Smittsam kattsjukdom?
Hej på er, nu tänkte jag fråga råd av er som förhoppningsvis är mer insatta i kattsjukdomar än jag själv är. Igår kväll märkte jag och sambon att vår katt (snart 2 år) hade diarré. Han är känslig för all slags ny mat, men hade inte fått något utöver det vanliga den dagen. Vi tänkte då att han säkert råkat snappa upp något från golvet eller så. Men i morse smackade han och höll på med tungan i munnen, och var kanske lite lugnare än han annars brukar vara. Läste mig till att smackandet kan tyda på illamående, och i kombination med diarrén blev jag lite orolig. Ännu mer orolig blev jag när min sambo berättade att hans föräldrars katt visade samma beteende, d.v.s smackade med tungan. Sambon var nämligen och hälsade på där för två-tre dagar sen, och då undrar jag, kan min sambo fört med sig nån sjukdom därifrån till vår lägenhet, som nu smittat vår katt? Han är INTE vaccinerad, vaccineringen skulle egentligen gjorts förra månaden, men det har inte blivit av p.g.a mycket annat som varit på gång (nu ångrar jag givetvis innerligt att vi inte tagit oss tid att åka..)
Borde vi ta honom till veterinären direkt, eller kan vi vänta och se hur det utvecklas? Han äter som vanligt, gosar och "pratar" som han brukar, men han är kanske inte riktigt så vild som han brukar vara annars. Smacka gör han heller inte hela tiden, utan det var mest i morse. Har inte märkt att han gjort det nu senare på dagen, just nu ligger han och sover. Vad tror ni?
Ring och fråga veterinären :) Är osäker på hur man vaccinerar katter, men jag tror inte de vanliga vaccinet är för mag-tarmsjukdomar. Om katten är grundvaccinerad och det bara fattas ett par veckor tycker jag inte borde spela så stor roll, men jag är inte säker. Här javascript:nicTemp(); står lite mer, men som sagt, det bästa är att ringa och fråga. Hoppas han blir frisk snabbt :)