Är detta bedrägeri?
Nu är det så att min katt är är 9 år gammal och har tidigare haft agria försäkring på honom. Nu har han varit utan försäkring eftersom jag inte tycker om Agria, dem är hemska och håller inte vad dem lovar. Dem är tyvärr dem enda som försäkrar en gammal katt, jag vill ha en försäkring hos Folksam då jag tycker dem är mycket bättre och dessutom har vi vår hemförsäkring hos dem, enda nackdelen är att de inte försäkrar katter som är äldre än 8 år.
Ska man teckna en försäkring måste ska man ange ålder och eventuell veterinär undersökning. Jag vill inte att min lilla kisse är utan försäkring och agria känns som att slänga pengar i havet, de hittar på allt möjligt för att undvika hjälpa när det hänt en olycka.
Jag tänkte om man kan köra en fuling och ange att kissen är 2- 3 år yngre. Byter namn på papper så veterinären inte skriver hans riktiga ålder när de gör undersökningen.
Känns hemskt men vad kan man annars göra för att försäkra sin katt. Han är en utekatt och måste ha en försäkring. Har ni andra förslag? Är det här olagligt? Vad hade ni gjort?
Ja det är olagligt att medvetet lura ett försäkringsbolag. Om de kommer på en efter de har betalat ut för tex veterinäravgifter så blir det rejält dyrt för dig och jag antar att de även kan väcka åtal.
Alternativet till Agria är ju att varje månad lägga undan pengar på ett kattkonto så du har om det behövs.
Personligen har jag aldrig haft problem med Agria, har visserligen bara använt försäkringen en gång för ett par år sedan men då var det inga problem. Så personligen hade jag valt Agria. Men är det uteslutet hade jag lagt pengar åt sidan.
Ja de är olagligt!
Det är absolut olagligt och de lär komma på det så fort en veterinär ser angivna åldern är fel. Det kan stå dig väldigt dyrt. Vet inte om man riskerar även fängelse.
Vill du inte ha Agria får du vara utan och spara.
Klart olagligt. Inget att rekommendera. Jag skulle inte känna mig nöjd med mig själv om jag ens övervägde att ljuga på det sättet.
Jag tror att valet av försäkringsbolag inte är speciellt viktigt. Det handlar om vilken person det är som handlägger ärendet oavsett vilket bolag. Och det kan man aldrig veta i förväg, lite tur eller otur helt enkelt.
Några som jag har hört om lägger undan en peng i månaden. Det blir som en försäkring eftersom man alltid har pengar på det kontot.
Ja då är det smartaste alternativet att spara, lägga undan varje månad. För agria vill jag inte ha med att göra. Dem lurar en anser jag och känner väldigt många som inte fått ersättning fast än veterinären sagt emot försäkringen. Synd att jag inte visste bättre för 9 år sedan. Finns det verkligen ingen annan försäkring än just dem som försäkrar äldre katter?
Jag har agria, och har aldrig haft problem med dem. Så att de lurar folk är inte alls sant.
Har själv aldrig känt mig lurad av Agria men ja, det du tänker göra är försäkringsbedrägeri. Det kan straffa sig med att du inte får ha kvar någon försäkring hos Folksam eller välidgt hög premie.
Vad är det Agria lovar utan att hålla? Varför tycker du bättre om Folksam?
Har du jämfört försäkringbolagens villkor och undantag ordentligt?
Som du själv skriver är Agria det enda försäkringsbolag som är villigt att försäkra katter äldre än 8 år. Agria är även det enda försäkringsbolag som låter katten behålla det valda ersättningstaket på veterinärvårdsförsäkringen livet ut och alltså inte börjar sänka det vid 7-8 års ålder (vilket alla andra försäkringsbolag gör). Det är väl ändå väldigt sympatiskt?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har fattat det som att detta är "vanligt" i hundvärlden, att man har en försäkring som flera hundar av samma ras och kön använder sig av, istället för att ha en försäkring/djur.
Men ja, det är bedrägeri, och jag hade hellre betalt en "dålig" försäkring än konsekvenserna som blir om man blir påkommen.