Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2449 ggr
Fialialej
0

Bra förebyggande kattmat vid problem med kisserier

Vilket foder är bäst för att undvika problem med urin/njurar osv? Varför? 

Min honkatt (kastrerad) har haft problem med kisseriet, gått på tabletter för det nu i tre omgångar och nu har det kommit tillbaks IGEN. Går ca 6 veckor utan att kissa utanför lådan och sen börjar hon igen.

För tillfället äter hon mjukmat två ggr/dag och har fri tillgång på mjau-torrfoder.

Fick nu föreslaget någon form av specialfoder från royal canin av veterinärer, men har hört/läst mycket om att veterinärfoder ofta inte är så bra som de vill påstå… Kanske inte stämmer?

Vad föreslår ni?

"På natten är alla katter svarta"

SuperLimm
4

Blötmat på heltid föreslår jag! :) Men mycket beror säkert på vad för problem det är hon har.

Mvh Linn

Fialialej
0

Ja, vilket problem hon har är jag inte riktigt säker på (och inte veterinären heller tror jag eftersom vi fått medicin vid flera tillfällen som inte verkar funka) men jag har hört nåt om kristaller och urinvägsinfektion.
Vi har n ny tid imorgon då det ska tas ett nytt urinprov och eventuellt också ultraljud.
Det är svårt att få full koll på vad dom pratar om tycker jag, alltid så mkt info på en gång och man kommer inte på vad man ska fråga innan man kommer hem.. 

Mer mjukmat låter logiskt då en lösning, vad jag förstod, är att tillföra mer vätska och därmed blir det lättare för katten att "spola ur" bakterierna i systemet. Om nu royal canins foder är vätskedrivande osv är väl det bra, men borde vara mer naturligt att tillföra just mer vätska i förta hand, och inte ett annat torrfoder som har tillsatser som ska utföra nåt magiskt? 

Hur är det med näringsinnehåll i mjukmat? har du nån sort att rekommendera?

Fialialej
0

Och nån kanske vill tipsa om vad jag ska fråga veterinären imorgon när vi är där?

SuperLimm
2

Mjau och Bozita är två märken som är bra (och svenska). Mjau finns i vanliga matbutiker och Bozita finns i djuraffärer. Sen finns det många olika sorter som är bra. Det är bara att läsa innehållsförteckningen! Det du ska kolla efter är att det ska vara fritt från spannmål och vegetariska biprodukter. Fisk är väldigt olika om man vill ge eller inte. Vissa katter är allergiska mot fisk men det finns många sorter utan fisk också. Jag gav blötmat med fisk till mina katter ibland när de åt blötmat. Men det viktigaste är att det är utan spannmål och andra vegetabilier, det är helt onödigt för en katt att äta. Sen kan du hälla på mer vatten och blanda ihop allt innan du ger det till din katt, så får den i sig mer vätska. Har katten problem med kristaller och urinsten är det viktigt med vätska i maten. Katter har ingen direkt törstkänsla så de dricker alldeles för lite. Katter som enbart äter torrfoder har nästan alltid vätskebrist. Eftersom katter från början är ökenlevande djur koncentrerar dom också urinen väldigt mycket vilket ökar risken för stenar och kristaller.

Mvh Linn

Fialialej
0

Tack, Linn, för jättebra svar!

sagan
1

Ta bort torrfodret helt.  Och ge Bozita eller Mjau blötmat som #4 föreslår. Vad för tabletter får hon? Och varför får hon dessa? Har veterinären tagit odling på urinen och påvisat bakterier eller har kristaller upptäckts?

Fråga veterinären om det kan vara Feline Ideopatisk Cystit hon kan lida av.

Felin idiopatisk cystit – FIC

_Felin idiopatisk cystit (FIC) innebär att en inflammation uppstått i blåsväggen. Detta kan vara lokalt utlöst (p.g.a. en retning i blåsan) eller centralt utlöst (p.g.a. stress). Det är viktigt att utreda grundorsaken till FIC, det vill säga om den med medicinsk eller psykisk.

En katt med FIC kissar lite och ofta, många gånger blodblandad urin. Katten skriker ofta i samband med urinering och kan kissa på flera olika ställen.

Behandlingen görs med glukosaminglykaner (Cystease) och antiinflammatorisk medicin (Metacam). Vid stressutlöst FIC används feromoner (Feliway) och vid svåra fall även antidepressiva medel (Saroten) för att sänka kattens stress. Det är även viktigt att öka kattens vattenintag._

Källa: Agria

Fialialej
0

Vi har odlat urin och då fanns kristaller och bakterier. Hon har fått baytril nu senast och förra gången nåt i pastaform. Pastan funkade inte så jättebra (märkte viss böttring) men efter baytril gick det över men har nu kommit tillbaka. Fic låter det inte som utifrån beskrivningen. Hon verkar inte ha ont och inget blod. Kissar inte bara lite utan storleken på pölarna varierar. Hon sitter som vanligt när hon kissar. Kissar både i och utanför lådan. När hon kissar är det i ett och samma rum, nära lådan. Förr har hon kissat lite överallt men nu har det ändrats (sen vi flyttade tror jag). Vi har testat feliway och det har inte funkat.

sagan
2

#7 Om det finns bakterier är antibiotika det den ska ha. Men för kristallerna gäller det att kisse får i sig ordentligt med vätska. Med tanke på att veterinären inte sagt att ni ska påbörja utan föreslagit veterinärfoder är det säkert inte någon större fara än med kristallerna. Dock kan du tänka att om katten inte får i sig vätska så blåsan sköljs ur ordentligt ligger salter kvar och blir till slut kristaller. Om du ska ge veterinärfoder så välj det blöta alternativet. Då vätska är en viktigt del i att hålla urinvägarna friska. 

Tar du något mer urinprov innan antibiotika kuren är klar för odling? Det kan vara så att hon inte äter antibiotika tillräckligt länge och att kissen inte blir av med bakterierna helt. Ibland kan bakterierna vara väldigt envisa. Så mitt förslag är att veterinären gör ny odling innan kuren är slut, är bakterierna kvar måste man fortsätta behandla. Ibland kan man även få byta antibiotika.

Fialialej
0

Tack för jättebra råd!

sagan
2

Hoppas ni får ordning på missen!

sagan
0

#7 Läste ditt inlägg igen och funderar vad ni har för något i lådan, vad för typ av låda, hur många och placering? Då hon bara sätter sig utanför lådan nu kan det vara något annat denna gången som stör och inte kristaller och UVI.

Fialialej
0

Vi har inte ändrat nåt sen hon fick medicin. Däremot har vi testat "allt" innan, inkl flera lådor med olika sand osv, utan förändrat beteende, så tror inte det har med lådan att göra. Vi använder pee wee låda + pellets. Nör vi testade flera olika var det den som verkade mest poppis.

jnielsen
1

Ge henne en låda till med sand, låt henne ha båda, de flesta katter föredrar öppen låda med finkornig klumpbildande sand som töms ofta.

Tänk på att de blötfoder du ger ska vara helfoder (mjau och bozita är helfoder) det står på förpacjkningen.

sagan
2

Som #13 skriver en till låda och ha sand i den gärna stor med plats för mycket sand. Många katter protesterar när dem har annat än sand i lådan trots att dem gått i flera år på samma material då dem vill göra rätt och är renliga. Att hon väljer att kissa just i närheten av lådan nu får mig att tro att det kan vara just lådans innehåll som är ett problem. Och värt att titta över. Tidigare har det varit UVI men med tanke på att hon nu inte gör som hon gjorde då, kissade överallt är det värt att testa. Sen kan katter också ändra sig med åren och vilja ha två lådor 🙂 Bästa lådan är en back som rymmer minimum 45 l. Finns en billig på IKEA för 49 kr. Då kan man ha i 20 kg sand och katten kan gräva hur mycket den vill utan att någon rinner ner i botten. Gör det ingen skillnad så har du en förvaringsback som inte kostat skjortan. 😉