Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7128 ggr
MichelleLindh
1

Blir galen, sitter i tårar.

Jag sitter nu i tårar för att jag är så frustrerad. Mina katter kissar ÖVERALLT. Mattor, diskhon, SÄNGEN och om det ramlat ner en kudde på golvet osv.. 

Haft dom sen hösten 2012 båda fyller 2 år i maj och juni i år. Honor. 

Först började Geisha kissa i min dusch och sen började hon på mattor också. Min andra katt började ganska nyligen göra det i min säng och diskhon. Dom är inte kastrerade vilket jag VILL göra men det blir 2400 kr för båda och jag är studerande och har inte råd just nu. SKA göra det så fort jag kan. Jag har två kattlådor, dom får bra mat, blötmat, vatten, leksaker, många gosiga sovplatser både högt och lågt. 

Naomi börjar gå mig mest på nerverna, hon klöser på mina fönster konstant och verkar vilja gå ut. Tar ut henne i sele men då blir hon livrädd, börjar skaka och vill in. Kan inte släppa dom löst eftersom dom inte är kastrerade. Båda brukade vara ute lite i somras när jag var hundra på att dom inte löpte. Båda verkade gilla det. 

Naomi kissar även PÅ mig, på min rygg när jag sitter och igår på mitt ben. 

Geisha har löpt extremt mycket, nästan hela hösten och vintern har hon löpt och Naomi har löpt 2, 3 gr. 

Är det därför dom kissar överallt för att dom inte är kastrerade?

Naomi går runt och skriker/jamar konstant också. 

När hon klöser på fönstet så sprutar jag lite vatten då springer hon iväg men kommer tillbaka och klöser efter några minuter igen. Och jag tar fram vatten flaskan och jag behöver inte spruta vatten för att när hon ser den så springer hon och dom senaste 3 veckorna har jag säkert tagit fram den 1000 gr och hon verkar ALDRIG lära sig. 

Att sälja min katter är INTE ett alternativ. Jag älskar dom och vill inte göra mig av med dom bara för att det kommit upp ett problem. 

Dom har alltid verkat trivas innan och Geisha började kissa i höstas. Hon har kissat i duschen tidigare än så men inte ofta. 

Jag är så frustrerad just nu att jag inte vet vad jag ska ta mig till.

/ Michelle 

jnielsen
24

Kastrera! Det är extremt frustrerande för en katt att löpa och vara fertil.

MichelleLindh
1

Jag hade gjort det direkt om jag hade råd. Men vill försöka fixa det innan sommaren.

/ Michelle 

Karmatarerskanise
13

Kan du inte låna av familjen? Det är ju viktigt.

annzoo
20

Som svar å din fråga: Ja, det gör dem pga könsmognad! Hade jag varit i dina kläder hade jag lånat ihop till kastrering. Ring runt hos veterinärer för massor av kliniker har kastreringskampanj nu.

jnielsen
6

Kastrera och en koll hos veterinären så att de är friska båda två.

Scorpio97
13

Förmodligen är det för att dom är okastrerade. Och ju längre dom är okastrerade, desto större risk är det att beteendet fortsätter även när dom blir kastrerade. Du har inte möjlighet att låna pengar av någon vän/släkting? Vissa veterinärer har även avbetalningsalternativ, så att man kan betala en liten summa varje månad.

Katter kan bli dräktiga även när dom inte löper, och vissa katter har tysta löp (och då är det mer eller mindre omöjligt att veta att dom löper), så jag rekommenderar att du inte släpper ut dom mer förrän dom är kastrerade.

Sen tycker jag personligen inte att vattenflaska är en bra uppfostringsmetod…

Felkissandet kan ju bero på lådorna också. Det rekommenderas egentligen en låda per katt + en till, eftersom vissa katter inte vill kissa och bajsa i samma låda.
Vad har du för sand i lådorna?
Hur ser lådorna ut? (Stora/små, med tak/lucka?)
Hur ofta städas lådorna?

//Jessie

Niiinah92
12

Skulle se detta som en akutsituation och försöka låna pengar från nån eller ta avbetalningsplan eller vilka alternativ som nu finns och få dem kastrerade. Risken finns att de inte slutar med felkissandet om du väntar för länge, vanor är svåra att bryta.

MichelleLindh
0

Mina föräldrar tycker att det är jag som krånglar bara. Och att jag ska sälja mina katter för att ''bli av med problemet''. Men jag kan bara inte göra så för jag älskar mina katter oavsätt och det är inte deras fel att dom löper. Dom kissar ju inte för att vara elak mot mig. 

Har två lådor, stora med lucka och tak, tagit bort luckan och sen taket men det blev ingen skillnad. Har just nu pellets vilket dom verkar gilla. Har även haft sand och kristaller. 

Avbetalsnings metod lät smart, hoppas det finns! Jag har tyvärr ingen stor familj alls och så fort jag tar upp det med min pappa så säger han att han skiter i om mina katter gör såhär för det är mitt problem och det är ju det men han är lite okänslig när han bara vill att jag ska sälja iväg dom. Ingen stor djurmänniska är han inte. 

Vatten flaska kanske inte är en bra metod men jag skulle aldrig pricka dom på nått dumt ställe typ mitt i ansikte utan prickar bredvid dom mera osv. 

Finns ju anti-piss men känner att jag inte vill använda det i sängen osv.

/ Michelle 

Scorpio97
4

Du kan ju ringa och höra med veterinären, och fråga om det går att ordna med avbetalning (: Alla erbjuder dock inte det, men man kan ju hoppas.

Jag har hört om ytterst få katter som gillar pellets faktiskt. Dina kan ju såklart vara ett undantag dock. Vilka sand-sorter har du provat?

Vad tvättar du med på dom ställen dom har felkissat? Vissa rengörningsmedel innehåller ammoniak, som uppmuntrar katten att kissa där igen. Ättika är bra att tvätta med, katter gillar nämligen inte ättika.

//Jessie

Uppkatten
10

Var i landet bor du? Det kanske finns någon här på iFokus som kan tipsa om bra veterinärklinik där man kan få hjälp med t ex en avbetalningsplan? Jag tror också att det är nödvändigt med snar kastration. Ska katterna sedan gå ute så bör du absolut id-märka och registrera katterna också. Det finns ofta paketpris på kastration + ID-märkning så här års. Då kan man hitta riktigt bra priser och då bör man naturligtvis passa på! Ibland ingår även vaccination, är katterna inte vaccinerade sedan tidigare så behöver det också göras innan de kan börja gå ute! Se till att tvätta alla textilier som katterna kissat på med rikligt med ättika. För även om textilierna luktar nytvättat för dig så känner katterna gammal kattkisslukt och det signalerar till katterna att "det här är en toalett - fortsätt att kissa här".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Emma--]
2

Ring runt till olika veterinärer för nu börjar många ge erbjudanden för kastrering och idmärkning.

sagan
15

1. Kastrera omgående!
2. Släng bort pellets och inhandla klumbildande finkornig och oparfymerad sand. Inte kristaller eller pellets oavsett slag.
3. Tvätta allt katterna kissat på med såpa/diskmedel och ha sen på ättika som neutraliserar ammoniaken i urinen.
4. Ta bort huven till en låda åtminstone. Lådor utan huv är att föredra.

Du kan inte vänta med att kastrera katterna!

[SueHn]
4

Att spraya vatten är nog som att hälla bensin på eld som man vill släcka. Det kommer att bli värre och värre tills du kastrerat katterna eller åtminstone ger dem p-piller tills i augusti för då börjar löpen klinga av. Men det finns ingen tid att förlora så se till att de får p-piller i morgon och då kan du ge dem ett piller om dagen i några dagar. Men kastrering är ett måste på sikt.

annzoo
6

#13 att avbryta ett pågående löp ska man inte göra då de ökar risken för livmoderinflammationer.

Till t ju längre du väntar med kastreringen desto större risk är de att de ej slutar kissa. Du ska nog alltid tänka de värsta, om någon av dina katter får livmoderinflammation och måste akutkastreras så kostar det betydligt mer än en planerad kastrering.

Sjuttan
6

Sicket elände vännen!

Jag valde en billig veterinär   och frågade sedan dessutom  om han hade någon pensionärsrabatt,  han drog av 100 kr.

Du kan ju be om mängdrabatt eftersom du har två.       

Varmaste Lycka till!    Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MichelleLindh
0

Smart tips med ättika, det är ingen särskild? Sett i affärerna att den finns ättika i glasförpackning med blå detaljer på. 

Jag bor i Dalarna, Borlänge det finns ganska många kliniker här fick tipset av en men där hade dom inte avbetalning men jag har skrivit och frågat runt i min släkt nu och får förhoppningsvis svar imorgon. 

Går katterna ner i vikt av att löpa? Geisha tycker jag är ganska smal fast hon äter bra. Båda är avmaskade två gr.

/ Michelle 

Scorpio97
7

Det tar mycket energi för en katt att löpa och vara fertil, så det är mycket möjligt att hon är smal pga att hon är okastrerad. Vissa katter är ju även naturligt smala

//Jessie

Mymlan
7

Hos distriktsveterinär får man faktura sedan kommer räkningen i brevlådan. Sedan kan du göra avbetalningsplan med JBV.. Det är de som sänder ut fakturan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Rafflan
1

#12 dissa inte kristaller, det enda som funkar här hemma på ena kissen :P
Han kissar utanför lådan om han inte får kristaller.

jnielsen
2

Googla även kastreringsksmpsnjer, det finns i skåne just nu så det kan ju även finnas i fin närhet. Byt till sand i en av lådorna åtminstone och se vad de föredrar, töm så fort de varit på lådan.. Men kastrering är nog A och O här, sen att bryta vanan om det hunnit bli någon…

[nettaahs]
14

Djurkliniken ovanför icamaxi tar 600 för en honkattskastrering! det blir 1200 för båda, men du kanske kan ta en katt ena månaden och den andra katten månaden efter? :)

[nettaahs]
1

Och sen OM det skulle bero på pelletsen också så köper jag min Kattsand på ÖB. Det heter Sjöbogårdens Kitty Champion och det håller nästan en hel månad ut, har du utekatter så håller det ju betydligt längre.
Det är en klumpbildande sand, och jag gör som så att när det är bajs och kissklumpar i lådan så tar jag en hundbajspåse, häller i klumparna och bajset, slänger påsen i en soptunna med lock som jag har på toaletten och så tömmer jag den när den börjar bli full! 🙂

På så sätt har katterna alltid ren och fräsch låda och du slipper lukten. 😃
Har man icke klumpbildande så ligger ju alltid kisset kvar, och även om vi inte känner lukten så gör katterna det. Kattsanden kostar ca 70 kr, det tycker jag inte är dyrt för en (för mig) alldeles perfekt Kattsand som håller en månad för mina bajsmonster! 😃

[nettaahs]
0

Finns även en stor säck med Klumpe, tror den är på 20 kg och kostar ca 79:- . Den håller ju längre om inte annat :)

IceJossan
3

Finns det inga vänner du kan låna av?

Risken om du inte kastrerar omgående är att detta blir till en vana de aldrig lägger av med. Tyvärr.

IceJossan
3

Finns det fonder som kan akut nödvändig kastrering tro?

sagan
7

#19 Man dissar kristaller och pellets när en katt har problem och kissar fel. Vill man använda kristaller och det fungerar är det upp till var och en.

Förhoppningsvis kissar katterna endast på grund av att dem är okastrerade. Men det är bra att ändra på sådant som kan vara en orsak.

Många som skriver på forumet har använt sådant som katter inte gillar i många år och katterna har skött sig. Tills dem en dag inte vill ha kristaller, pellets eller vad annat som finns i lådan och börjar missköta sig. '

Det är dumt att höja kristaller till skyarna på grund av en katt som du har som gillar kristaller.

MichelleLindh
0

Jag har testat många olika och innan dom började kissa har det aldrig varit nåt . Hade sand för en, två månader sen och det var ingen skillnad. 

Jag skulle byta direkt om jag visste att det var pga pelletsen men jag tror inte det eftersom jag använde sand och kristall förra sommaren. Har testat olika sand sorter också. 

Jag fick låna av min mamma men hon är i Thailand och kommer hem 19 mars och efter det kan jag kastrera dom.. Vill ju göra det nu men det är svårt när andra i min familj inte tycker det är viktigt. Och min pappa ville bara hjälpa om han visste att mamma gjorde det och då väntar han också till i slutet av mars. 

Köpte ättika idag, blandade lite med vatten i en flaska och sprayade lite på mina mattor, tänkte nej kan inte spraya i sängen och när jag kom hem hade dom självklart kissat i den.. 

Dom verkar inte reagera så mycket på ättikan. är det normalt? Dom nosar lite där men går förbi bara.

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Fick tips nu om en billig och bra veterinär så ska försöka kastrera tidigare. men tills dess vad hade ni gjort i min situation om era katter kissade överallt där det är mjukt? Inte sett dom kissa förutom i min säng, inte sett nåt på mattorna eller nåt sånt iallafall.

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Vill även tillägga att jag fick en ''MYSIG'' överaskning inatt. Eller runt tre så vaknade jag av att Naomi stod på min mage och kissade. flög upp och böt kläder och var tvungen att hoppa in i duschen och böt sängkläder, sen var det inte lätt att somna om. Vet någon varför hon kissar PÅ mig?!

/ Michelle 

Scorpio97
4

Att dom kissar på mjuka saker är vanligt vid urinvägsinflammation också… Vad äter dom för foder?

Stäng dörren till sovrummet under natten. Ha duschdraperier eller annat prassligt och obehagligt på soffor, säng osv när du inte är där. Jag skulle spraya ättika även i sängen, efter några timmar är de mesta av ättika-lukten borta.

//Jessie

Cahira
2

Har inte läst alla svar men tänkte tipsa att börja med att kastrera en katt då du har råd, kanske Naomi först? Och sedan ta nästa katt då du har pengar igen. Så blir det inte sån enorm klumpsumma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MichelleLindh
14

Pratade precis med min pappa på telefon och vi verkar ha hittat en billig veterinär, ska ringa den imorgon och ta reda på exakta priser så ska vi kastrera och ID märka Naomi och sen ska jag fråga om mamma kan föra över pengar imorgon och kastrera o ID märka geisha på samma gång så det verkar lösa sig bara jag får tag i veterinären. :)

/ Michelle 

sagan
2

#27 Menar absolut inte att det du har i lådorna är orsaken till att katterna kissar fel just nu. Men för att undvika missöden även efter kastrering med tanke på att ett felbeteende trots orsak ändå existerar, är det bra att inhandla sand. Sand (finkornig och doftfri) hör till kattens naturliga fauna. I det vilda och där katten kommer ifrån har den stora sanddyner att uträtta sina behov i. 

Du kan alltid byta tillbaka om ett tag när allt fungerar som det ska. Då kan du även märka om det blir något problem att du har pellets. 

En katt går på lådan oavsett vad som finns där för den är ett renligt djur. Trots flera års användande av samma sort kan dem börjar protestera långt efter om dem är missnöjda. Kan vara bra att ha i åtanke. Många får inte ihop resonemanget då katten tidigare skött sig med samma innehåll. De flesta som lyssnar på råd och byter märker stor skillnad.

[SueHn]
8

Nu håller jag tummar för dig och dina katter att problemen med kissandet reder upp sig.Du är faktiskt värd en ros för att du håller ut🌺

MichelleLindh
0

Tack, vad gulligt! :)

/ Michelle 

Rafflan
2

När du kastrerar be dem ta urinprov, när min katt hade urinvägsinflammation kissade han i sängen framför mina ögon, blev jätte förvånad och tog urinprov på honom och fick ut medicin så blev han bra :)

MichelleLindh
0

Okej, tack ska ringa imorgon så pratar om det med honom då. :) 

En fråga vet någon om katterna blir ''jobbigare'' om dom gör något fel och man säger till dom eller lyfter ner dom. Som sagt naomi klöser på fönstret så grannen ovanför klagar. Lyft ner henne och sagt till en miljon gr och 30 sekunder senare springer hon dit igen. Hon har gjort så när hon inte löpt också.

/ Michelle 

Scorpio97
3

Försök distrahera med något istället, helst innan hon börjar med beteendet. En leksak eller vad som helst.

Om hon gör så för att hon är uttråkad, så blir hon nöjd oavsett om uppmärksamheten är positiv eller negativ, och då kommer hon fortsätta.

Hur mycket leker du med katterna? Får dom maten i aktiveringsleksak, eller så?

//Jessie

Cahira
0

Sätt saker ivägen för fönstret och kanske tejpa upp gladpack så det blir lite obehagligare att klösa på samt ge henne nåt annat att fokusera sig på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MichelleLindh
8

Försökte sätta krukor , HÖGA krukor ivägen och ja dom åkte ju i golvet haha.. 

en STOR nyhet, hade Kattsand hemma som jag inte velat använda, från Lidl, fick av en kompis i somras. Har ju två lådor så jag tömde ena på pellets och hällde i sanden och BÅDA katterna gick i lådan samtidigt och kissade och bajsade. Naomi gick sedan in i lådan igen 3 gr på cirka tio minuter! Kissar! 

Så nu har jag pellets i ena och sand i andra. Har en säck på 55 liter med pellets som är ganska ny, vill inte slänga den så har därför pellets i ena tills den är slut. Dom ska SJÄLVKLART kastreras men nu kanske Naomi inte kissar i sängen inatt. Eftersom hon inte ens kissade i lådan innan och hon gjorde det nyss! 

Sån där matskål som dom får ''kämpa'' lite för att få maten har jag tänkt köpa, såg att det fanns på Djurmagazinet.

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Någon som vet någon bra Kattsand, helst någon som inte doftar nå mycket eller någon man måste beställa som är dyr. :)

/ Michelle 

sagan
3

Hoppas du får sova i natt utan att bli blöt.👍

Bra sand som inte är allt för dyr är denna enligt mig. Compact Care 2*14 kg för 279 kr säljs på Grizzlyzoo. Om du vill komma undan lite billigare ändå kan du köpa eldorados sand och blanda ner. Jag skulle blanda i 5 kg eldorados sand på en 14 kg säck. Men hur det fungerar beror helt och hållet på hur katternas sammansättnig av uriner är. Vissa katter fungerar fint på eldorado och andra inte. Detta gäller många sandsorter av den billigare varianten.

Compact Care Oparfymerad 14kg

jnielsen
6

Cattia i mataffären kostar ca 40kr för 5kg. En svart plastpåse med vit, finkornig sand. Dammar en del men vill man ha en riktigt billig sand är den bra nog.

IceJossan
5

SKIIITBRA att du får hjälp med kastreringkostnaden!!! Billig och bra Kattsand är sjöbogårdens Kitty Champion i blå kartong på ÖB. Den kör jag med. Aktiveringsmatskål kan du göra själv billigt av glas/krukor/PET-flaska med hål i.

Gronstedt
12

"Naomi gick sedan in i lådan igen 3 gr på cirka tio minuter! Kissar!"

Det låter inte riktigt friskt - be veterinären kolla att hon inte har urinvägsinfektion.

[nettaahs]
0

Sjöbogårdens kitty champion! Kostar 70 kr på Öb och räcker en månad med två lådor :)

MichelleLindh
2

Hon gick in och ur lådan tre gr men hon kissade inte varje gång. Jag skrev att hon kissar eftersom hon inte gjorde det innan. Idag har hon inte gått mer än normalt. Även fast hon försökte kissa ute iallafall. Men hon skakade på svansen och revir kissade bara eller hur man ska förklara.

/ Michelle 

[Mustangcab]
0

Dränk in fönstret med ättika eller citron för att hålla borta katten. Finns det något annat fönster som denne kan sitta i?

MichelleLindh
0

Jag har stora fönster som går längs en hel vägg, hon klöser som en galning och jamar högt. Och om jag säger åt henne så börjar hon klösa snabbare. Grejen är att hon slutar aldrig. Hållt på i månader nästan varje dag, en period slutade hon men började sen igen. Väldigt störande då jag inte kan sova. Jag har testat med ättika men hon nosar lite på det men börjar igen. Testade en starkare dos men då började hela lägenheten dofta ättika

/ Michelle 

[Mustangcab]
0

Förmodar att hon känner frisk doft utifrån.

MichelleLindh
0

Jag har fönstret lite öppet varje dag när jag är hemma. 

Börjar bli lagomt irriterad igen :( Nu börjar hon ''revirkissa'' på mina gardiner. Hon ställde sig med rumpan mot gardinen och skakade på svansen. Sprang dit och lyfta bort henne men då hade det redan kommit kiss.. Ättikan hjälper tyvärr inte.. 

Hon brukar sätta sig i kiss ställning och kissa också men nu liksom skakade hon bara på svansen. Förstår inte varför och hur jag ska få henne att sluta. Hon har blivit såhär jätte krånglig senaste veckan annars har hon aldrig kissat såhär! Jag har snart inget att byta med. Sängkläderna är snart slut och mina mattor blir förstörda och mina gardiner.. Inatt var jag tvungen att stänga in henne i badrummet för jag har inte sovit en hel natt på ett tag nu. Hon hoppar konstant upp i sängen och försöker kissa. Om det inte går så gör hon det på mattan istället eller i diskhon. När hon var instängd i badrummet kissade hon dock i lådan. Samtidigt löper hon inte som Geisha gör. Geisha låter hela tiden och går med rumpan i vädret och det gör inte naomi, hon kissar.. överallt istället. Och det börjar verkligen gå mig på nerverna..

/ Michelle 

[Mustangcab]
1

Kolla om hon har en UVI eller ideopatisk cystit. Ring en beteenderådgivare. Försök med Susanne Hellman Holmström och skriv till SVT Go´kväll om dina problem med dina katter. Hon är där på tisdagar kl 18.15.

sagan
6

Det är könsmognad! Tills du kastrerat måste du nog stå ut med detta beteende.

Att kissen står vid fönster och vill ut är för att hon vill hitta en herre. För att inte beteendet blir befäst kan du prova att sätta upp tejp med häftmassa så är det obehagligt att vara vid fönstret och försöka bryta sig ut.

[SueHn]
6

Könsdrift går inte att bemästra med tejp, vatten, gräl eller något annat. Kastrering måste till och om inte katterna ska fortsätta med revirkissande så brådskar det med kastrering. Efter kastrering finns könshormoner kvar rätt länge.

Imasy
0

Om du bor i Borlänge tycker jag du ska höra om Bäcklund fortfarande har sin praktik öppen.

Hörde iof att han bommat igen pga ålder, men vet ej om det är sant. Tror han tar runt 600 kr / honkatt. Dock får man ta stygnen själv.

Borlänge smådjurspraktik är väl det korrekta namnet på kliniken.

MichelleLindh
0

Jag hittade en djurklinik som ligger vid ica maxi, eller tips om det. Ringde honom och han sa att han har öppet på tisdagar och att det kostade 600kr och jag åkte dit och kikade utanför huset (haha creepy) men bara för att se vart det låg så jag vet. 

Tänkte ställa en till fråga, sorry om det blir många men jag känner nästan inga som har katt, bara hundmänniskor. 
Idag var jag ute med naomi i sele iallafall och vi gick en stund sen revir kissade hon på en lägenhetsvägg ute och jag stod kanske en meter ifrån och efter det började hon fräsa, reste ragg och gjorde kullerbyttor och hoppade i kanske 30 sekunder. Jag vart livrädd att hon skulle ta sig ur selen fast den satt bra så jag försökte komma närmre och då bet hon mig flera gånger i handen men sen lugnade hon ner sig och jag bar in henne. Då la hon sig på matten och tvättade sig och försökte gosa med mig, hon verkar inte ha ont någonstans alls. Det var ingen hög smäll ute som lät så att hon blev rädd, märkte ingen skillnad alls som kunde fått henne att bli rädd..

/ Michelle 

Sjuttan
0

Tejpar man upp aluminiumfolie  håller man katter borta.   Dom tycker det är otäckt.

Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Imasy
0

Ja, om det var på Spelmansgatan så var det Bäcklund. Få inte en chock när du kommer dit bara ;)

Är VÄLDIGT gammaldags och old school där, men inget fel på vården. Dessutom brukar typ tre patienter få samma tid, så ha inte bråttom om du ska dit 😃

MichelleLindh
0

Ja det är på Spelmansgatan! Jag vet min pappa som nu är 39 var och kastrerade sin katt där när han var cirka 18 haha så han verkar ha funnits där länge! 
Huvudsaken är att kastreringen görs rätt så att inte katten mår dåligt så är det okej för mig. :)

/ Michelle 

[nettaahs]
0

Jo, det är en aning omodernt där :) Jag kastrerade min honkatt där för något år sedan men fick komma tillbaka efter 2v eller liknande och klippa stygnen så det gör dom :) Skulle aldrig gjort det själv.. :)

Imasy
0

Ja gubben är snart 90 bast och hör dåligt, men han har ju sin medhjälpare där också :)

Borttagning av stygnen brukar ingå i priset, kom ihåg att boka tid bara, om du nu inte vill plocka dem själv.

MichelleLindh
0

Hur plockar man stygn själv? Jag vill inte göra det, då bokar jag hellre tid men är bara nyfiken

/ Michelle 

Imasy
0

absolut inget svårt. Man tar en pincett och håller upp "öglan" och klipper av den med en smal sax. Bäcklund syr med "ståltråd", och den är lätt att hantera.

Han opererade bort ett öga på en av mina katter, var inget svårt att ta de stygnen heller.

Är katten snäll och kan hanteras kan du lätt ta stygnen själv om du vill, det är absolut inget krångligt.

MichelleLindh
0

Nehej jag trodde det skulle vara superkrångligt! :)

/ Michelle 

annzoo
0

#32 fick du någon kastreringstid?

MichelleLindh
0

Jag har inte bokat än då jag måste vänta tills min mamma kommer hem ifrån Thailand

/ Michelle 

Idunvallen
1

Men är det inte bättre att boka en tid tills hon kommer hem då? Så inte du får vänta ännu längre sen på att få en tid.

Medarbetare på Utekatter iFokus

MichelleLindh
0

Hon kommer ju betala men jag vill ändå inte boka utan att hon är här ifall det blir något problem, det är därför.

/ Michelle 

Mona22
5

Boka en tid som du kan avboka om det krånglar till sig. Kan ju finnas en risk att du inte får någon tid när hon kommer hem .

Imasy
1

Hos Bäcklund får man alltid tid, ingen fara där. Dock jobbar han bara på tisdagar, om han nu inte har ändrat denna tid.

Han brukar börja ta emot patienter vid 15-16 tiden och jobbar så länge telefonen ringer.

MichelleLindh
0

Ja han sa tisdagar i telefonen. :) Va bra då behöver jag inte oroa mig. :)

/ Michelle 

Novelia
8

Gillar verkligen inte tanken på 90-åriga veterinärer som donar runt… veterinärlegitimationen lär ju dessuton vara inaktiv sen några år tillbaka? Finns en sådan tant där jag bor. Hon är knappast uppdaterad. Rekomenderar doggy, använder samma metoder sen hon var ung och kastrerar med lokalbedövning. Jag får skräckfimsvibbar…

I have no sympathy for people without empathy

Imasy
4

Varför skulle åldern vara ett problem?

Bara för att ta ett exempel så har en kastrerad hona 2-3 stygn vid kastrering hos ovan nämnda veterinär. 

En vän till mig hade kastrerat sin katt hos det stora moderna djursjukhuset. Där får de nyutexamnierade veterinärerna "öva" på dina djur. Vännens katt såg ut att vara uppsprättad över hela buken när hon kom hem.

En annan vän hade kastrerat sin katt där, och när de hämtade katten lev de rekommenderade att boka ny tid till katten för ny undersökning pga hur hennes ljuver såg ut. Katten hade inte cancer. Hon diade.

Så bara för att man är gammal behöver det inte betyda att nytt, ungt, fräscht och supermodernt är bättre :)

[SueHn]
0

Varför blir juvret stort på en katt när katten diar? Det borde väl vara kattmamman som får stort juver när hon ammar sitt barn.

MichelleLindh
1

Min mamma kände honom förut och hon sa att han fortsätter med sin klinik för att han älskar sitt jobb så mycket. :) Man kan ju vara helt klar i huvudet trots att man är gammal. :)

/ Michelle 

sagan
0

#74 Tror att #73 menade att katten gav di och inte diade. 😉

Cazzos
0

Följer! Vilket datum kommer din mamma hem?

MichelleLindh
0

19 mars :)

/ Michelle 

MichelleLindh
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan visa hur dom ser ut. :)

Naomi (Geisha i bakgrunden)

/ Michelle 

MichelleLindh
6

Naomi

/ Michelle 

MichelleLindh
6

Geisha

/ Michelle 

MichelleLindh
7

Geisha

/ Michelle 

[SueHn]
0

Vilka fina katter!

Caifig
0

Supersöta!

Cazzos
0

Gud så söta!! 😍

MichelleLindh
0

Tack! :) 
Anledningen att hon hade selen på sig inomhus när hon ligger ner är att jag försökte få henne att vänja sig vid den. Men det är bara selen runt kroppen inte själva kopplet.

/ Michelle 

Wintermoth
0

Angående kissandet o krafsandet vid fönstret så är det förmodligen en hankatt som markerat på utsidan o hon vill att han känner att hon finns där inne :) Jag önskar er all lycka till med kastrering o kisseriet. Jag har en katt som kissar på mig i sängen när jag sover/vilar till o från men han gör det för att markera att jag är hans egendom… men jag har rentvättade sängkläder o sprejar o tvättar med Scent Stop, har du inte det så testa med bikarbonat blandat med vatten o spraya på kisstället samt ca 2cm runt om så bör lukten försvinna efter att det torkat.

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

MichelleLindh
0

Ja jag har faktiskt sett en katt här utanför två gånger. Mitt i natten så sprang det en mörk, långhårig katt! 
En ''rolig'' grej som jag märkt med Geisha är att hon ''gnäggar'' när hon ser en fågel. Hon sitter och kikar ut genom fönstret och så lät det som om hon gnäggade eller skakade tänder nästan, lät jätte lustigt och då såg jag att det var skator som satt och åt på en fröboll vid ett träd några meter ifrån. Någon som hört sin katt gnägga?

/ Michelle 

Maria
0

#88 Japp, så låter mina också när de ser fåglar och annat spännande genom fönstret😉

Ett jättemärkligt ljud…

/Maria

MichelleLindh
0

Jag hörde det för första gången för inte så längesen och jag var tvungen att springa och kolla vad hon tittade på haha, Naomi gör inte så bara Geisha, låter kul. :)

/ Michelle 

Wintermoth
3

Helt normalt läte från katter när de ser fåglar 😃

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Wony
1

Ett litet sidospår, men så låter Chili ibland när han vill ha sin matskål extra omgående! Då tittar han på en med världens sötaste kattunge min och "kvittrar".

MichelleLindh
0

Haha aww vad gulligt! :) #92

/ Michelle 

IceJossan
0

Hehe min ena jourkatt låter som en kaja när hon ser fåglar, laserpricken, flugor m.m. :P Min ena egna låter mest smackande/knackande.

MichelleLindh
0

Haha vad roligt! 

Min andra katt brukar när hon löper eller ser en katt utanför låta som en gammal alkoholist, hennes mjau låter typ grovt och rostigt haha. Sen när hon vill gosa eller bli klappad så mjauar hon jääätte ljust och lite tystare, låter jättegulligt precis som en kattunge mjauar.

/ Michelle 

[Thiah]
0

Vi kallar det ekorrljud och min lilla katt låter som en ekorre hela tiden. Hon kurrar mer än hon jamar. 😃

Cazzos
1

Det där ljudet kallas för "chirp" på engelska och vissa spekulerar att de försöker härma ljudet på en mus eller nåt för att inte bli upptäckta 😂Charmigt är det iaf!

MichelleLindh
0

Haha jaha det visste jag inte! Ja jätte charmigt! :)) #97

/ Michelle 

jnielsen
1

Hur går det nu för dig och dina katter?

MichelleLindh
0

Inte kastrerade än, kan skriva här när jag bokat tid eller när det är gjort.

/ Michelle 

MichelleLindh
10

Min mamma ska betala veterinärs kostanden och det har hon sagt hela tiden men igår vart hon plötsligt tveksam och sa: ''Ja, men är det någon idé att kastrera? Naomi kanske fortsätter kissa och då är pengarna bortslösade!'' 

Ja jag blev irriterad eftersom även om hon fortsätter att kissa så är hon iallafall kastrerad så får man klura på vad som är fel DÅ istället. 

Det sa jag också, hon svarade att jag borde avliva henne istället. 
Och jag höjde rösten och blev ännu mer irriterad och sa: '' Ska man avliva en katt för att hon löper?'' 

Men efter en stund gick hon med på att betala ändå. bokade tid och ska till veterinären på tisdag 16:30. Bokade även ID märkning som min pappa kommer betala då han tyckte det var viktigt (jag med) 

Ska försöka fixa fram en kattbur tills tisdagen men annars verkar det lösa sig.

/ Michelle 

MichelleLindh
10

Nu är båda katterna kastrerade. Dom sa att missarna skulle vara utslagna i tre timmar men Geisha försökte resa sig efter cirka tio minuter. När jag kom hem gick Geisha och naomi vingligt till matskålen. Försökte hålla dom kvar på handduken och vila men dom var riktigt envisa. Stod och åt och halvsov vid matskålen i cirka 20 eller 30 minuter. 

Båda ligger just nu och sover och kastreringen var klar kvart över fem. dom har även varit på lådan själva men under uppsikt. Geisha somnade där inne så jag lyfte ut henne. Naomi ligger i transportburen och sover medans Geisha ligger inne längst ner i klösträdet. Om två veckor ska jag dit och ta bort stygn och ID märka dom.

/ Michelle 

cattisa
2

Lycka till! Hoppas allt går bra för dig ock katterna! Hjärta

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

MichelleLindh
0

Tack så mycket. :)

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Någon som har tips? har på dom papp tallrikar som tratt runt halsen men hur länge ska man ha tratt runt halsen. Springer runt efter dom för dom åker av ibland och ibland når dom iallafall. Tills det läker har jag hört men är det två veckor?!

/ Michelle 

sagan
3

Kan du göra hålen för halsen mindre så kanske de inte åker av? Du ska ha tratten på tills stygnen tas. Vissa katter låter bli sina sår och behöver då inte ha någon tratt/tallrik. Men när du inte har uppsikt så är det bra att ha något som skyddar katterna från att tvätta såren.

Hoppas de ska sköta lådorna nu. Se bara till att skydda sängen första tiden trots att de är kastrerade. Det tar lite tid för hormonerna att komma i balans. Sen bör du ha tvättat med något som tagit bort ammoniaklukten.

[Thiah]
2

Jag satte på min lilltjej en strumpa som jag klippt hål i. Den tyckte hon bättre om än tratten

MichelleLindh
0

Jag har ättika hemma. :) 
Ja jag försökte också hitta en tröja som jag kunde göra en kroppstrumpa av men det känns som om det kommer vara för tajt. 

Dom är lite ovana med tratten och går in i saker, Geisha är så liten att jag måste ha papptallriken tajtare men då blir den mindre och så når hon att tvätta ändå..

/ Michelle 

annieolin
1

låret på en nylonstrumpbyxa använde jag, funkar bra då man kan välja en relativt tunn variant så det kan andas lite med :)

JenniferFahlander
0

de där känner jag igen! har en kompis som hade 1 honkatt som va rumsren o kissade aldrig nån annanstans än i lådan o sen när han fick hem en till honkatt som bodde hos hans tjej så började båda katterna gå runt och markera osv överallt, o även den katten som bodde hos min kompis tjej va ju också rumsren innan den flyttade hem till min kompis, så de slutade me att katten fick flytta tillbaks hem till min kompis tjej o då slutade båda katterna kissa inne överallt.

MichelleLindh
2

Mina katter har bott ihop i över ett år och började inte krångla förens löpet. Inget kiss än iallafall. 

Geisha är uppe och rör sig hela tiden men Naomi är fortfarande seg och trött. Går mest upp om hon  byter sovplats eller ska äta/gå på lådan. Är det normalt fast det gått mer än 24 timmar?

/ Michelle 

JenniferFahlander
0

#111 de där me att dom kissar o har sig, de måste inte komma på en gång från samma dag dom flyttar ihop de kan komma ett eller flera år senare att dom börjar markera revir osv, o de där me att katten bara sover vet jag faktiskt inte, min katt gör ju typ de samma, men hon löper ju också nu, men hon vill ju fortfarande komma o kela o ligga o bli klappad o så, o de är rätt vanligt att katter blir trötta under löpperioderna så kan nog bero på det men om hon inte blir sig själv efter löpperioden så borde du nog kontakta en veterinär, o om hon är vädligt väldigt trött så har jag hört att druvsocker ska va väldigt bra för att få upp dennes energi o de går köpa i vanlig affär :) ja hittade en katt för 1 år sedan som va ca 4 mån o va utan mamma o de va ett under att han levde, o ja tog hem honom o gav honom druvsocker o han blev genast piggare men sen kom den adre som bodde i huset o tog honom o sa att de va hennes katt o hon fick för sig att hon skulle bada honom för han luktade ju så klart illa, o de klarade han inte av han var svag o livrädd o ännu räddare när han fick bada så han klarade sig tyvärr inte :/ Men blir hon inte piggare så prova med druvsocker :)

o sen föresten så har ja läst nånstans att katter som kissar överallt slutar kissa om man skurar golvet med klorin :) kanske kan vara värt att prova dock så luktar de ju väldigt mkt men kanske kan va värt ett försök :)

jnielsen
5

Vad du än gör så skura inte golvet med klorin!! Klorin får katter att kissa på platsen. Tex så ska man tvätta kattlådan med klorin, det lockar dit katten.

jnielsen
1

En av mina vänner fick sin katt kastrerad med ståltråd på det äldre sättet, precis som dina. Den katten var jättemedtagen efter det, det häll i sig i nån dag, hon hade nog ont. Så kanske är det ingen fara att hon fortfarande är öm? Men du känner din katt och är hon väldigt slö, äter inte och dricker inte så ring veterinären igen. Är du osäker så kan du kanske ringa och fråga veterinären om Han tycker att det låter normalt eller inte?

JenniferFahlander
0

#13 jag har hört annat jag då en kompis gjorde så när dennes katt hade vissa speciella ställen den gjorde sina behov på så torkade han de ställena med klorin sen ville inte katten gå dit nåmer.

[Thiah]
0

Klorin sätter jag i själva lådan. Mina katter älskar klorindoft. 

Kissfläckar och annat med kiss på tvättas här enbart med ättika. Saker som tvättas i tvättmaskinen tvättas med vanligt medel men sen tillsätter jag ättika i sköljmedelsfacket. 

Min hankatt kissade aldrig på de ställen jag ordentligt tvättat med ättika.

MichelleLindh
4

Båda äter och dricker vatten jättebra. Geisha hets åt första dagen så hon spydde men sen gick det bra. 

Geisha busar ju och leker, sover kanske lite oftare än vanligt men Naomi  busar inget alls. Sover mycket men hon brukar komma upp till mig om jag sitter i sängen på kvällen eller så har hon setat ganska mycket i fönstret. Hon sover mest på hallmattan vid ytterdörren. 

Klorin vet att man inte ska städa med, har ättika hemma som jag blandat med vatten. Dom kastrerades ju i tisdags och det har fortfarande inte varit något kiss inne! Innan kastreringen kissade Naomi inne varje dag

/ Michelle 

Scorpio97
2

Min hona sov väldigt mycket veckan efter kastreringen. Helst låg hon med mig i soffan, hon lärde sig att då slapp hon tratten också (; Hon hade såndär plasttratt från veterinären på sig, eftersom hon var väldigt intresserad av såret. När hon var i närheten av mig så tog jag av den, och höll koll så att hon inte tvättade för mycket.

Vad bra att dom inte har kissat inne något! (: Hoppas verkligen det håller i sig!

//Jessie

bebbles
0

Kolla runt hos olika veterinärer

nu vid denna årstid har de kampanjer _ Kastrering till halva priset

så är det varje vår

Sätt Feliway i väggen det lugnar ner dem lite 

sen----- vilket blir billigast

kissa ner och förstöra en massa -- eller --- ta kostnaden för kastrering

[Thiah]
4

#119  Hade du läst allt hade du märkt att katterna redan är kastrerade. 🙂

Cazzos
0

Vad bra att de är kastrerade nu! Nu har det ju gått ett tag, hur har det gått?

MichelleLindh
5

Köpte riktiga trattar idag istället för papp tallrikar för det gick bara inte. Geisha är liten ovan och går in i saker, Naomi också. Såret verkade ha gått upp pyttelite då det hade runnit lite blod. Min mamma kollade på det och sa att det var bra ändå. Såg inte infekterat eller konstigt ut. Var bara en torkad blod droppe på magen där hon är rakad. Blöder annars ingenting mer. Speciellt inte nu när dom har riktiga trattar. Naomi är inte lika trött men hon är väldigt klängig och ska gosa heeela tiden vilket jag iofs inte har något emot ;) Geisha har börjat sova bredvid mitt huvud vilket hon gjorde mest när hon var kattunge. Annars är allt normalt. Äter och dricker, går på lådan, inget kiss alls, inget klösande på fönstret heller

/ Michelle 

Imasy
0

Har aldrig haft tratt på mina katter som Bäcklund har kastrerat. Om de skulle vara där och slicka så blir de "stuckna" av trådarna som håller ihop såret, men sedan är ju alla katter olika förstås :)

MichelleLindh
0

Har sett det, ska trådarna stå ut sådär, blev livrädd att det gått upp!

/ Michelle 

Imasy
0

Nej de ska se ut så ;)

AgnetaB
6

För att klargöra igen för de som läser så det ej blir fel. Tvätta ALDRIG med klorin  där katterna EJ ska kissa! Bara i lådorna kan man använda klorin.

[Mustangcab]
2

#126 Just det!😃

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.