Lyssnar era katter till något?
T.ex sitt namn, "kss kss"-ljudet eller något annat?
Vår katt lyssnar inte till något. Väldigt många som kommer hit försöker ju genast att locka honom till sig med kss kss, men han reagerar inte alls på det ljudet. Han lyssnar inte heller till sitt namn eller något annat ord. Hans hörsel är det inget fel på, han hör t.ex om det är någon utanför dörren långt innan vi har hört det.
Katten som vi hade när jag var liten lyssnade till när jag visslade. Har provat göra det med den katten vi har nu och ibland har han faktiskt kommit. Vet inte om det har berott på själva visslingen dock, då han kanske bara kommer hälften av gångerna.
Mina lyssnar till sina namn, ordet mat, sina smeknamn, ljudet av att jag plockar framköksvågen, ljudet av prassel i köket osv..
Ja, mina katter lyssnar till sina namn. De lyssnar också till många andra ord, fraser och ljud. Bl. a: "Vem är mammas/pappas pojke/flicka?", "Kom då!", "Ska vi nana?", "Vem vill ha mat/något gott?" (sagt med entusiasm) och självklart konservöppnaren. 😃
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
På sina namn. Den ena lyssnar på ljudet av när man öppnar burkar.
Jag drar mig för att öppna burkar med annat innehåll än kattmat, han blir så besviken.
Min katt kommer om man ropar hennes namn.
Teo lyssnar till sitt namn, Lily är döv men hon lyssnar till "teckenspråk". Båda brukar komma snällt när man lockar.😃
Sultan lyssnar till sitt namn, vilket är lite förvånande då han är omdöpt för bara ett par månader sedan, men det är ganska nära hans tidigare namn.
Max lyssnar ganska bra till sitt namn, han lyssnar även på köttbullen.
Båda lyssnar till kiiiisssen och brorsan och även skitkatten.
Flisa lyssnar också till sitt namn, trots att hon också fick nytt namn när hon kom hem till oss vid 1½ års ålder.
Men vi tränade en del på det också! Vi ropade på henne, och så fick hon en bit godis eller ett par bitar torrfoder när hon kom. Jag gick och gömde mig och ropade, och hon fick något gott när hon kom. Både inne och ute. Några gånger varje dag. Och vi försöker att vara konsekventa. Om vi lockar på henne med namnet och hon kommer så får hon fortfarande något gott eller så visar vi hur glada vi blir när hon kommer, och klappar om henne ordentligt.
Hon är en smart katt som lurade ut vad vi menade nästan direkt. Men jag tror att det är viktigt att vi fortsätter visa att vi uppskattar att hon kommer. Men det måste inte vara godis. Kärlek räcker också långt.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Båda mina lyssnar till sina namn och tja det mesta jag säger, när de vill. Vet de exempelvis att vi ska åka nånstans kommer de inte fast jag kallar eller rasslar med godispåsen etc. så det är lite godtyckligt det där hahaha
Hon lyssnar framför allt på sitt namn, mat, godis och även kss kss-ljudet.
Inser nu att mitt inlägg kanske inte var särskilt hjälpsamt och kan snarare uppfattas som skryt över mina små terrorister, vilket inte var meningen (även om de flesta vet att kattägare älskar att skryta om sina älskade pälsbollar!). 😞
För att svara på frågeställningen; jag tror inte att din katt är ovanligt korkad eller att det är något fel på honom! Prova att säga ord och kortare meningar med ett annat tonfall, ju mer entusiastisk du låter desto bättre! Prova också att klappa snabbt med handflatorna mot dina lår medan du hukar dig ner, gärna samtidigt som du säger hans namn (igen - entusiasm!) och se till att ni får ögonkontakt. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Från början trodde vi att vår katt lyssnade till sitt namn Baileys då hon alltid kom rusande då vi ropade, men sedan vi skaffat en till katt har vi fått inse att hon nog bara lyssnar på våra röster. Hon kommer springande även då vi ropar på Midori och det finns väl inga direkt likheter mellan namnen, dock ropar vi på båda med samma "röst". Så det är antagligen det båda reagerar på, ingen av katterna kommer springandes när jag och min sambo pratar vanligt med varandra och inte heller då vi säger deras namn med "vanliga" röster.
Min katt LYSTRAR till ordet "kissen" eller "kissis". Mycket för att det mest är så jag kallar katten, samt kanske för att katter brukar lystra till namn med s i.
Ordet "lystra" är det många som förväxlar med ordet "lyssna", kanske för att de låter så snarlika och för att "lyssna" används i fler sammanhang. Men just i det här sammanhanget när det gäller katters uppmärksammande av ett visst namn så tycker jag att "lystra" är det mer klockrena ordet.
#12 Det är helt okej att använda "lyssna" även i detta sammanhang. Det kan dock vara bra att veta att man enligt god etikett inte rättar oväsentliga språkfel i en diskussion. Vill man rätta någons språkfel bör detta ske genom att diskret använda det korrekta ordet (eller som i ditt fall det ord som du anser vara korrekt) i sitt svar.
Hoppas du lärde dig något nytt idag! 💋
#13 Jag avsåg inte att "rätta språkfel", jag ville slå ett slag för ordet "lystra" som allmänt verkar vara på tillbakagång för att folk förväxlar det med "lyssna". Visst funkar "lyssna" i detta sammanhang också, men jag anser att "lystra" är det mer klockrena ordet här. Och det var det jag skrev.
#14 Om du vurmar lite extra för ett ord som du anser är på "tillbakagång" bör du använda detta ordet i ditt svar istället – om du vill följa god etikett.
Min förra hankat kom när jag visslade. Honkatten som bodde med honom lyssnar sådär ännu på visslandet medan nya katten inte har en aning om nått. 😉
Sen hör de ju kattmatsskåpet, de slutar med vad de gör om man knäpper fingrarna åt dem och pratar jag med överdrivet hög och ljus röst betyder det godis.
De lyssnar på sina namn och "kom ska du få!"
elvira.horseworld.se
Alla tre lyssnar till olika saker (och kommer om de har lust :P) räcker nästan att man bara pratar till dom, och de lyssnar till sina namn och om man jamar
Mina katter har lärt sig att lystra till nyckelskrammel när de är utomhus. Istället för att ropa alla katters namn behöver jag bara skramla lite med nyckelknippan så förstår alla att de ska komma eller följa mig. Funkar perfekt.
Sajtvärd Katter iFokus
Min hona lyssnar på "Lilltjejen" och "Tjejen".
Jag brukar även göra typ ett klickljud med tungan mot gommen, det reagerar hon mest på. Så om jag vill att hon ska komma, eller kolla på mig, så gör jag det där ljudet.
Ljudet uppkom faktiskt när jag försökte härma henne. Hon typ kuttrar ibland när hon vill något, så jag försökte härma det och då blev det ett klickljud istället. Det är bara om jag gör det som hon reagerar, vilket jag tycker är lite gulligt.
Dom andra två reagerar på sina namn.
Sen lystrar dom allihopa om man pratar med dom, men bebisröst sådär. Vill man att alla tre ska komma fortast möjligt, så är det bara att öppna kylskåpet och prassla lite med plasten på osten (;
//Jessie
Svårt att säga… De lyssnar båda till kissooor när de är mat dags kiss-kiss vid godis dags och jag tror de nog "förstår" sina namn spec. Kring mat dags ;) Mina två förra katter kunde sina namn, men de var ensamkatter. Därav enklare att veta att de fattade XD