Vilken ras är detta?
Jag har en huskatt som är helt fantastisk. Han är allt jag önskat och mer därtill. Nästa gång jag skaffar katt är jag inne på raskatt. Tycker att min nuvarande katt och jag är perfect match och undrar vad ni har för raser att föreslå efter min beskrivning. Det absolut bästa med min katt är att han ALLTID vill vara med mig, vill vara där jag är - helst på mig. ;) Efter bara någon månad hos mig var det självklart att han visste vad han hette och han svarar alltid och kommer springandes när jag ropar på honom. Min katt möter mig alltid i dörren och vill gärna bli upplockad. Aktivitetsnivån är ganska låg, han vilar hellre på min mage en hel dag än att busa en hel dag om han får välja. Men är snabb att haka på om jag bjuder in till lek. Jag kan tänka mig en katt med samma eller högre aktivitetsnivå men jag gillar inte hyperknippen som har rivit lägenheten efter 3 timmar i ensamhet, som vuxen katt. Bör trivas ihop med andra katter och vänliga hundar. :) Kommer ni att tänka på några särskilda raser som förslag?
Mvh Ellenfyrkant

Vill tillägga: Pälsvård Max 1 gång/ vecka. Finns inga allergier i hemmet.
Mvh Ellenfyrkant
Alla katter är ju olika, även inom en specifik ras. Jag har en kompis vars katt inte stämmer in på den rasens klassiska beteendemönster. Korthåriga katter brukar ha låga krav på pälsunderhåll(ex. vanliga bondkatter), annars kanske en ragdoll kan vara något.
(Du borde kanske ändra titeln på tråden. Den stämde inte riktigt med texten. 🙂)

Självklart är det så, men en standard får man ju lov att utgå ifrån när man tittar på raskatt såväl som rashund eller vilket djur det än gäller. Mycket personlighet märks även på kattungar och vilken plats de tar i kullen. Och att diskutera sådant med uppfödaren är alldeles självklart.
Mvh Ellenfyrkant

Och vad gäller huskatter är hör väl de ändå till de katter som är absolut svårast att placera i någon grupp/ kategori. Eftersom de inte är avlade efter någon särskild standard alls. Varken utseende eller beteendemässigt.
Mvh Ellenfyrkant
Din beskrivning stämmer bra överens med min Maine coon. Han är med överallt och undersöker det mesta men det bästa är att sova på mattes huvud. Fruktansvärt nyfiken och äventyrslysten på hemmaplan och går bra i sele. Lättskött päls som mycket sällan tovar sig. Jag kammar ca en gång i månaden.
Säger bara ragdolls ;)
Inte min dag idag verkar det som… Andra gången jag slarvläser trådstarten och missuppfattat frågan, som jag sedan ägnar 20 minuter att svara utförligt på - för att slutligen läsa om trådstarten och inse att jag svarat på något helt annat än det TS frågade…
hälsningar Carl
Ragdoll! <3 Dom är helt underbara. Iallafall dom jag träffat.
/ Michelle
Jag föder ju upp Sibirer o Norsk Skogkatt o tycker de är väldigt lagom o finns i många färger vilket också är kul. Sibirern är ju känd som hundlik också o många allergiker kan ha dem o finns speciella testhem för o kolla sin allergi tex..
SE*Simplicity Lynx

#7 Jobbigt! Blev såklart nyfiken på hur du först tolkade tråden? :)
Mvh Ellenfyrkant

#11 Tack för länken! Gud så fina katter du har. Just en blå Britt har funnits i mitt bakhuvud sedan många år. Och jag läser att de är vanliga men känner ingen som har dessa. Hur är dessa i lynnet, är de ofta sådana som vill vara med överallt? Utöver britten är raser jag tänkt länge på själv Turkisk van och Siames. De är också kända för att vara "hundkatter". Siames är det lite mer fart på. 😸
Mvh Ellenfyrkant
Mina katter ska vara med hela tiden, dock är dom väldigt aktiva.
Dom är av rasen devon rex. Nu varierar det massor, en av mina har alltid varit mycket för att mysa och ta det lugnt, men dom andra två är väldigt aktiva och ligger inte en hel dag och myser.
Och siameser är ju också på den nivån.
Pälsvården är lätt, men tror t.ex en britt kanske skulle passa bättre?
Båda mina maine coons passar in på beskrivningen! Den ena behöver din mer pälsvård än den andra men det är väldigt olika :)
Har du en katt ensam så vill den nog var med dig mera än om du har flera. Min blå britt är lite lat men han går att aktivera dvs leker gärna. Sen har de möjlighet att gå ut också i rastgården.
Att du intet känner någon som har en blå britt kan bero på att raskatter är mindre än 15 % av kattbeståndet och det är hela raskattbeståndet jag avser.
Om du tittar på rasringarna brittringen och brittsällkapet så står det vilka färger och mönster de olika uppfödarna har.
Min moster har två brittiskt korthår, en blå och den andra är brun. Sover mycket men båda är supergosiga och STORA haha. Som ''små'' nallebjörnar.
/ Michelle
Alla säger nog sin "egen ras" så tänkte säga Norsk skogkatt som jag är uppväxt med. Norsk skogkatter är en "lagom ras" vill säga inte så jättelivliga och de är väldigt sociala. Min erfarenhet av norska skogkatter är att de har väldigt lättskött päls, har i princip bara borstat dem när dem fäller päls och ibland då och då för att det är lite mysigt:) Om du vill att katten ska gå ihop bra med hundar, kan det vara en fördel att välja en uppfödare som har en hund hemma.
# 16 Det heter inte "brun" det heter chocklad😃
Jag har två ragdolls och en devon rex, och vill du ha en katt som är på dig hela tiden och vill mysa och vara nära, då hade jag faktiskt inte rekommenderat ragdoll. Dom är inga knäkatter (generellt sett), utan ligger helst bredvid. Men det finns såklart undantag! Min devon däremot vill gäääärna ligga på mig och mysa massor och det är väl ganska typiskt devon. Dom ska också ha ett mildare temperament än siames som jag först var intresserad av. Fantastiska katter allihopal, men jag som gillar "plåsterkatter" röstar ju isåfall klart på devonen, även om dom har ganska hög aktivitetsnivå.

Cornish. Ett äkta plåster! Sitter som fastklistrad på en nästan jämnt.
Älskar uppmärksamhet och ska alltid vara med. Nästan obefintlig pälsvård och fäller väldigt lite. Väldigt trevliga och lättlärda även om de som alla andra katter inte alltid "hör" vad man säger åt dem 😃
Ångar inte en sekund att jag har mina små krullisar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag säger Helig Birma (äger både Ragdoll 9,5 månad & Birma 5 månader). Min Ragdoll vill alltid vara med, är nyfiken & framåt, lat, snäll & en riktig bredvid-katt. Min Birma är även han nyfiken & framåt, social, piggare & busigare, lite mer kontaktsökande och ett riktigt litet plåster. Gnäller när han vill ha uppmärksamhet = bli upplyft och myst med eller om antingen jag eller sambon "borde" sätta oss ner så att han kan hoppa upp och sova på oss. Båda kommer när jag ropar; Ragdollen kommer fram till mig & Birman hoppar upp på mig. Särskilt på morgonen om han missat att vi ligger kvar i sovrummet och han lite förtvivlat jamar i köket, ropar jag kommer han som ett skott och landar rätt på mig, spinnandes & tillfreds.

#13 Nyfiken på varför du tror att en pigg typ av katt passar mindre bra? :)
Mvh Ellenfyrkant
#22 Bara utifrån det du skrev högst upp, lät inte som att det var vad du sökte. Men är du redo på en busig ras så tycker jag helt klart du ska spana in rexkatterna. Siames har jag inte träffat.
Sen tänkte jag också risken om katten du har är lugn så kanske inte den alltid kommer uppskatta en superbusig katt i hemmet. 🙂
Vill du ha en katt som är som ett plåster så rekommenderar jag en Devon rex eller en Cornish rex, precis som de skriver ovan.
Vi har en Cornish och han är mitt lilla plåster, sitter i mitt knä så fort jag sitter ner (kommer och slår mig på benen för att jag ska sätta mig). Han sover under täcket vid min axel, så nära som möjligt. Det här är typiskt för dessa raser.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Om du är ute efrer en katt som är lugn eller med liite mer fart i, så ska du nog ta avstånd från Turkisk van och Cornish Rex :p Vanen klassas generellt sett som en mycket aktiv katt som helst far och flänger, och de cornishar jag träffat har varit rediga galenpannor. En kompis Cornish är en riktig liten terrorist trots 4 kattkompisar. Skulle nog passa bäst med lika galna kattkompisar, för de som inte hållet måttet enligt honom, de får smaka på hans terrordåd. Störtsköna raser, men mycket aktiva och troligen alldeles för aktiva för en ganska lugn huskatt.