Temp på katt
Hej!
Fick råd av min veterinär att ta temp på katten varje dag i någon vecka då hon haft en infektion i underhudsfettet. Så, det här kanske låter som en dum fråga men jag undrar ändå.
Har man en normalstor febertermometer (som vi människor använder) eller finns det mindre variant till katt? Vill inte att det ska kännas alltför obehagligt för henne!
Tacksam för svar snarast! 🐱
Denna använder jag. Snabb,mäter på ca 10 secunder och böjligt topp vilket är bra när man ska tempa djur.
Glömde säga att du bör använda någon typ av glidmedel så du kan föra in tempen lättare. Katter vill ju inte ha något i rumpan och kan knipa rätt rejält om de vill. 😐
#1 Åh tack så mycket! Ja, glidmedel eller vaselin tänkte jag använda men den där termometern så riktigt bra ut. Blir av att köpa en imorn då! 🙂
👍
Det här är något som även jag har undrat över. Jag tittade på ElGigantens presentation av termometrar, och ser då att mätningstid för denna termometer är 20 sekunder, vilket är absolut för mycket för min bångstyriga Tusse… Det fanns en annan; en "yt-termometer" som hette Kaufman KM-25, mäter infrarött och kan man sätta mot tinningen (på ett barn) och den var snabb - bara under 1 sekund.
Den var förstås dyrare - kostar 599:- kronor mot de 129:- kronor som Braun kostade… Har någon av er prövat om Kaufmans termometer går att använda på katt?? Vad tror ni? Det kan ju inte hjälpas om den är dyrare.
Vet faktiskt inte om det går att mäta på katt. Det får du nog kolla upp med tillverkarna kan jag tänka.