Fler blötmats sorter som är bra?
Har en gammal tant här hemma som endast äter blötmat. Hon tycker inte om gele men bitar i sås är helt okej. Hon får Mjau tetra oxkött i sås och vi provade även kalkon pate och oxkött pate och det älskar hon men det märks på henne att hon gärna skulle vilja ha mer variation på smaker. Paten finns bara i kalkon, oxkött och lax, men jag har fått för mig att man inte ska ge foder med fisk smak så den har vi skippat, av mjau tetrorna är det just oxkötten som fungerar, finns det fler märken som är spannmålsfria och bra? Jag ska till affären vid lunch och kika men jag vill ju inte råka köpa någon mat som är sämre.
Kolla innehållet. Välj bort allt med spannmål i innehållsförteckningen och titta så det är helfoder. Svårare än så behöver det inte vara.
Sedan är det ju bra att vara medveten om att ju billigare en kattmat är desto mindre muskelkött och ju mer slaktavfall brukar den innehålla. Det är inte alltid av ondo men det kan vara bra att känna till.
Rent kött avsett djurslag innehåller 20-25 % protein och cirka 70 % vatten. Detta är högvärdigt protein för både katter och människor. Om jag inte missminner mig, innehåller Mjau i förkantiga förpackningar cirka 8 % protein och runt 83 % vatten. Det överlägset mesta av proteinet i Mjau är animaliskt vilket är bra men hur kvaliteten är på det protein som kommer från köttbiprodukter vet jag inte. Kanske helt ok.
Så gå ut från nedanstående när du väljer kattmat och se hur nära du kan komma:
Noll spannmål
Noll konstigheter som äpplen, potatis, tagetes etc
Noll socker
Noll hydroliserade ingredienser
Kolla hur det är med salt, bl a här finns en del intressant
Protein enbart från kött eller köttbiprodukter
Enbart animaliskt fett
ICA:s påsmat tror jag är rätt bra annars kan du kanske ge katten rått kött någon gång i veckan som omväxling.
Nu vet jag inte hur gammal denna katt är men för en gammal katt skadar det sannolikt inte med en del animaliskt fett i kosten. När jag säger gammal om en katt menar jag mer än 13-14 år fast jag vet att veterinärer anser att en katt som är över nio år börjar bli gammal. Försäkringsbolagen går nog också ungefär efter den åldern.
Tack för jättebra tips! Kissen är 14 år, jag ger rå köttfärs/kycklingvingar och lite sånt nån gång i veckan utöver blötmaten. Ska skriva upp det ni sagt och traska till affären :)
Boxitas mjukmat är bra med :)
Instammer med att Bozitas blotmat ar bra den med, kostar ungefar lika mycket som Mjau och finns i diverse djuraffarer i olika ''exklusiva'' smaker som ren, alg och kanin, forutom de vanligt forekommande smakerna
En blandning av Mjau, Bozita, ICA-påsar och lite olika sorters kött, kan det bli bättre utan att gå över till barf. Skriv en logg över vad kattan äter dag för dag så att du kan se i efterhand vad hon ätit allteftersom. Samtidigt kan du skriva om kattan åt mycket, lite, glatt, snörpte på nosen osv.
Mina katter är galna i Gourmet Gold mousse eller vad den heter men jag har för mig att den inte är bra för att den har typ socker i sig? Mina katter tycker självklart inte om mjau…
/ Michelle
Gourmet innehåller spannmål och är ett riktigt dåligt foder. Det är Purina som tillverkar det. Varför skriver du att dina katter självklart inte tycker om Mjau?
Vi brukar ge mjau, ICAs portionspåsar och ibland sheba classic. Det är de enda hyfsat bra sorterna som finns i vanliga affärer vad jag vet.
Vilken djungel av kattmat det finns, jag kunde inte hitta något bra i mataffärerna förutom de mjau konserver jag redan har så jag gick till lantmännen och hittade ren i sås från bozita och kalkon/kyckling i sås och dom hade även kyckling smak på mjau konserverna :D Så nu ska damen få smaka och så får jag se vad hon tycker. En liten fråga till, mjau konserven var en större burk och jag tror inte riktigt hon hinner äta upp den på 2 dagar, kan man frysa halva burken?
Ja alla rekomenderar ju mjau och så självklart gillade ju inte mina katter det -_- Det var så jag menade, ingenting negativt om själva maten?
/ Michelle
#10 Mjau går alldeles utmärkt att frysa in.
Så bra :)
Jag tittade faktiskt på innehållet i ICA basic paté i ask bara för att jag var nyfiken. Har för mig att det var med kalkonsmak och det fanns ingenting om spannmål, socker eller vegetabilier på något sätt. Kanske också kan vara ett alternativ att ge? Dock vet jag inte om andra smaker har annat innehåll! Men eftersom de är relativt billiga, så vet man ju inte direkt vilket slags kött det faktiskt är i.
Om du vill ha en översikt så kan jag tipsa om kattstatus blötmatsguide, tycker den är mycket informativ och bra! Länk: http://www.kattstatus.se/sida108.html