Jobba med djur
Jag vill gärna jobba med djur, som arbete då. Tyvärr tjänar man väldigt dåligt som så kallad "djurskötare". Men tankar, åsikter och lagar om djur går hela tiden framåt och djuren får mer och mer respekt och status i samhället. I framtiden ska jag ha en gård med lite olika djur men med hästar som största mål. Jag är inte superintresserad av fåglar men i princip alla övriga djur. Både lantbruksdjur och smådjur som marsvin.
Mina primära frågor är egentligen: Vad finns det för fler yrken där man arbetar med/om djur? (exempelvis hovslagare). Hur hittar man dessa utbildningar eller lär sig mer om hur man går till väga för att utöva yrket?
Sedan är jag glad över all information runt omkring ämnet exempelvis lön, jobbsituationer, krav/önskemål, efterfrågan etc :) Tack på förhand!
Det finns ju djursjukvårdare, jobbar på veterinärklinikerna. Djurskyddsinspektör, du kan vara egen företagare med pensionat eller uppfödning, jobba på en ekologisk gård med kor/gris/höns. Utbildningar ska du prata om med din studievägledare, är du inte i "skolålder" så kontakta din kommuns komvux, de har också studievägledare.
Djursjuksköterska finns, mer betalt än djurskötare/vårdare.
Jag skulle titta in på SLU där det finns flera universitetsutbildningar med inriktning på djur http://www.slu.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/
Själv är jag utbildad Leg. Djursjukskötare och jobbar på djursjukhus, som yrkesgrupp är vi eftertraktade inom branschen och har även högre lön än outbildade djurvårdare/djurskötare.
Du kan läsa mer om min utbildning här http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Kollade upp din utbildning #3 och det ser intressant ut. Behöver plugga upp naturkunskap isf men det ska la inte vara några problem ^^. Såg att det kostar en del, tycker du det fungerar bra med csn lån och så om man får fråga? :)
Vill även tipsa om hundförare inom polisen samt försvaret 😃
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag arbetade som väktare/skyddsvakt och hundförare innan jag pluggade på SLU.
Det är jätteroligt att ha sin hund/ar som arbetskamrat
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Om du har som dröm att ha en gård men många olika djur kanske husdjursagronom kan passa. Med en sådan utbildning bakom dig finns även möjlighet att jobba som djurskyddsinspektör. Sedan finns ju olika kurser/yrkesutbildningar inom massage för häst/hund, fysioterapeut, fristående etologikurser osv. På hund- och hästsidan finns ganska stora möjligheter, men det är väl också områden där det kanske finns fler utbildade än det finns behov.