Blir hon kelig tillslut?
Har fått frågan om jag kan ta en väns katt pga osämja i dennes kattgrupp. Den här katten är född hos ägaren och 1 år gammal. Som kattunge var hon självklart full av bus och nyfikenhet. Hon framstod som den orädde av de två syskonen. Hon har fått gå som hon vill ut och in men har trivts bäst inomhus, även sommartid. Hon har bott i en villa med en tvåbent familj, några katter och några hundar. Denna osämja ska ha påbörjats i augusti, då det handlade om antydan till mobbning från ena katten och ena hunden (ny hund i flocken). Finns även en son som börjat sätta fart efter katten (för att gosa men det vet inte katten). Av denna anledning börjar katterna stängas ute nattetid när det är svårt att ha full kontroll på den inte helt pålitliga situationen. För katternas säkerhet. Denna katt har godast med på tvåbeningsrnas villkor, ingen katt som haft en självklar plats i soffan på kvällarna. Månaderna har gått och denna katt blir allt mer tillbakadragen, tydligen har hon börjat besöka grannar plötsligt. Jag har sagt att jag kan hjälpa till nu, jag lovar ingen framtid förns jag ser hur det går. Hade egentligen helt andra planer… Men jag såg deras situation som ohållbar och vet att jag har två kattsnälla hundar och en tidigare ungkatt. Dessutom bor jag själv med djuren vilket jag ser som en fördel när förtroendet gör tvåbenta ska byggas upp igen. Jag bad att få umgås med katten ett tag. Jag har bara ägarens historia, mycket mer vet inte jag. Men katten är osäker - helt klart. I dagens läge omöjlig att locka med rösten - både för mig och ägare. Kommer en situation som gör henne osäker så springer hon och gömmer sig. Duckar först när man sträcker dig för att klappa henne men kan sedan gosa tillbaka lite. Inga problem att plocka upp och bära, sitter inte gärna still för att bli klappad utan försvinner iväg efter någon minut om man satt sig intill henne. Nu undrar jag vad ni tror att denna katt har för chanser att bli trygg och gosig. Tolkar ni hennes beteende som att hon inte vill gosa och sitta still av osäkerhet eller helt enkelt av ointresse? Hur lång tid bör man räkna med att det tar för en sån här katt att känna trygghet i ett nytt, lugnt hem? (Det är ju ingen vildkatt, men en något osäker ungkatt som hamnar i en ny miljö)
Mvh Ellenfyrkant
Under förutsättning att nya flocken är snäll , inte för på osv så borde det gå. Hade en liknande situation hemma för några år sen. Min nuvarande hona blev mobbad i flocken ffa av en äldre hona men det var generellt en stressig miljö med två vuxna och 4 ungar hemma. Jag rensade upp i röran och lämnade tillbaka de vuxna katterna till mitt ex (han tig den inte med sig när han flyttade. Omplacerade två av ungarna som han tagit hem.. Och behöll mina två ungar. Med tiden tog jag faktiskt en kull på mina två katter, och de och alla ungarnagar vuxit upp till trygga stabila och bra katter. Nu har de accepterat hunden också ;) trots att han är valpigt och dan. Jag tror katten behöver mycket utrymme, och mycket uppmärksamhet. En helt egen plats att krypa undan till om hon vill osv.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det sämsta man gör är att sätta en tidpunkt för när en katt ska bli kelig. Mitt enda tips är att låta det ta den tid det tar, detta ska ske på hennes vilkor och inte ert. Det kan ta 1 månad, 3 månader 1 år! Det låter som om denna katt behöver en lugnare tillvaro och jag förstår att hon känner sig osäker då hon verkar ha haft hundar gläfsandes efter henne!

#2 Finns ingen tidsgräns alls på det viset. Frågar av nyfikenhet och tänker att någon mer här kanske tagit en osäker omplacering och har en historia att berätta. :) Eller kan tolka kattens beteenden och ha en gissning på om det är en katt som inte vill ha närheten. hon kanske aldrig någonsin blir tillgiven heller, det vet jag inte. Vet inte riktigt vad du hakade upp dig på för jag uttrycker aldrig någon stress eller tidsgräns.
Mvh Ellenfyrkant
Du frågade hur lång tid man bör räkna med att hon känner trygghet i sitt nya hem och för mig låter det som om du var ute efter ett start och slutdatum.. Som sagt det kan ta 1 månad eller 1 år det måste ske i hennes takt och du vet inte föränn du provat
Allt handlar ju om tålamod och hur mkt du umgås med henne. Men de vet du säkert redan :) min katt sen jag har haft i oktober har börjat nu o vilja vara i mitt knä o gosa.