Dålig på att tvätta sig
Hej (vet att ämnet diskuterats tidigare, men utan lösning!)
Vi har en hankatt på ca 3-4 år (hittekatt) som är väldigt dålig på att tvätta sig. Detta gäller rent generellt - päls, tassar etc och även runt rumpan. Han är kastrerad sedan ca 2 månader - vi har bara haft honom sedan januari - men han var lika dålig på att tvätta sig innan. Han är rätt välgödd men klarar att tvätta sig utan till synes några större problem men tar bara några få slick innan han slutar.
Han har ofta lite avföring som sitter på huden runt anus som ofta gör att han luktar lite illa om han vänder den sidan mot en. Han är i övrigt lekfull och äter och dricker. (han har något problem med magen då hans avföring ibland är något lös samt alltid luktar riktigt riktigt illa, men annars verkar han må bra)
Några tips på hur man kan lära honom att tvätta sig mer? Går det?
You haven't lived until you've found something worth dying for
Jag har aldrig varit med om att en katt varit dålig på att sköta hygienen så jag har tyvärr inga bra idéer att komma med.
När det kommer till magproblemen så funderar jag, är han avmaskad?
Är han testad för parasiterna Tritrichomonas foetus och Giardia?
Båda parasiterna kan visa sig som magproblem, men de behöver inte märkas alls. Många katter är smittbärare. Klickar du på namnen så har jag länkat till den fakta som finns på statens veterinärmedicinska anstalt.
~God loves you, and I´m trying! ~
Att han inte tvättar sig beror garanterat på övervikten, om inte veteronär hittar något fel på motoriken/rörligheten osv.
När Figaro var konstant lös i magen så var även han dålig på att tvätta sig, speciellt i rumpan. Nu när hans mage är stabil och inte får lös avföring längre, tycker jag att han har blivit mycket bättre! Ingen aning om varför, kanske för fin för att tvätta sig själv i stjärten?😃 Eller är kanske på något sätt öm?
Katter kan vara dåliga på att tvätta sig om de t ex har ont någonstans. Så hur mår katten (rygg, mun, tänder o s v)? Har även hört från katthemmet att om kattmamman varit dålig på att tvätta kattungarna så kan kattungarna i sin tur bli dåliga på att sköta sin hygien framöver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Han är avmaskad, och han har inte symptom för de parasiterna som tur är!
Han verkar inte ha ont någonstans alls! klagar aldrig när man tar i honom och hoppar upp och ner från katträdet som vanligt. Han är indirekt undersökt av veterinär 3 gånger då han genomgått kastrering, haft öroninflammation samt blev undersökt av vet innan vi fick honom. Finns inget som tyder på att han mår dåligt..
Vi ska försöka banta ner honom lite - kanske hjälper det så han lättare kommer åt och så..
Har hört att det finns medel på vissa djurbutiker som man applicerar på pälsen som gör att katten tvättar sig mer. någon som testat om det fungerar?
You haven't lived until you've found something worth dying for
Är katten i lvrigt frisk så tror jag du ska banta honom och se om det hjälper. Har själv nyss bantat min katt och han har blivit mycket noggrannare med tvätten. Vi trodde att han slarvade eftersom han inte haft en mamma utan är uppfödd på flaska, men i takt med att han tappade vikt kom tvättandet. Även 300-400g övervikt är ju massor på ett litet djur. Tänk på att banta långsamt, 1-2% av sin kroppsvikt får katten tappa per vecka. Om kattens kropp tappar för fort kan de få fettlever vilket innebär livsfara! Så sök information eller skapa en ny tråd för bantning om du är osäker.