Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7268 ggr
Erika08
0

Katt som gnäller/knorrar/klagar?

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av liknande, och kan komma med förklaringar varför katten gör såhär:

på senaste tid har vår katt tidvis gått och mjauat klagande/gnällande. Svårt att förklara ljudet. Beteendet kommer helt sporadiskt nu som då. Katten är inte sjuk, har inte ont någonstans, samt mat och kattlåda har varit i sin ordning. Min fråga är: Har katten tråkigt, eller vad kan detta bero på? När man sedan går och kollar vad hon låter åt, så vandrar hon bara omkring en stund med samma läte, och går sedan och lägger sig eller liknande.

Vår katt är en vildkatt (hona) som vi tog för ca 1,5 år sedan, som idag är helt tam, men förhållandevis skygg mot främmande människor. Vi bor på landet och katten får gå fritt ute. Katten är inte missunnad på något vis, utan kanske snarare lite bortskämd med att ha mycket god service ;) Vi arbetar som alla andra ca 8 timmar per dag, då katten alltså är ensam hemma. Så har det alltid varit, och hon har verkat nöjd med det hittills. Till saken kan också nämnas att vi för ca 2 månader sedan flyttade längre ut på landet till ett större hus. Katten har anpassat sig mycket bra, och verkar genuint trivas, men vi undrar om sällskap av en annan katt är det hon behöver pga. gnällandet? Då kommer man till den svåra frågan: hur vet man vilken sorts katt som skulle passa ihop med vår (någon som kanske också är lite folkskygg och inte tar för stor plats?) Har också för mig att det är bättre att para ihop hona med hane, och inte av samma sort.

Seriösa svar endast, tacksam för svar!

EvaSe
0

Är hon kastrerad?

Min hona låter så när hon löper.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Erika08
0

Katten är kastrerad, ja. Glömde tillägga det.

OberonsMatte
0

Bär hon något i munnen ibland när hon låter så där?

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
0

Hon är väl lite pratsugen. Det skulle kunna vara så att när hon blev kastrerad blev det någon liten körtel för könshormoner kvar och nu när dagarna blir längre blir det någon slags löpning. En av mina katter drog hit hankatter när hon var ung trots att hon var kastrerad.

Hur hittar man en katt som går ihop med en annans katts personkemi? Det finns det nog inget svar på. Troligen fungerar det ungefär som för människor. Endast de som berörs kan avgöra om personkemin passar med en annan individ.

Erika08
0

Tack för alla svar!

Nej hon bär inget i munnen när hon har de där ljuden.

Och jo, vi har funderat på om det kunde vara någon sorts "sken-löpning". Vi får följa med och se vad som händer, men irriterande är det ju att inte kunna avgöra exakt vad det är, utan gissa sig fram.

[nettaahs]
0

Mina 2 syskon låter så. Jag brukar heja på dom och då brukar jag få ett "mhraa" tillbaka :) Ett gurgelkurr haha.. även när det vankas mat eller godis, de pratar så helt enkelt :)