Arg kattmamma
Hej. Har ett jätte problem, tog hand om en katt för va 1 vecka sedan då gamla ägaren blivit hemlös. Hon har i hela sitt liv varit väldigt snäll och go. Sen hon flytta till oss har hon varit jätte mysig och tillgive. Kommit bra överens med våran hund. För 2 dagar sen fick hon kattungar och allt fortsatte gå jätte bra fram tills idag. När ja skulle gå ut med min hund då måste vi gå förbi där hon har sina ungar ca 1,5 meter ifrån då flyger hon på min hund helt oprovocerat och när jag försöker ta bort henne så flyger hon på mig och släpper inte, hon beter sig helt galet morrar så fort hunden rör sig fast han är i ett annat rum långt ifrån. Min hund har aldrig närmat sig henne eller kattungarna. Behöver hjälp, råd va vi ska göra.
Dela av huset så att honan och ungarna få 1-2 rum för sig själva ditt hunden inte kan ta sig, antingen genom att stänga dörren eller sätta för kompost galler, så honan får lugn och ro med sina ungar. Hon är kanske stressad pga flytten och rädd att någon ska skada hennes ungar :(
Första funderingen jag har, vet du om hon verkligen är tom? Har hon kattungar eller moderkakor kvar kan de orsaka beteende förändringar.
Sedan har du ju ej haft katten så länge..1vecka? Hon behöver ett eget rum där det är lugn och ro. Min första kull jag hade så började katten vaktade hunden och kunde att attackera henne oprovocerat även om hunden ej gick mot kattungana. Hon lugnade ner sig på ett par veckor men vi fick tassa på tå och aldrig lämna dem ensamma. on och hunden hade känt varandra i 2 år. Det var ett sablans pusslande i ett sto etta med öppen planlösning. Den honan blev kastrat efter den kullen då jag inte tyckte de var någon bra egenskap. Ingen avmina andra hoor har haft samma beteende.
Du måste sätta henne i ett eget rum stress för en kattmamma är inte bra! Sen ha koll på henne så allt går bra med diandet och att hon inte har ungar kvar i magen hur är hennes.. Du har haft henne endast 1 vecka och det är en ny miljö plus att hon fick kattungar på det så det är inte konstigt stt hon är som hon är
Hon är stressad och beskyddar sina ungar. Hon behöver eget utrymme där inte hunden vistas alls.
Saken är att hon har ett eget rum och har kompost galler för. Men hon hoppar bara över. Och om vi stänger så jamar hon å vill ut. Hon har blivit smal igen så är rätt säker på att de inte finns nått kvar i hennes mage. Hon är väldigt social så de känns hemskt att stänga in henne. Men tycker synd om de båda, hunden ligger under en fåtölj å är rädd 😔
Jag tycker att du borde stänga in henne ändå och observera om hon lugnar ner sig efter någon timme. Hon kanske ger sig och slutar jama vid dörren efter ett tag. Det viktiga är att hon låter ungarna dia regelbundet. Tror det är lika illa att låta henne hoppa över kompostgallret och vakta som att vara instängd. Men du får se hur hon reagerar. Ge henne lite tid också.
Sätt kompostgaller ända upp så kan hon inte hoppa över ☝️
Min katthona är väldigt vaktig över sina kattungar och efter att de kom kan jag inte ha hunden i samma rum. Nu när kattungarna har blivit större och går in i hundens rum är det ok men hunden får inte komma in i hennes. Hon morrar riktigt djupt och vaktar när hon hör ljud hon inte känner igen.
Vi var och vaccinerade ungarna här om dagen och då låg hon och kikade under golvspringan ut i korridoren och morrade. Hon är en riktig lejonmamma.