Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2840 ggr
LouiseKW
0

Mår hon bra?

Hej!

Ny på det här forumet, jag har en fråga. Jag kan inget om katter och min sambo säger att det är helt normalt att en katt mår bra av att ligga självmant under en fåtölj cirka 8 timmar om dagen. Vår ena honkatt gör det varje dag husse är borta, hon försvinner iväg samma sekund som hon hör att husse kör iväg med bilen och visar sig inte igen förrän husse kommer innanför dörren. Jag vet att hon inte dricker eller äter under dessa timmar då mat- och vattenskålar finns på bottenvåningen och hon ligger och gömmer sig på ovanvåningen. Kan hon verkligen må bra? Jag kan inget om katter så vet inte om det är normalt att dom gömmer sig så pass länge om dagarna.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

IceJossan
3

Det verkar som att hon har separationsångest och har svårt att lita på någon annan människa. Har ni bara den katten? Något annat djur? Hurdan relation har du med katten, och jobbar du med att förbättra den?

Jag tycker att du ska ägna dig åt henne, få henne att få upp ögonen för dig. Lägg dig i närheten av henne och prata, sträck in handen och peta försiktigt och finns där på ett trevligt sätt. Bjud på godis, gosa, lek, osv.

Hur mycket tillåter hon att du hanterar henne? Får du ta upp henne i famnen kan det vara en bra idé att försiktigt plocka fram henne från sitt gömställe och ta upp henne i famnen och gosa. Håll er på övervåningen i början och så småningom när hon uppskattar dig mer kan du avancera till trappen, sen nedanför trappen, in i nästa rum, osv. Ett litet steg i taget.

Jobba även på detta när husse är hemma eftersom hon avgudar honom så, och umgås med henne när han kliver ut genom dörren. Godis godis godis, gos gos gos, lek lek lek.

Arbeta aktivt med er relation :)

LouiseKW
0

Vi har två katter inkl. honkatten och en hund. Jag har försökt prata, kela, locka med lek mm men inget hjälper. Att sticka in handen till henne då morrar hon så har valt att enbart prata med henne. Övrig hantering inga problem, kan klippa klor, kamma henne med mera. Hon vill kela med mig när husse är hemma men inte annars. Får fortsätta prata med henne isf. Tyvärr leker hon mycket sällan och är svårlockad till lek :/ det har hon alltid varit enligt min pojkvän.

[SueHn]
0

Till att börja med måste ni ställa en skål med vatten och lite mat under fåtöljen samt en kattlåda intill fåtöljen för hon måste allltid ha tillgång till vatten och hon måste kunna gå till lådan när hon behöver.

Kan du klippa klor på katten och kamma henne?

Köp något som hon tycker om att äta och ge henne lite varje dag när inte husse är hemma.

Det är inte normalt att en katt varje dag gömmer sig under en fåtölj om inte en viss person är hemma. Ni måste komma på något som gör att hon slutar att gömma sig. På något sätt verkar hon vara rädd för dig när du när din sambo inte är hemma vilket inte är bra. Hur länge har det pågått?

[Mustangcab]
0

Låter de andra katten och hunden bli henne om hon kommer fram? Är katterna kastrerade?

IceJossan
0

Ignorera hennes morrande där under och närma dig mycket långsamt istället. Får du inte klappa så låt bli, men håll handen i närheten. Ha inte ansiktet rakt emot henne utan knip ihop ögonen mot henne och vänd bort huvudet och visa på så vis att du inte vill nåt särskilt. Ligg på golvet och läs högt till exempel :)

LouiseKW
0

Ovanvåningen är hundfri och jag eller min sambo är sällan där uppe. Jag är där uppe varje dag i cirka 15 minuter för att tömma kattlådorna. Vi har vatten och mat i det rum hon brukar gömma sig och skålarna står precis utanför fåtöljen. Jag kan klippa och kamma henne utan några större protester, men ser på henne att hon egentligen inte gillar det men hon finner sig i det. Hon har betett sig så här sen jag flytta in, sambon har sagt att hon gjorde så med hans fd flickvän också. Katterna är kastrerade, hunden låter bli henne till 98% men är han uppe i varv vill han gärna få igång henne för att leka men det sätter vi stopp direkt för. Den andra katten låter bli henne oftast men ibland så ryker dom ihop när hon tröttnar på att han ständigt vill leka. Har blivit färre gånger då den andra katten väljer att leka med hunden istället. Tror jag har svarat på alla frågor nu :)

[SueHn]
1

Lite motsägande i det som du skriver. I inledningen till tråden skriver du så här: "Jag vet att hon inte dricker eller äter under dessa timmar då mat- och vattenskålar finns på bottenvåningen och hon ligger och gömmer sig på ovanvåningen" men i # 6 skriver du: "Jag är där uppe varje dag i cirka 15 minuter för att tömma kattlådorna. Vi har vatten och mat i det rum hon brukar gömma sig och skålarna står precis utanför fåtöljen."

Att ha en katt som längre tid gömmer sig en stor del av dagen är inte bra. Katten måste vara förtvivlad. Du måste arbeta hårt för att få en ändring till stånd, t ex vara i samma rum som katten under någon timme varje dag och sysselsätta dig något men låta katten vara i fred under större delen av tiden och på det sättet kanske få henne att acceptera dig. Sök råd hos något katthem som har vana med förvildade katter.

LouiseKW
0

Efter att vi läste inlägget om att ha mat och vattenskål uppe hos henne så gjorde vi det direkt. Skrev inte tydligt i mitt svar. Det är ju därför jag har bett om råd eftersom jag misstänker att katten inte mår bra. Vi vet att alla hennes syskon har betett/beter sig som henne och hon har bott hos min sambo sen hon var 12 veckor pga att mamman höll på att dö samt att hon inte tog hand om kattungarna. Mamman var precis under året när hon fick sin kull och ägarna brydde sig inte om kattmamman eller ungarna utan tyckte mest det var besvärligt. Vet ej om det är relevant till hur hon beter sig idag.

[SueHn]
1

Hur många kattlådor har du om det tar 15 min att tömma dem för jag antar att du inte skurar ren lådorna varje dag. Jag tömmer mina katters sex lådor betydligt snabbare än 15 minuter.

Problematisera inte katten. Det är säkerligen inte något fel med henne utan det hon gör är helt logiskt ur något som är fel i hennes situation. Koncentrera er på vad ni människor gör fel för att katten ska välja att gömma sig hela dagarna. Ett stort fel är att din sambo och hans sambon låter katten visa att något är fel utan att ta tag i problemet. Ja, du har ju skrivit hit och det ska du ha heder för.

Hur skulle du göra om det vore ett styvbarn som inte vill vara ensam med dig? Oavsett om det är ett barn eller en katt måste du göra något som innebär att katten börjar associera dig med något positivt.

Se till att vara i kattrummet åtminstone en timme om dagen. Ge katten något som katten tycker är gott att äta en gång i timmen, inga mängder utan ett par tre munsbitar. Jag tycker illa om torrfoder men i en situation som denna skulle du kunna ge henne tre, fyra bitar ibland. Kokt skinka är alldeles för salt för katter men katter brukar tycka att det är gruvligt gott. En kvarts skiva några gånger i veckan är inte skadligt. Grillad kyckling brukar vara oemotståndligt för katter så en liten bit, ungefär en kvarts vinge,  två tre gånger per vecka kan användas som muta men glöm inte att ta bort benen. Du kan förstås också använda vanligt kattgodis men det äter katten upp väldigt fort men varför inte som omväxling.

Sätt dig och läs, handarbeta eller sätt dig med datorn,en timme hos katten varje dag men kika på henne då och då och säg då hej till henne.

Som det är nu far katten mycket illa och det är människorna runt katten som har ansvaret att få till en ändring. Jag kommer på rak arm inte på någon paragraf i djurskyddslagstiftningen som skulle kunna tillämpas men helt klart är er katthållning mycket dålig för katten.

Kattungar får tas från sin mamma när de är tolv veckor och innan den lagen kom flyttade kattungar från sin mamma långt tidigare än så. Dumt, javisst, men det brukade inte påverka katten i vuxen ålder.

Djurälskaren87
0

Är hennes syskon likadan som henne och har hon tagits från mamma. För tidigt så kan det vara ett problem till varför hon gömmer sig men set går alltid att arbeta bort så hon blir en mer säker och trygg katt. Hur är hon mot din pojkvän? Kan han ge dig ngt tips hur du o hennes relation kan stärkas? Är hon endast innekatt? Hur aktiverar ni henne?

OberonsMatte
0

Min första katt utvecklade samma beteende under de första 3 åren när jag bodde ihop med en annan person. Hon kröp in under sängen genom utrymmet mellan säng och sockel när husse gick hemifrån och sedan såg man inte skymten av henne tills hans röst hördes i hallen igen..

Beteendet bröts direkt när vi separerade och jag, katten, kattkompisen (och sängen) flyttade till en annan lägenhet. Under de resterande åren av hennes liv var hon min helt och fullt och den mysigaste och gosigaste man kan tänka sig. Hon var aldrig under sängen igen, förutom då och då när jag skaffat ben till sängen så att det blev mer naturligt och lättåtkomligt att vara därunder.

Mitt råd i det här fallet är att bryta beteendet och vanan genom att helt enkelt ta bort fåtöljen.

Sajtvärd Katter iFokus

Aramiz13
0

Hej Testa att köpa Feliway Feromon. Den gör katten lugn och trygg i sin hemmiljö och är bra i olika situationer som tex för att underlätta vid anpassningar till förändringar i kattens närmiljö. Köpte själv när min katt blev orolig av alla katter som sprang utanför i samband med att hon började löpa. Hon mår mycket bättre och är mindre stressad och lugn och trygg igen. Vi kommer också få en ny katt inom kort och då hoppas vi det underlättar också.

LouiseKW
0

Nu är bearneisesås inköpt, hon älskar det så det får bli lite godis mellan oss två och skinka som hon gillar är också inköpt som hon ska få när vi är ensamma :)

Hon är otroligt social när min pojkvän är hemma, ska helst vara i samma rum som honom. 

Hon är enbart innekatt, vi har försökt när vi går ut med den andra katten att hon ska följa med ut men det resulterar i att hon sitter och skriker vid dörren och vill in. Bär vi iväg henne ifrån huset så springer hon allt vad hon kan mot dörren för att sen sitta och skrika utanför så vi har dragit slutsatsen att hon inte vill vara ute. Vet ej om vi har dragit fel slutsats där.

Tyvärr så har han inga tips att ge, han ser nog inte problemet så som jag gör. Det enda han har sagt är att jag ska ignorera henne om hon skulle komma ner när jag är hemma.

Aktivering utav henne är svårt, vi har försökt massa olika men inget lockar hennes intresse. Så tips ang. aktivering tas gärna emot :)

Vi ska rensa ut ovanvåningen till helgen och då försvinner alla hennes gömställen, hon har 2 fåtöljer och 1 soffa där uppe som hon gömmer sig under. Men dom ska tillbaks till min svärmor så får vi se vad som händer när dom har flyttats.

[SueHn]
0

Till TS

Bra! Nu får vi hålla tummarna för att kattdamen låter sig lockas av godsakerna

Skulle kattan komma ner ska du ge henne en godis för att uppmuntra att hon kom. Kanske får ni fortsätta med era små hemligheter men jag tycker att sådant är roligt med mina katter.  En av mina katter får följa med till min sommarstuga och då frossar hon och jag med sådant som vi aldrig äter hemma. Jag köper någon bakelse och kattan får Gourmet laxmousse. Lika illa båda delarna men gott då och då.

Katter som brukar vara inne och katter som farit illa ute men sedan fått ett hem brukar bete sig som du beskriver att kattan gör när ni går ut med henne. De vill ta det väldigt försiktigt och hela tiden förvissa sig om att dörren är öppen i fall att de vill gå in fort. Det kan ta veckor för dem att lita på att dörren verkligen inte stängs för gott. Jag har sett samma beteende av en katt som farit illa och kom till mig och då fick ett rum för sig själv för att han och de andra katterna skulle få vänja sig med doften av varandra. När jag började öppna dörren gick han bara en meter utanför dörren till att börja med och förvissade sig att det gick bra att gå in till sitt rum igen. Men såsmåningom släppte denna försiktighet.

LouiseKW
1

Uppdatering! 

Jag testade med godsakerna men det fungerade inte :( Så jag har pratat med min sambo som har bett mig ignorera henne så fort hon är nere, enligt honom så trivs hon att vara "osynlig".

Min sambo åkte iväg igår och hon var nere och såg att han åkte iväg och jag gick iväg till arbetet. På kvällen kom hon ner och kollade in i vardagsrummet med stooora ögon och insåg att husse hade inte kommit hem men istället för att göra som hon brukar göra när hon upptäcker att husse inte är hemma är att springa upp och gömma sig så vandrade hon ut i köket för att dricka och sen in i kontoret för att ligga i sin favoritstol. Där låg hon tills jag kom in för att hämta en tröja, kanske dumt gjort utav mig men jag trodde inte hon var kvar där.

Idag har hon kommit ner en stund mitt på dagen och valde då att ligga under soffan i vardagsrummet och hon kom ner för fem minuter och var inne och kollade läget i vardagsrummet där jag satt innan hon gick iväg till kontoret. 

Jag anser att det är ett stort framsteg för oss två :)

sagan
0

Min erfarenhet med sådant beteende är att man måste stänga för deras utrymme dem söker sig till. Oftast blir det en låsning om man inte bryter. Antingen tar ni bort fåtöljen, tippar omkull den, tar bort benen på den eller annat som gör att hon inte kan gömma sig därunder. Och ger henne ett eget krypin i form av en igloo där hon kan se er och ni henne och där hon inte är så osynlig som under fåtölj och soffa.

Sen ignorerar du henne var hon än befinner sig. Det betyder inte att du inte ska röra dig där hon är utan låta bli att titta på henne. Då kan hon slappna av när du är i närheten. Du kan ha med dig torrgodisar och kasta runt lite när du rör dig. Då förknippas du med något positivt. Sakta men säkert kommer du att kunna bygga upp ett förtroende och hon börja lita på dig.

LouiseKW
1

Vi tog bort dom ställena där hon bruka gömma sig då jag fick tips om det i början av tråden, hjälpte inte för hon valde att gömma sig i vårt elskåp. Elskåpet kan vi inte stänga för tillfället då vi väntar på att få hem en lucka till den så hon fick tillbaks sina fåtöljer.

Har testat med godis men det ignorerar hon och springer iväg samt att vi har en annan katt och en hund som snabbt roffar åt sig godiset om dom får chansen.

Hon var precis inne i vardagsrummet med mig i 30 minuter och gick och strök sig mot mina ben och lät mig kela med henne innan hon valde att hoppa upp på bokhyllan för att undersöka en ny växt som jag har köpt idag.

sagan
1

Sätta för med kompostgaller kan nog fungera för elskåpet. 

Men att hon är framme och kelar med dig tyder ju på att något förändrats till det positiva i alla fall. Vilket ju är jättebra.🙂

Såg inte att du fått rådet tidigare i tråden.

LouiseKW
1

#18 Inte lätt att läsa igenom alla svar :)

Hon sluta med elskåpet när möblerna kom tillbaks, lite svårt att sätta upp kompostgaller då elskåpet sitter på väggen ovanför trappen. Det är ett under att dom kan hoppa dit anser jag. Men luckan kommer nästa vecka så vi kommer sätta upp den direkt :)