Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5728 ggr
Dos
0

Hur länge katten innan glömmer sin vän.

Hej! Min ena katt har ju tyvärr försvunnit och varit bort i 1,5 v nu. Vi har en liten katt tjej på 5 månader. Jag börjar bli rädd att de ska ha glömt bort varandra när han kommer tillbaka? Hur lång tid tar det innan de glömmer varandra?? Sen en till fråga vi ska vara på semester ca 2 veckor i sommar, vi tänkte på inackorderinghem under tiden, Är det nån som lämnat sin katt på ett sånt? Hur mådde de efteråt?

Jessicahagstrom94
1

Jag tror inte att det blir några problem när/om din andra katt kommer hem igen, för jag tror inte att katter heller glömmer bort sina vänner. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det där men vi människor glömmer ju inte de vi bryr oss om, och jag tror inte att katter gör det heller.

Angående tillfälligt hem till katten när ni reser bort - har ni ingen släkting eller vän som ni kan ha katten hos eller som kan bo hos er den tiden? 
Annars finns det väl pensionat på katthem i närheten, kolla upp det.

Jag jobbar på ett katthem som både volontär och på deltid, och jag har hand om vårt pensionat varannan månad. Jag kan säga att vi är oerhört noggranna med hygienen och att katterna har det så bra som möjligt och får gå ut i salen så mycket som möjligt. Ingen katt hittills har mått dåligt av att bo hos oss, det gäller även utekatter, vi har dessutom många stamkunder som är såå nöjda. :)

Dos
0

Vad skönt att höra det! Alla vi känner har katt eller är allergiska så det funkar verkligen inte (är från kattälskande familj) Så pensionat känns som enda alternativet men det känns så hemskt när jag tittar på bilderna pch det är stålburar :( Men jag tänker att jag tar med filtar som vi brukar ha i soffan, hennes klätterträd och hennes igloo hon känns så liten! hon kommer väl vara ca 10månader! Men burarna står ju tätt inpå varandra det är inte så att de blir stressade av att de är så nära?

Jessicahagstrom94
0

Har aldrig varit med om att en katt blir stressad av en annan i buren bredvid, och om det finns som fönster mellan katterna som sitter på samma sida kan man ju bara be personalen sätta upp en filt så att katterna inte ser varandra.

Ta med saker som gör att hon känner sig som hemma så ska det nog gå bra. :)

Det vanliga felet vi ägare gör är att vi tänker för mycket, men ett kattpensionat är den bästa lösningen i många fall, då finns det ingen anledning att sitta och tänka massa negativa tankar :)

CarlK
4

Jag vill inte skrämma upp dig, men… du tycker inte att du har något viktigare att tänka på i den situation du befinner dig i? Brukar katten som varit borta 1,5 vecka vara borta så länge? Det är nämligen inte särskilt vanligt att katter håller sig borta frivilligt så pass länge hemifrån… Har du varit ute och letat? Hört i grannskapet om någon sett katten? Satt upp lappar? Om inte, är det hög tid att göra det nu - om du och lilla tjejkatten ska få återse den andra katten över huvud taget… Gällande din fråga så kan jag lova dig att de inte kommer glömma varandra - katter kommer ihåg andra katter, människor och djur som de träffat lika bra som vi gör. Däremot visar dem det oftast inte lika tydligt som vi, varför människor kan tolka det som de glömt.

hälsningar Carl

Dos
2

om du hade tittat på sidan för efterlysningar så skulle du kunnat se att han är polisanmäld, jag har satt upp lappar i alla områden, ringt alla veterinärer i min stad, lagt upp en efterlysning som har delats över 500 gånger på fb! Att hoppa på folk på sättet du gör är fruktansvärt elakt! jag var rädd och orolig! man kan fråga trevligt har du gjort allt du har kunnat istället för ditt inlägg! Nu kom min katt tack gode gud hem under natten! Det är exakt såna som du som gör att man inte vill vara på forum.

Dos
1

Vi har ringt på över 100 hus, haft grannar och släktningar som varit ute och letat! Jag blir rätt ledsen av att se ditt inlägg!

CarlK
3

På vilket sätt har jag hoppat på dig? Om du läser igenom din egen trådstart, tycker du då inte själv att det framstår som lite märkligt att du oroar dig för om katterna ska komma ihåg varandra, när den ena varit borta 1,5 vecka och du inte ens vet om den lever?

hälsningar Carl

Dos
0

Nja inte direkt, Jag kan inte gå runt och tänka att haninte lever, Jag måste ju tänka när han kommer hem och inte om han kommer hem! Och ja jag oroade mig för det! oroar inte du dig för konstiga saker när du är orolig? Jo jag anser att du hoppar på när du direkt anklagar mig för att inte bry mig var katten är eller ha engagerat mig i att hitta honom. Det går att fråga, oj vad tråkigt att katten är borta har du kontaktat polis etc, inte direkt ta för givet att person har totalt skitit i försöka hitta katten! Nu har min pojke kommit hem, oskadd och hungrig! Jag har gjort ALLT jag kunnat! Det var som någon skrev i en annan tråd, de kattägare som skiter i såna katter går in in på ett kattforum och stället frågor.

Dos
0

inte in på ett kattforum.

MichelleLindh
0

Vad skönt att han kom hem! 

Jag trodde först att katter inte kom ihåg varandra då jag kände en som hade två katter, ena sprang bort ett tag och när dom såg varandra igen så fräste mamman (katten som inte hade sprungit bort) åt katten när den kom hem. :o Men kul att dom kommer ihåg varandra, då vet man det. :)

/ Michelle 

Dos
1

Ja jag är så himla glad! Ikväll blir det att gå runt hela området och samla lappar haha :) Men skönt med en långpromenad efter jobbet :) de "pussades" direkt! Hon är helt till sig! han vill mest sova och vill leka :) hon har verkligen saknat honom!

MichelleLindh
0

Ååh vad sött! :)

/ Michelle 

CarlK
2

Jag ställde relevanta frågor utifrån det du skrev i trådstarten, det är inte att anklaga någon. Ta några djupa andetag, lugna ner dina känslor och läs sen mitt inlägg långsamt igen, men denna gång ska du tolka det som från någon som bryr sig om din katt och vill hjälpa dig att hitta honom. Någon som (felaktigt) uppfattat ditt första inlägg som att du inte insett faran med att katten varit borta över en vecka och därför försöker få dig att förstå det.

hälsningar Carl

CarlK
1

Hur som helst, så är jag glad att att allt slutade lyckligt och att han kom hem oskadd! Måste kännas väldigt skönt :-) Jag sa ju att de skulle komma ihåg varandra ;-D

hälsningar Carl

Dos
0

Jag har läst ditt meddelande flera gånger (och andast, jag lovar) men jag tycker fortfarande du gör antaganden som är onödiga! Om jag inte hade brytt mig om katten, tror du verkligen att jag hade frågat om de skulle komma ihåg varandra? Jag ville vara beredd på att det skulle kunna hända så jag inte står där med en chock! Jag tror du behöver lära dig att skriva på ett trevligare sätt, jag menar inte att vara otrevlig, men som någon som gått med ångest i 11 dagar så är ditt meddelande det sista jag behövde, tack gode gud är ju den borta nu. Istället för att skriva " du tycker inte att du har något viktigare att tänka på i den situation du befinner dig i?" Det är inte en supertrevlig mening! pga av den mening så blir hela ditt inlägg otrevligt,

Dos
1

Tack det är jag med :) väldigt glad! Ikväll har jag avbokat allt och nu ska vi bara gosa framför brasan!

CarlK
1

Om du väljer att tolka det så kan jag inte göra mer åt saken. Jag tycker det är en naturlig följdfråga till din trådstart och ställd enbart av hänsyn till din katt. Huvudsaken för min del är att han kommit till rätta och mår bra :-) Sen får du vad tycka vad du vill om mig.

hälsningar Carl

Dos
0

Det har du rätt i, jag har min tolkning och du din, men du borde börja se livet lite mer positivt och inte anta det värsta om människor…Det finns andra som älskar och tar hand om sina katter också…ha en super bra helg! och always look on the bright side of life ;)

CarlK
2

Kunde inte formulerat det bättre själv ;-) Önskar dig och katterna detsamma!

hälsningar Carl