Söka på en katts chipnr?
Går det att söka på en renrasig katts chipnr och där se vem som står som ägare osv?
Jag vet att du kan söka på exempelvis DjurID.se & http://www.sverak.se/ID/ förutsatt att ägaren registrerat numret där. 🙂
Om katten är en raskatt ska du kunna söka i varje fall på SVERAK men du får kanske ringa dit.
Söker på Sverak och får upp katten, men kan inte "gå in" på den, jag ser liksom ID-nr, Ras, Färg, Kön, Född, Pälslängd, Namn, Ort (är det orten där ägaren bor eller uppfödaren?)
Och på tex hundar kan man ju klicka på namn eller ID-nr och så kommer man in på djurets sida så man kan se stamtavla, ägare (om dem godkänt det), osv, men på katten kan jag inte göra det, jag ser bara infon ovanför :/
Inte på sverak kan du se där de flesta raskatter är reggade
#3 Kattungar som har Sverak-stamtavla och som enligt Sveraks regler är id-märkta vid försäljning hamnar numera automatiskt i Sveraks id-register, men för att kontaktuppgifter ska finnas med där behöver uppfödaren eller ägaren själv göra en ägaranmälan. Är det en registrerad raskatt med stamnamn kan man dock googla på stamnamnet och därmed försöka få kontakt med uppfödaren och söka ägaren med dennes hjälp.
Sajtvärd Katter iFokus
Men där det står "ort" är det uppfödarens ort eller ägarens ort?
#6 Det är ägarens ort som anges, med reservation för att katten kan ha bytt ägare och ort utan att detta har anmälts. Om ägaren har godkänt att uppgifterna finns synliga kan man klicka på id-numret så kommer ägaruppgifterna fram. I annat fall kan man kontakta Sverak.
Sajtvärd Katter iFokus
Man kan maila djurid på skk också om man undrar hur man tex har hittat en katt som finns där enligt chip-nummer men som ej har offentliga uppgifter, de brukar svara snabbt men tyvärr bara på kontorstider. Och det går ju att ringa dem också såklart, efter helgen.
Så ni som läser detta… passa på att kolla ifall era ägaruppgifter stämmer på Sverak och SKK, ibland sparas gamla uppgifter tillsammans med nya, uppdaterade. Ibland beror det på att man glömt anmäla att ett tidigare djur avlidit. Det måste man göra själv.
Det hände i mitt fall hos SKK nyligen, gamla hemtelefonnummer som inte finns längre stod kvar, liksom ett gammalt mobilnummer så jag mailade djurID@skk,se och de fixade detta utan problem.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!