fått det bästa tänkbara omvårdnad. För mig finns det inga fördelar med blandraser då det till 99% avlas för att tjäna snabba pengar och hälsa ligger inte i fokus hos dom "uppfödarna"
Fördelarna med raskatt är att man kan välja utseende och till viss del temperament (även om temperament på katter är betydligt mer individuellt jämfört med hundraser). En annan fördel är att man får en stamtavla och på så sätt kan ha koll på vilka katter som finns i släkten och således också veta hur sjuka/friska de varit. Köper man från en ansvarsfull uppfödare har katten dessutom fått väldigt goda förutsättningar i livet då många (dock inte alla, tyvärr) har utfört de hälsotester som rekommenderas innan parning.
Fördelarna med huskatt är att man räddar en katt från ett liv som hemlös (jag förutsätter att man inte stöder medvetet framavlade huskatter), huskatter är i regel fantastiskt intelligenta och deras personlighet och utseende kan variera mycket - vilket jag anser vara halva nöjet med att ha katt! Jag brukar jämföra huskatter med Kinderägg; det blir en söt, god och rolig överraskning varje gång! Nackdelarna är att man inte har någon koll på bakgrunden och att inga hälsotester gjorts, vilket innebär att huskatter aldrig fått en optimal start i livet.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Fördel med raskatt förutom som ovan nämnt är att man kan förvänta sig en viss typ av beteende på katten beroende på ras medans huskatt kan vara lite mer hur som helst. Fördelen med huskatt (om man tar från katthem) är att man kan rädda både den katten och att en nästa katt kan få komma in och få hjälp. Däremot ser jag inga fördelar på att avla fram huskatter
Nackdelen med en huskatt är att det oftast är en okontrollerad avel. Dvs att beteendet kan bli lite hur som haver då de avlas på vad som helst, vilket i sin tur betyder att du kan få vad som helst. Blir du inte nöjd så är det ingen returrätt på 14 dagar.
Fördelen skulle kunna vara att du som köpare också kan spara några slantar men samtidigt tycker jag inte det håller som fördel då du kan få en katt med sämre temperament och dåliga gener.
Fördelen med en raskatt däremot är att de är i kontrollerad avel där syftet är att få ut ett bra temperament. Du vet vad du får även om alla individer är individuella.
Nackdelen skulle även här kunna vara att man får betala ett högre pris men samtidigt så tycker jag inte att det heller håller som en nackdel då en livslång vänskap med en katt är ovärderligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu har jag suttit och skrivit och raderat ett flertal gånger och jag känner att jag kan inte sitta och skriva för- och nackdelar om raskatter/huskatter.
För mig är det inte där nackdelarna finns.
Nackdelarna oavsett ras eller huskatt är den oseriösa aveln. Där det hos raskatter ser bättre ut för att det finns vissa krav som uppfödaren måste följa.
Och utan stamtavlor får man ju heller inte koll på bakgrunden.
Om jag ska säga en nackdel om varje så är det just att hos huskatter finns det idag ingen seriös avel vad jag sett. Nästan ingen som hälsotestar, och nästan ingen som ens har ett mål.
Hos raskatter ser jag hellre problemet med att målen med utseendet på djuren ibland går för långt. Där jag helt enkelt oroar mig att det hinner gå för långt och skapar problem. Det finns vissa raser där åtminstone jag funderar om det verkligen är rätt att avla vidare.
Så vad man än funderar på, läs på massor, fundera vilken uppfödare/katthem man vill stödja. Spelar det någon roll om du vet bakgrunden eller inte, spelar det någon roll om katten är lugn eller aktiv?
Tror nämligen för och nackdelar varierar rejält beroende vilken åsikt och vilka krav man har. 🙂