Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 691 ggr
grodprinsessa
0

Katten letar efter sambon

Hej! 

Jag har två Ragdolls där den ena (Lillebror) alltid varit lite speciell på diverse sätt men nu tror jag att han allt överträffat sig själv.

Min sambo har börjat jobba natt och framåt kvällen när han inte kommit hem blir Lillebror nästan orolig. Han jamar, letar, tittar på mig frågande, krafsar på ytterdörren och när jag släppt ut honom i trapphuset för att visa att sambon inte gömmer sig där, då springer han ner till porten, sätter sig på bakbenen med frambenen på dörren och tittar letande ut genom glasrutan. När ingen sambo kommer lunkar han sakta tillbaka igen. Likt en 5åring som tappat bort favoritleksaken. 

Känner någon igen detta beteendet och vad gör ni för att hjälpa katten i att sambon kommer, men väldigt mycket senare än vad som är "okej"? 

Caspian bryr sig inte alls på detta sätt utan tar livet som det är. Jag har inte heller sett detta hos Lillebror någon gång tidigare.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Rumpstek]
4

Det här kommer låta lite löjligt, men testa att din sambo sätter sig ner med katten och berättar att han kommer inte vara hemma på natten.

Det har funkat på våra katter, att berätta att vi ska bort. Inte på en gång, men efter ett tag. Jag tror de lär förknippar vissa ord med händelser.

Som att säga det är mat. Det ordet kan de flesta katter.

grodprinsessa
0

#1 tycker inte alls det låter knasigt. Jag säger alltid till dom hur länge jag blir borta men vet inte om sambon gör det faktiskt O.o Jag r alltid extra noga när vi blir borta efter 10 på kvällen för han har aldrig vart glad om man är ute så sent när man egentligen borde vara hemma och sova 😇 

Kan säga att det inte var lätt att vara 17 och kär när man efter sena kvällar "på rymmen" möttes av två ytterst besvikna missar när man kom hem. 

Får prova om det blir bättre om han säger till Lillebror. Fast han lyssna ju inte på mig när jag förklara att det inte är någon ide att leta och vänta. =/

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Rumpstek]
0

Ha, min katt, som tyvärr är död, var mycket bestämd om sovtider. Var vi uppe för länge vart han arg och sade till. Även när vi skulle gå upp.

Det var ingen tvekan om att han bestämde.