Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 774 ggr
bebbe
0

Katter som kloar.

Min katt Signe är hopplös på att kloa på mina möbler o tapeter trots att hon har 3 st klösträd, finns det något medel som kan "jaga" bort den från dessa ställen ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

sagan
0

Dubbelhäftande tejp och sätta för något där hon klöser på tapeter och tvätta av med något sen spraya på citron eller ättika till att börja med. Sen försöka hitta något annat hon hellre klöser på än soffa, tapter och klösmöblerna du har. Alla katter gillar inte sisalrep. Din kisse kanske vill ha matta att kloa på?

Nachtaktiv
1

Du kan köpa en sån där välkomstmatta i grov väv, de finns billiga på t.ex. ÖoB. Sen kan du även testa att spraya kattmynta på de ställen där du vill att katten ska klösa, för att göra just kloträden till de mer lockande alternativen.

Så fort katten klöser där du inte vill, så kan du säga "nej", och sen flytta den till det ställe där du vill att den ska klösa. Det kan bli jobbigt i längden, men det var så jag fick min katt att förstå att min matta skulle få lov att vara ifred från hennes klor.

Sen har jag läst att katter inte klöser enbart för att vässa klorna, utan för att markera sitt revir. Om det stämmer så kanske det är så att din katt är lite orolig eller något, och liksom känner att den vill "hävda" sig? Testa Feliway, det kanske hjälper det med.

Lycka till! :)

EvaSe
0

Var står de tillåtna träden?

Katten kloar ofta för att sätta sin doft på ställen där den anser att det behövs, ofta vid in och utgångar, vid människornas platser (för att visa andra katter att det är dens människor) mm.

Om man då ställer de tillåtna klössakerna på (för katten) fel plats så hjälper det inte hur många man har.

Pröva att ställa en klöspelare där katten brukar kloa och flytta den dit varje gång den kloar på fel sak.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se