Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1299 ggr
rudyC
1

kattlucka med chip

är det nån av er bättre vetande som har en sån? eller har erfarenhet av en sån?

dela gärna med

då jag går i planerna på att köpa en sån

fördelar nackdelar osv

Jalking
1

Jag fick lov att skaffa en sån till min Nisse. Grannkatten där vi bodde förut var en enormt stor buse som tog sig in i Nisses kärnrevir (dvs in i huset) genom gamla luckan utan identitetskontroll. Det gillade inte jag alls, och Nisse förlorade ju sin trygghet hemma.

Jag tror att det är den här jag har. Det är nog minst 5 år sen jag köpte den och den har fungerat utan några som helst problem under den tiden. Att montera den var enkelt. (Den här passade direkt i gamla luckans hål utan ombyggnader) och Nisse lärde sig snabbt att hantera den lilla fördröjningen innan han blir insläppt. Batteribackup finns.
Nackdelar är den är dyr och kräver chip (fast det kanske din katt redan har). Den ska också hal el framdraget, men det är inget avancerat. Jag har hela tiden använt en vanlig skarvsladd utan problem.

rudyC
0

hur kan man smidigast lära dom att gå in och ut genom luckan ?

då mina har ingen erfarenhet alls

en av katterna har det men den äldre ska få det oxå
då vi bor i ett område där det finns katter  har haft situationer med främmande katter i huset … inte kul inte ens lite

cattisa
0

Med godis och mycket tålamod kan man lära katter att gå i kattlucka.

Låt först luckan vara helt öppen så att katten fattar att det är en öppning mellan inne och ute. Låt sedan luckan vara halvöppen och muta med godis tills katten fattar att han/hon ska knuffa på luckan. Öva sedan på samma sätt med helt stängd lucka. Öva gärna flera gånger samma dag, men inte för långa pass. Det kan ta några dagar, så ge inte upp om det inte fungerar direkt.

Lycka till!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jalking
1

Jag bara visade Nisse den första luckan. Gav honom en lite knuff ut, sen hade han fattat.

Dos
1

Jag har en sen i höstas, vi är supernöjda! Dock lyckades han knocka sig själv innan vi hade låst upp den…så då var han misstänksam i ett par dagar…men nu är det riktigt grymt! Vi har dock vänt på den, vem som helst kan ta sig in, men man måste ha chip för att ta sig ut! Eftersom vi har en ungkatt som inte får gå ut!

Lagavulin
0

Min katt som jag ville stänga ute behövde 4 dagar innan han hade 3 olika sätt att ta sig igenom luckan med hjälp av mina andra katter ,,, så idiot säker är den inte ..

rudyC
0

he och det finns folk som säjer att katter e dumma