Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 777 ggr
viciouscircle
1

Veterinärer, en kull innan kastrering

Fick idag höra av några bekanta till familjen att deras veterinär rekommenderat dom att ta en kull på deras honkatt(huskatt) innan dom kastrerar henne.. 
Blev chockad och besviken över att höra att en veterinär rekommenderat detta.. :/ Dom som jobbar med djur borde väl vara upplysta om överskottet av huskatter?

(Jag vet inte exakt varför veterinären rekommenderade det men jag troooor att frågan togs upp pga att familjen, i alla fall tidigare, trott att en honkatt blir "trevligare" om hon får minst en kull).

Hur vanligt är det här? Har ni varit med om att veterinärer rekommenderat det?

Jessicahagstrom94
3

Men herregud vad dåligt av veterinären.

Mischa
2

Det kan ju inte finnas något veterinärmedicinsk anledning som kan motivera det rådet, snarare tvärtom.

Men det är klart att veterinärens kundkrets till viss del består av djurägare som vill kastrera sina djur, så varför inte skapa fler potentiella kunder. *ironi*

≧◔◡◔≦

Imasy
2

jag har, tack och lov aldrig fått dessa rekommendationer när jag lämnat in honor för kastrering.

bubbelbruden
1

Jag vet att vissa veterinärer rekommenderar att katten får en kull innan kastrering om honan är tänk som sällskap åt en avelshona för att öka chansen att hon ska vilja hjälpa till med ungarna avelshonan får, så vissa tror att honan är bättre på att hjälpa om hon själv redan fått egna ungar..

OberonsMatte
5

Veterinärer ska ägna sig åt det de har utbildning för och kunskap om, dvs medicinska åkommor och tillstånd. Katters naturliga beteenden och behov vet de oftast mycket lite om…

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
2

Trist när veterinärer ger såna råd för många lyssnar ju på sina veterinärer.

[Mustangcab]
2

Det kan inte vara en vette som arbetar med hemlösa katter i varje fall.