Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1537 ggr
[MyCassie]
2

Han slutar inte ta hundens mat

Alltså, jag trodde vår katt skulle sluta käka hundens mat när vi bytte från Bozita mjukmat till Mjau mjukmat men nej. Han slutade ett tag men nu är han igång igen och äter mängder av hundens torrfoder.

Han äter sin Mjau och därefter går han till hundens matskål och börjar äta upp hennes torrfoder också. Han har också återigen börjat knycka mat, allt från grönsaker till bakelser, till matrester. Han kan stoppa i sig allt från potatis, till ris, till spenat, till wienerbröd osv… ja allt sådant som inte heller är bra att han äter knycker han och han är fan snabb som en vessla. 

Vad i hela friden är det med honom? Han har helt plötsligt sådan aptit för precis allting, något han aldrig hade när han hade kattkompis. Numera tar han bara för sig av allt.

Jag har nu fått ställa upp hundens matskål men det hindrar inte honom från att hoppa på diskbänken, något han vanligen aldrig gör, och knycka hennes foder och hunden måste ju få äta hon också utan att katten snor åt sig det. 

Katten själv har inget torrfoder då han knappt har några tänder och hundens foder sväljer han helt eftersom han inte kan tugga det, vilket inte heller är bra för det kan ju fastna i halsen.

Har testat ge katten egna smakbitar från sådant som är för katter men ICKE, det är hundens torrfoder han ska ha anser han samt sådant vi själva äter.

Det var ju så bra ett tag och jag trodde detta beteende var borta men si fick jag…

Vad gör jag åt detta?

cattisa
1

Ha ha. Katter gör som de själva vill! Min gamla katt snodde brödbitar framför nosen på vår hund flera gånger. Men om vi hade lagt bröd i hans egen matskål är jag säker på att hade vägrat äta! Stulen mat smakar alltid bättre…

Behöver din hund ha torrfoder framme hela tiden, eller har du möjlighet att ta bort den mellan måltiderna?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[MyCassie]
1

#1 Nej hon får två mål om dagen men äter inte alltid upp allt och då får skålen stå tills hon tömt den men då går katten dit direkt och var jag än ställer den ska han åt skålen om jag så ställer den i ett skåp, han kan öppna dörrar den knasbollen. 

Är ett under att han ens kommer åt hundens mat med tanke på hur hög hennes matställning är men han är ju katt. 

De gånger hundens matskål är tom står han och försöker öppna hundens mathink istället vilket han som tur är inte kommit på hur man gör än. 

Ibland hinner han till hennes matskål innan hunden ens hunnit till den när hon ska få mat och då får man ta bort honom därifrån så hon får äta.

Vet inte vad det är med hundens mat men han är helt besatt av det.

Rafflan
0

Han kanske är hungrig och inte får tillräckligt med mat?
Eller uttråkad?

[MyCassie]
0

#3 Jag ger han så mycket mat som han vill ha vilket är en Mjau tetra om dagen, alltså 370g, som han får i omgångar under en dag. Han väger 5kg om det är av betydelse. Uttråkad…. Hmm, nej jag tror inte det så mycket som han leker, springer runt osv. Han har blivit mer framfusig och mer modig sen han blev ensamkisse. Alltid med överallt men jag förstår inte hans besatthet av hundens torrfoder.

Rafflan
0

#4 okej, han kanske tycker hundens mat är god helt enkelt? :)

[MyCassie]
0

#5 säkerligen men hur bra är det för honom att äta av det och speciellt eftersom han sväljer bitarna hela? Det är Orijen hunden äter.

Rumblebee
1

Kan du inte stanga in dig med katten nagonstans nar det ar dags for hunden att ata? Och halla tillbaka det hon inte ater upp i foderhinken igen?

Vad galler stold av annan mat sa galler det bara att se till sa att man inte har nagot sadant framme, speciellt inte om man lamnar rummet.  Aven om det sa bara ar for en minut. 
Har sjalv erfarat det med en katt.. hon var upp i slasken och skulle mumsa i sig vad hon an kunde finna dar, dricka smutsigt vatten ur glas som stod i diskhon, sjala muffins ur forpackningar, uppe pa diskbanken for att undersoka kasruller med mat..

Om din katt kan oppna skapluckor, kanske sadana dar barnsparrar skulle kunna vara nagot?

annzoo
0

Måste hundens mat stå framme? Här tas hundens matskål bort då denna har ätit.

sedan kan kattens ökade aptit bero på att den är hungrig… hur mkt ger du katten?

[MyCassie]
0

#7 Det räcker med att man öppnar kylskåpet eller ska ta något från diskbänken så är han på matbordet direkt. #8 Redan skrivit det längre upp och det beror inte på hunger. Däremot äter han som en häst, han vill bara ha, ha och ha mat… Jag börjar fundera på mask? Kan det vara en anledning till att han ständigt äter? Han håller vikten dock.

[Mustangcab]
0

# 9 Har ni kollat ämnesomsättningen på honom?

[MyCassie]
0

#10 Vet inte exakt hur det görs? Han har dock inga av de symptom som visar sig vid Hypertyreoidism om det är den sjukdomen du syftar på. Han är inte svag, deppad, magrar inte, har inte ökad törst, har inte diarré osv. Hans levervärden , njurvärden mm är helt normala, blodtrycket är normalt, hjärtfrekvens är normalt osv för det har vi kollat rätt nyligen.

annzoo
0

#9 byt till torrmat. Ja vet, ett råd d kanske inte vill lyssna på en alla katter kan inte tillgodose energin mm i blötmat. Har själ en sådan katt.

[MyCassie]
0

#12 Men han har ju knappt några tänder kvar? Dessutom vet jag inget torrfoder som är minst lika bra som mjukmat.

annzoo
0

#13 jag har läst många katter som äter torrmat helt utan tänder, hundens mat går ju mer men kanske i största lagret men ett kittenfoder skulle jag iaf testa..

Blötmat är inte alltid bäst=)

sagan
3

En liten ledtråd ☝️ "Vad i hela friden är det med honom? Han har helt plötsligt sådan aptit för precis allting, något han aldrig hade när han hade kattkompis. Numera tar han bara för sig av allt."

vinteralvan
0

Håller med #15. Han saknar tydligen en kattkompis.

[MyCassie]
0

Vi har testat ha ny kattkompis under längre tid men då drar han sig undan, vill aldrig kela, ligger i något hörn och gör ingenting. Vi har kommit fram till att han trivs bäst som ensamkatt.

JossanH
0

Han kan ju vara en högenergi katt? Jag hade en sådan som stal grejer (inte mat) och hade sönder saker. Grävde i växter, hade ner saker från spisfläkten, tuggade sönder saker. Han var tillgiven och kelig men det funkade inte i lägenhet. Jag tog till och med med mig honom till en kompis i land för att han skulle få stilla sin nyfikenhet och upptäckarlust på ny mark, men icke. Så fort vi kom innanför dörren igen var det som att han sovit ett halvt dygn och vilat upp sig ;) Till sist funkade det inte längre med illrarna (kunde inte skaffa kattkompis pga risken att det inte skulle blivit bättre och jag fått omplacera båda) då han gav sig på dom och bråkade. Nu bor han hemma hos mina föräldrar, ihop med en annan katt och möjlighet till utevistelse. Han kan fortfarande stjäla saker, men inte alls i samma utsträckning som innan. Han är mer nöjd nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sagan
0

#17 Jag tolkar din text att han aldrig hade detta beteende när han hade en kompis?

Hur länge hade han kompis innan han blev själv, hur gammal är kissen, hur länge har han varit ensam, när provade ni med ny kisse och hur länge provade ni?

[MyCassie]
0

318 Definitivt inte. Han är mer lagd åt det andra mer lata hållet men leker gör han när han känner för det.

#19 Skrivit i en annan tråd där jag även tog upp detta problem att han trivs bäst som ensamkisse.

Han hade kompis i 6 år. Den katten funka han bra med utom att han då inte hade dessa beteenden, han lekte bra med den katten och hade riktigt roligt samt att de hitta på hyss tillsammans. Bästa vänner var de.

Men sen gick den katten bort och han blev mer framåt, mer framfusig, mer "jävlar en amma" om man ska säga så. Nästan så han tog över den andra kattens personlighet som var en tjuv och snodde mat, hundmat mm.

Han är 8 år nu. Han har varit själv i 2 år och detta beteende har dykt upp nu de senaste månaderna. 

Vi provade med en ny kattkompis något år sedan och hade den katten hos oss ett ex antal månader, 5-6 månader ungefär, och det gick verkligen inte. Vår katt varva ner då, låg mest och sov och intressera sig inte för några leksaker eller dylikt. Han gillade absolut inte sin nya kompis och total ignorera den katten, antar det är för att han var så sammansvetsad med sin bortgångna kattkompis.

Ps, hoppas det inte är allt för rörig. Ni får fråga om något är oklart. Ligger just nu nerbäddad med blodbrist så skallen är snurrig.

[MyCassie]
0

Nu i kväll är han riktigt envis…

Han har mat i skålen men vägrar äta det utan jagar hundens skål hela tiden. Hoppar på diskbänken och drar ner hela skålen, öppnar dörrar, river fodertunnan. Kommer han inte åt skålen så äter han på hundens ena leksak, han river sönder böcker och tuggar papper för att sen spotta ut det…

Va i hela friden… ?! Vad har hänt med min katt?! Varför har han blivit så här?! 😭

Jag ska testa köpa eget torrfoder till han och blöta upp det lite så det är lite mjukt. Hoppas det hjälper och att det är de han vill ha. 😕

*förtvivlad matte här över att se sin katt så här*

[Mustangcab]
0

Vore jag i ditt ställe skulle jag kolla sköldkörteln, det är inte ovanligt.

sagan
0

Ja det verkar inte lätt. Men en tur till veterinären och kolla upp honom vore kanske inte så dumt. Sen kan det vara brist på aktivering. Du skriver att han fungerade bra med den första katten men inte den andra. Om ni provar att vara jourhem åt något katthem så behöver katten inte stanna om det inte fungerar. Men hittar ni rätt katt som fungerar med er egna kan det vara värt att behålla den katten i så fall.

Hoppas att det löser sig för er!

[MyCassie]
0

#23 Nej det har vi inte men har funderat på det. Dock är jag rätt osäker på den fronten eftersom vi har barn, hund och jag har ledproblem. Jag vet inte hur det är med jourhemskatter, alla funkar ju inte med hund eller barn och en del katter är skygga (liksom min var när vi fick han många år sen) och behöver mycket träning, lugn och ro mm.

[MyCassie]
0

Försöker få hunden att äta men hon vill inte. Jag vet att hon är hungrig men katten är på hennes skål hela tiden och då går hunden inte dit.

Satte katten i annat rum så hunden skulle få äta men hon vägrar hur jag än försöker reta henne med lite godare saker.

Efter antal försök att få hunden att äta fick katten komma tillbaka till sist och han jagar skålen som om det vore ett snöre.

Jag har ingen aning om var jag ska ställa skålen där katten inte får tag på den. 

En sak är säker, ikväll sover katten utanför vårat sovrum för jag ställer matskålen där inne i hopp om att hunden, som alltid sover hos oss, äter under natten.

Mitt huvud blir helt mos av detta, blir inte klok på katten. 🤔

[MyCassie]
4

Tror vi hittat botemedlet. 

Idag har katten inte rört hundens matskål överhuvudtaget. Vi stack i väg på morgonen och köpte en påse Oirjen som vi sedan la i lite av i hans foderlabyrint. Vi köpte även en hög med bollar, möss och så bytte vi ut bollen i hans bollbana. 

Resultatet blev en aktiverad katt som nu sovit sen i morse när han far runt efter bollar som ett jihu och fick använda hjärnan med foderlabyrinten. 

Vi har hittat lite fler aktiveringsleksaker vi ska köpa vartefter så han kommer snart ha överflöd men tror att det är det han behöver.

Kollar även efter en till katställning annat än den takhöga vi ha i vardagsrummet. Vill ha en till men då i sovrummet.