Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4761 ggr
rosablomma
0

Är svullnaden normal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Fick min honkatt kastrerad i onsdags den 26/3 och undrar om svullnaden är normal. Tycker i övrigt såret verkar fint. Tog av plåstret idag som vet satt över såret. Det var något antibakterie plåster. Undrar även när könshormonerna försvinner?. För hon uppvisar ett löpbeteende. Och en sak till. Hon börja stress fälla päls hos vetten som f*n, och gör det fortfarande :S mår hon inte bra eller är det normalt? Detta är första gången för mig med kastration. Kattan är för övrigt 1,5år. Bifogar bild på såret, jätte svårt att få bra bild på svullnaden, men tänk er att det ligger en tampong under huden.

annzoo
0

Då jag kastrerade min senaste honkatt sa veterinären att om svullnaden är varm eller i storlek som ett ägg ska man kontakta veterinären. Givet vis om de blöder eller varar också.

Min hona reagerade på sömmen så de var tvungen att tömma henne på vätska.

Beafer
0

Min ena katt blev sådär konstigt svullen efter kastration. Veterinären trodde att hon reagerade på sömmen. Det var sån där tråd som löser upp sig själv. Hon fick en kur antibiotika och sen var det bra.

rosablomma
0

Ja min kisse är också sydd med sån tråd som löser upp sig. Då kanske jag ska ringa vetten imorgon då!?

thorntagg
0

Du ska absolut ringa till veterinären och be att få komma omgående. När vi kastrerat vår ragdollhona då hon var cirka åtta månader, fick hon också en sån där bulle under operationssåret. Det visade sig ha blivit en varböld under operationssåret,  som höll på att kosta henne livet, då hon blev mycket sjuk av den infektionen. Hon blev om-opererad och abscessen togs bort (det var en lördagkväll så det blev  inte billigt, då veterinärsjukhuset  ju inte ansåg att det blivit nån infektion då dom utförde kastreringen.)  Gudskelov så hämtade hon sig ganska snabbt efter detta och är nu frisk och kry igen.