Katten är på bordet
Jag håller på att bli tokig på min katt, som de senaste veckorna börjat vara på köksbordet, soffbordet och köksbänken. Han lortar ner och river ut saker, och jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. Har testat ställa ut ättika, har testat vara sträng och föst ner honom och sagt ifrån med arg röst, men det biter inte på honom. Hur ska jag få honom att förstå att det är förbjudet område?
Gör bänken kladdig var min spontana tanke. Blir ett helsicke att rengöra men katter gillar verkligen inte känslan av kladdigt.
Men allra viktigast och som borde göras först är att fixa hyllplan och annat som katten får bara på istället. Ett tillåtet alternativ, gärna minst en i varje rum.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tyvärr är det ju så med katter att de är otroliga ögontjänare. Mina katter vet mycket väl att de inte får vara på köksbänkar eller vardagsrumsbord. De är aldrig där så jag ser men nog sjutton är de där annars, jag ser spåren.
Det är tyvärr bara att stå ut och förhindra skador. Vissa katter upplever folie som äckligt, sätt kastruller ivägen för spisen och så vidare…
Jag torkar alltid av köksbänken/spisen med en trasa innan jag börjar laga mat.
Ett effektivt sätt är att ha vatten i en sprayflaska och spraya på katten när den är där du inte vill ha den. Men gör det inte på alla ställen samtidigt utan börja med bordet. Efter några gånger räcker det att du ställer flaskan på bordet så går katten inte dit. Mina katter går upp på bordet ibland men det räcker jag ryter till så hoppar dom ner. Jag har byggt en hög klätterställning ända upp till taket. Då hoppar de sällan på andra möbler. Men så tillåter jag dem att vara i fönstren, så där ligger de ofta. Mina katter bor här lika mkt som jag. Någon gång då och då åker en kruka i golvet. Inte hela världen.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag brukar titta på My Cat From Hell på Animal planet, och där satte de dubbelhäftande tejp på ett matbord för att lära katten att inte vara där. Funkade i programmet, har inte testat själv.
Att spraya vatten på katten är förlegat. Att försöka skrämma sina husdjur som ett sätt att lära dem är skamligt.
Om man vill ha ett djur som inte hoppar upp på saker borde du ha köpt en hund istället.. en katt är inget golvlevande djur
Katter är mästare på att hitta på att göra saker som de inte får och därmed få uppmärksamhet. Ju mer man bråkar med katten desto mer ser katten att det fungerar att få uppmärksamhet.
Ge mer uppmärksamhet när inte katten har varit på bordet, hitta på alternativa ställen högt upp att vara på och ignorera katten när den hoppar upp på bordet. Fast till syvende och sist är det katten som bestämmer var den vill vara och vad den vill göra oavsett vad ägaren tycker.
Och läs # 5 och 6
Finns det något annat som katten kan klättra upp på som exempelvis en klösmöbel? Som säg här i tråden är det viktigt för katter få klättra på något och att kunna få överblick över sin omgivning. Samt att ha ställen där den kan vässa klorna.
Det finns små pysflaskor med rörelsesensorer som man kan ställa på bänken så att den aktiveras om katten hoppar upp.
Hade ett liknande problem med min katt. Hon lärde sig snabbt att man inte får vara på diskbänken men sen kom hon på att om jag är på diskbänken får jag massa uppmärksamhet så det blev en ond spiral.
Fick då rådet att bestämt ställa ner henne på golvet och sen ignorera. Inte säga fy eller nått annat bara lugnt och nonchalant gå fram till diskbänken som om inget hänt lyfta ner henna och ignorera.
Fick då i stort sätt bukt med problemet. Hon är givetvis på diskbänken när jag inte är i rummet det går inte göra mycket åt. Började också aktivera henne mer så hpn fick uppmärksamhet.
Som tidigare sagt så är katter inget "golvlevande" djur. Det hör till deras natur att hoppa upp på saker. Det är ett villkor man går med på när man skaffar katt. Jag tycker synd om katter som inte får leva ut sin rätt bara för att människan ska ha det på sina villkor. Detta är ett djur med ett fullt naturligt beteende och vill du inte ha den på ditt bort eller på bänken, så skulle du aldrig skaffat katt från första början.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#11 Man kan låta katten ha det beteendet utan att vilja ha katten på bordet. Mina går inte på bordet om de får vara i fönstren och sedan jag byggde den enorma ställningen åt dem. Just nu ligger en av mina katter i knät, de sitter ofta på skrivbordet när jag är där men när de kliver på datorn är det stopp! Anser inte att katten har behov av datorn 😂
Jag förstår tanken med att inte vilja ha den på bordet. Men varför är det så farligt egentligen? Ohygieniskt har jag fått höra många gånger, men det är väl inte mer ohygieniskt än på andra ställen katten är. Torka bordet gör man väl ändå före/efter måltid.
Däremot håller jag med #12 om att man kan leda katten till andra platser istället. Tex med stora intressanta klätterträd. Men det är absolut ingenting man kan förvänta sig av katten.
Man har ingen rätt att vara arg, besviken och irriterad när katten hoppar upp på bordet. Då har man endast sig själv att skylla, inte stackars katten.
#13 Man måste inte vara arg för att katten är på bordet men det är bara det att om man "låter" katten vara där så har man denne där när man äter middag också och det är detta jag inte vill. mina katten får inte heller sitta i mitt knä när jag äter för då har jag deras näsa i min mat och nästa gång har jag dem på diskbänken där de äter av resterna jag tänkt ha till lunch nästa dag. Mina katter är aldrig på diskbänken och de är inte på bordet. De har andra ställen att vara på.
Tyvärr är det ju så att vi har en vilja & katten en annan ;) vill själv helst inte ha mina katter på matbord & diskbänk. Men matbordet får de vara på ändå så länge vi inte äter. Diskbänken har ingen av dem hoppat upp på än och där får de inte vara. Vill inte riskera att de bränner sig eller kommer över vår mat som kanske inte är lämplig & därmed blir dåliga. Dock finns det ju inte mycket annat att göra än fya & lyfta ner. Lik förbannat kommer katten sitta där igen när man inte ser ;)
#15 Fast frågan är om katten fattar att den får vara där när ni inte äter men inte vara där när ni äter?? Bättre att katten då ska veta att den inte får vara där alls, sen vet jag också att de är det när ingen ser, men det man inte ser har man inte ont av =)
#14 Är det en katt som vill vara på bordet så kommer den att vara där även om man inte tillåter det själv.
#16 Jag håller inte med. Låt katten sitta på bordet om den vill det när man ändå inte är där. Då finns det ju ingen orsak till varför den inte ska få vara där. Försöker den hoppa upp när man sitter och äter är det väl bara att lyfta ner katten.
jag tänker mer att när man inte vill ha katten på bordet blir man kanske arg i den stunden och då förstår inte katten varför den just då inte får vara där medan den får vid andra tidpunkter. Katten är mkt smartare än vad många verkar förstå. Den vet att den inte får, sen att den gör det ändå är en annan sak.
Det finaste man har sätter man på bordet 😉 För mig är det självklart att de får vara på bordet när vi inte äter där och hitintills har vi inte haft en katt som hoppat upp när vi äter så det verkar fungera. Har dock en klasskamrat som varit kritiskt till det men så har hon inte katt heller.
De saker jag skulle prövat är folie eller dubbelhäftande tejp om jag inte velat ha dem där.
Titta på denna länk. Jag kan säga att just den katten aldrig är på bordet numera men som kattunge var hon omöjlig att ha att göra med. Det gäller Esme se inlägg # 64
Juzzy fick sitta i husse knä och bli handmatad. Numera så han lite stor för att ha i knäet när man äter så han hoppar istället upp på stolen som står på hörnet och sticker upp huvudet. Se inlägg # 88
Men ingen av dessa är uppe på matbordet. Och ingen av de andra heller.
http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-4
#15 klart de inte fattar :) så skulle de få för sig att hoppa upp när vi äter så är det inte mycket att göra annat än lyfta ner. Blir varken arg eller upprörd, de får ju vara där annars så en arg reaktion är bara förvirrande. Däremot är jag inte jätteglad i att de är på bordet överlag, men gör heller inga ansträngningar för att inte ha dom där utan finner mig i att de ändå kommer vara där. Överlag så tycker jag lite som andra i tråden, att det känns lite elakt att förbjuda djuren från att vara på vissa platser. Speciellt när man inte bor så stort heller. Hade jag bott på 200m2 så hade det kanske varit en annan sak om dörren till ett rum varit stängt, exempelvis.
#22 Klart dom gör… mina katter är mkt smarta. De vet exakt mina rutiner på morgonen och hänger med mig varje dag in i barnens rum och väcker barnen. Min gamla katt när jag var liten satt alltid och väntade på mig när skolbussen kom. Den katten kunde klockan!
Här hemma så har katterna även matskolan på bordet ibland då 2 av dem trivs bäst att äta där ;) de är katter inga hundar låt dem vara. Annat om ni äter men är ni inte där vad spela det för roll liksom ;)?
Här hemma så har katterna även matskolan på bordet ibland då 2 av dem trivs bäst att äta där ;) de är katter inga hundar låt dem vara. Annat om ni äter men är ni inte där vad spela det för roll liksom ;)?
#23 Jag tror bara det är förvirrande om de får vara på bordet ena sekunden, men inte nästa. Jag tror det blir svårt för dem att urskilja när de får och inte får, precis som du själv antydde i #16
#19 Arg? Varför ska man blir arg. Det är ju kattens natur. Blir man arg på sådant ska man väl överhuvudtaget inte ha katt.
Att katter är smarta och kan lära sig vissa saker stämmer men det är på kattens villkor. Allting. Vill katten vara på bordet kommer den att vara där. Det ska man inte blanda sig i då katten inte får leva ut sitt naturliga beteende och istället kommer det komma mer nevativa beteenden i människans öga och en "katt" som är otrygg. Om man då ens kan kalla det katt längre..
När jag ville ha diskbänken ifred så satte jag upp en hylla på motsatt vägg på högre höjd än diskbänken och lyfte upp honom dit. Han satt där fridfullt och hade god koll över mig och köket och kunde sitta/ligga där i timmar medans jag städade, diskade, lagade mat etc. Han ville ju bara vara med så jag gav honom en alternativ plats att vara på på högt uppsatt plats. Funkade toppen.
Till sist så ställde han sig under hyllan och jamade och ville bli upplyft. Kunde tyvärr inte anordna så han kunde hoppa upp själv men det funkade bra ändå.
Så mitt tips, sätt upp en hylla som sitter högre upp än diskbänken. Högsta plats är bästa plats!
Mina katter är på bordet när jag är ensam eller om jag och mamma sitter och äter. Väldigt sällan dock. Dom går över bordet till fönstret. Men dom är aldrig där när vi har främmande. Aldrig! Jag tror inte man kan bestämma så mycket över katter. Visst, kan man lära dom vissa saker. Men dom är nog på bordet/diskbänken/spisen när ni inte är hemma. Mina tröttnar dock när dom får vara någonstans. Då blir det väldigt tråkigt så då slutar dom.
Ta vara på er alla kattälskare
Min ena katt får sin mat på köksbordet då det oftast är relativt katt- och hundfritt där. Katterna är tillåtna på bordet när vi äter och är uppfostrade att inte röra maten, vilket heller inte händer numera. Dock föredrar båda två att ligga i soffan när människorna äter.
Många människor har ont av detta liberala sätt men katterna har förstått att när någon annan än familjen sitter vid bordet får man inte vara där. Det fungerar förvånansvärt bra.
#23 Jag blir ofta också imponerad och förvånad över katternas påhittiga sätt och intelligens men det du beskriver handlar mer om invant beteende och är i sig något många djur har förmåga att lära sig.
#28 Underbart! #30 Jag menar mest att om katten inte vore så smart som den är, skulle den aldrig lära sig en sådan sak heller.
#16 Min katt har lärt sig att den inte få vara runt oss när vi äter. Oberoende om vi sitter vid bordet eller soffan. Annars har hon fri tillgång på bord, alla ställen utom diskbänken för där kan det finnas farliga föremål och varma plattor.
PS bara för att jag igår skrev att vi fått bukt med diskbänksproblemet fick hon ett återfall igår och hoppade upp massor :D.
När mina katter är någonstans där de inte får vara är jag alltid vänlig i rösten medan jag lyfter undan dem varligt och säger ungefär: Men lilla vännen där får du inte vara och det fungerar bättre än att skrika och gorma.
Mina katter får vara nästan var som helst. De gånger som jag måste lyfta undan någon av dem är mest när jag håller på att ordna med deras mat för vissa tycker att jag är för långsam i vändorna.
Jag har samma problem med framförallt min ena katt. Han är överallt och skiter fullständigt i om jag tex sprutar vatten på honom. Jag har löst det så att djuren helt enkelt inte får vara i köket om inte jag är där, ibland får de inte vara där ändå eftersom den katten även äter och drar sönder många blommor som står i köket. För mig funkar det bra, jag har dörr till köket och den är alltid stängd. Höga platser att vara på har jag gått om men det hjälper inte när man har en sån katt som jag har. Sen är han så klumpig också så han river ner det mesta.
Anledningen till att jag inte vill ha katter på bänkar och köksbord är för att jag tycker det är otrevligt och jag tycker det räcker med ett eller två katthår i maten, jag behöver inte en hel näve.
Mvh Linn
Katter vill vara på en lugn plats och det kan vara en förklaring varför de inte hoppar omkring på bordet när vi människor sitter och äter.
Precis som att katten väljer en allergiker framför en kattälskare. Lugn och ro.
Haha, jag kam inte annat än skratta åt vidsa av er. Självklart ska katten få utlopp för sina naturliga beteenden, men att låta katten vara den som bestämmer är väldigt märkligt enligt mig. En liten fundering, låter ni då era katter klösa på möbler/tapeter, och bita/klösa på eventuella gäster? Det hör ju nämligen också till kattens "naturliga beteende". Och, varför ska katten vara ett undantagsfall? Inga andra husdjursarter får ju styra och ställa som dom vill.
#36 "En liten fundering, låter ni då era katter klösa på möbler/tapeter, och bita/klösa på eventuella gäster? Det hör ju nämligen också till kattens "naturliga beteende"."
Personligen aktiverar jag mina katter, ingen av dem har någonsin bitit eller rivit en gäst och när de var små lärde jag dem klösa på klöspelare.
Visst har jag försökt att få mina katter att inte vässa klorna på stoppade möbler men det går inte. Nu gör det inte så mycket för jag har gett upp och mina soffor i vardagsrummet är andrahands Carl Malmstenmodeller med ett sängöverkast över sittdynan och soffryggen. På en vägg i trappan har jag satt upp en heltäckningsmatta som vissa använder. De har ett klätterträd som jag gjort och det händer att någon vässar klorna där men mest vässar de nog klorna ute plus på en bräda vid tvättstugedörren.
Ingen av dem har någonsin bitit en gäst men flera gömmer sig när det kommer främmande i huset. De river heller aldrig på någon tapet.
Mitt köksbord är mycket stort och i ett hörn har katterna en filt att ligga på. En av katterna har sin matplats på köksbordet i ett annat hörn. Jag ställer maten på en tidning och sedan river jag av blad efter blad. När jag sitter med min dator ligger ofta en katt över vardera armen, en ligger bakom skärmen, en ligger i knäet och en ligger i en liten igloo på stolen bredvid min.
Mina katter och jag trivs att ha det på det sättet.
När jag har gäster sitter vi vid ett annat matbord.
#36 Det handlar inte om att låta katten bestämma, den GÖR det oavsett vad vi människor tillåter. Någon gång måste detta gå in hos folket :)
Nej, att klösa på möbler och bita gäster hör inte till kattens naturliga beteende vad jag vet. Dom klöser på klösträd och mår i övrigt bra så bits gör dom inte.
Varför dom är ett undantag från andra djur är för att dom inte alls är så domesticerade som t ex hundar. Vi har inte tagit oss an katterna och lärt dem något, det är dom som har levt med oss sida vid sida och utnyttjat våra tillgångar. Hehe, smartisar 😃
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
För att bli av med oönskat beteende som att katten är på ett visst ställe, ignorera och ännu bättre, ignorera och erbjud något mer lockande.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Att katt är annorlunda än hundar är ju en orsak. Deras sociala liv är helt annorlunda. Människor och hundar har mer gemensamt (flockdjur med tydlig hierarki och uppgifter) än katter som är ganska solitära varelser (även om huskatten har ett socialt liv- både med sina människor och andra katter- men på helt andra vilkor). För en hund är det inpräntat, föröverlevnad- att stå sig väl med dig, ledaren. Samma sak existerar mellan människor, vi kompromissar eller dominerar/domineras för att ha en ordning i gruppen. En taktik för att klara av att leva i en grupp och därmed överleva. En katt har ingen sån inpräntning, den klarar sig med eller utan dig, men med dig är det helt enkelt mycket bekvämare med mat, värme, kärlek osv. Genom avel i tusentals år har katten blivit gosigare och mer intresserad av sin människa (generellt), men just att man måste ge den mer utrymme för sina naturliga impulser än en hund är just för att …katter är katter.
Så därför går kattne på bordet och hunden gör inte det, och det är okej, så länge du slipper se den.
Mina katter går på bordne när jag inte är hemma, ibland när jag är hemma, men de går inte där när jag äter och jag måste anpassa mig och lämnar helt enkelt inte mat som jag inte vill att katterna ska provsmaka på- framme längre än nödvändigt. Precis som att jag har fått kompromissa med vad som kan och inte kan stå i fönstret. Har jag en fönserbänk fri från saker så får krukväxterna vara ifred. Har jag ett högt klätterträd med bra utsikt, får mina bokhyllor oftast vara ifred. En hund nöjer sig med en liggplats, en katt vill ha fler, och bestämmer själv _var_ de ska vara.
De kan lära sig saker men har inte samma natur att lära sig av en "ledare" som en hund. Det ingår inte i deras överlevnadsstrategi…
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag förstår inte riktigt hur det skulle hjälpa att ignonera honom, varför skulle han då sluta vara på bordet? Det signalerar väl mer att "jaja, okej då, du får väl vara på bodet" och så fortsätter han med det, eller? I vilket fall som helst så ska jag bygga en "kattvägg" åt honom med höga hyllor och klättermöjligheter, får hoppas att den blir mer intressant än köksbordet och köksbänken.
Min katt sover och finns varhelst solen skiner, på köksbordet, där ligger hon och gottar sig så fort hon får tillfälle, och på balkongen, i fönsterkarmarna, hon följer solens gång för att kunna sola så mycket det bara är möjligt.
Hon får inte vara på bordet då jag har dukat fram mat, och det vet hon, då sitter hon i fönsterkarmen som är helt nära bordet och ser längtande ut, men så länge jag är i köket, går hon inte ut på bordet, eller försöker ta min mat. Måste jag lämna köket, läggar jag lock på maten under tiden.
Jag gjorde ett experiment med denna katten, (jag har alltid haft katt i hela mitt liv) och alla katter tigger mat vid matbordet (min erfarenhet) så jag tänkte att jag skulle inte ge denna katten mat då jag äter, för det är ju mitt fel om katten tigger.
Men det har ingen verkan, hon ber ändå om en godbit då jag äter. Samma då jag tillagar maten.
Katter gör som de vill, de är inte som hundar. De lyder bara då man är i närheten, och som sagts innan, de är ögontjänare in i minsta detalj.
Vilket också är tjusningen med dem.
Om man inte har matrester på diskbänken, finns det ingen anledning för katten att gå dit upp, det är ju i första hand det som den söker, och om vattenkranen droppar, då gillar en del katter att dricka direkt ur kranen. Katter är smarta och listiga och kan de så lurar de oss och sedan är de hur oskyldiga som helst.😇Men det är ju därför som jag tycker om dem så mycket ❤️
Det farliga i detta med att katten hoppar upp på köksbänken innebär ofta att de då också går över plattorna på spisen, och då är det risk att de bränner sig om plattan inte har hunnit svalna, våra spisplattor tar lång tid på sig att svalna, så jag är alltid orolig att hon ska hoppa upp just då och bränna tassarna.
U R us
#42 för katter är annorlunda än hundar (och människor). Se katten emr som en tonåring eller ett ungt barn-
"Gå INTE i trappen" var tror du ungen går då? Jo..i trappen ;)
En hund vill tillfredställa dig och lyder därför. Det är i hans intresse att er lilla flock ska fungera dramafritt, om hen nu inte utmanar dig om ledarrollen? :) EN katt har ingen ledarroll.det finns revir och det finns människor som får leva i hens revir, för människor är trevliga att vara omkring.
Med ignorera så menar man att: gör inte en stor grej av det.
Min katt lärde sig att jag reagerade på när han stryker sig mot en klappstol, så locket låter "Donk, donk…donk". Så vad tror du att hanb örjade gör anär jag bad hono sluta, hyssjade och jagade bort honom från den? Jo, varje gång matskålen är tom, och han inte får min uppmärksamhet på det- så går han bort till klappstolen. Nu vet jag alltid att när han börjar göra irriterande ljud så är det av en orsak. t.ex slut på kattmat.
Att gå på borde var nog emst bara en praktiskt sak från början och inget katten tänkt epå. De söker sig till högre höjder så en "kattvägg" är en utmärkt idé ^_^
Nuhar han gått på bordet och du har reagerat och…nu vet han det :)
Säger du åt ett barn att "Spring INTE inne" så hör barnet "Spring inne".
Reagerar du på att en katt gör en viss sak så märker katten att aha gör jag så får jag uppmärksamhet = katten gör så.
Våra katter närmar sig inte ens tallriken om vi är i samma rum. Husse kan sätta ner sin tallrik med kyckling på golvet och de skulle inte tänka tanken att gå nära medan han kan se. Men de gräver gärna fram kycklingen ur soppåsen sen när ingen av oss är där… Så länge de inte är i närheten när jag äter så orkar jag faktiskt inte bry mig. Krukorna/känsliga saker sätter jag fast med häftmassa, bordsytorna torkar jag.
Varför får katten inte vara på borde/bänken? Så länge den inte kleggar med maten är det väl ok? Min förre snodde räkorna då dom var på väg till munne, det var liite jobbigt kan jag erkänna, Löstes genom att han fick ett par alldeles egna små räkor. Annars hade han väl fått plocka varannan, jag har ju katt för att jag vill ha det och vissa saker ingår liksom
Mina katter får vara vart de vill :) Om jag är vid diskbänken/spisen och lagar mat så hoppar de oftast inte upp, gör dom det så räcker det med att be dom hoppa ner så är problemet ur världen. :)
När vi sitter och äter brukar dom inte bry sig alls, Zingo möjligtvis men det är bara att säga ifrån eller blockera katten från att komma upp på bordet så brukar de gå därifrån sen.
Plockar man bort all mat + lortig disk från diskbänken så ser jag ingen anledning till att katten skulle fara illa av att vara där :) Mat som man ska ha till nästa dag brukar man ju oftast lägga i en matlåda eller dyl och stoppa in i kylen.. :)
Är spisen het så kan man ju ställa en tom kastrull på den varma plattan - problem solved.
Mina katter bor här precis lika mycket som jag och får vara var de vill, det enda man kan göra är att förhindra att de kommer till skada.
Angående varför katter inte får vara på matbord eller diskbänk - de går på lådan och har bakterier från avföring och urin på tassarna och sen kanske hoppar upp på bord eller diskbänk direkt, där man lagar mat. Tittar man på tex "How clean is your house" där deltagarna har katter och andra husdjur, så tar städtanterna bakterieprover. De program jag sett med katter har de tagit prover på ytor där man lagar mat och hittat massor med bakterier från avföring. Fräscht och hygieniskt? Bra för hälsan? Nä. Det finns en massa otäcka baciller som sprids och växer som man kan få läskiga sjukdomar av om man låter husdjur springa hemma precis hur som helst och inte städar ordentligt.
Därför gör jag mitt bästa för att hålla katter borta från dessa ytor. Sen att det inte alltid fungerar är en annan sak och att man ändå kanske får täcka upp med vattenkastruller på varma plattor och ytdesinfektion. Men det är verkligen inte konstigt på något sätt att man vill hålla katter borta från bord och diskbänkar där man hanterar och äter mat. Det beror knappast på att man är "elak" mot katten. Jag älskar att gosa med katten i sängen osv, men jag delar inte matskål med den för det.
Alla har ju olika sätt att ha sin katt på. Dock så krävs det ganska mycket för att det ska bli så ohygienisk som husen i How clean is your house. Men jag förstår din poäng, men jag lägger aldrig mat där katterna vistas, jag torkar alltid bänken före och efter, samt att jag använder skärbrädor och tallrikar. But i get your point :)
MIna katter är på bordet rätt mycket men jag har en liten duk som jag lägger under mitt fat mm just när jag ska äta.
I ett av mina fönster har jag satt upp ett staket för blomkrukorna så att de inte ramlar ner om katterna får för sig att bästa vägen från punkt A till punkt B råkar vara över och mellan blomkrukorna.
#48 Att det är ohygieniskt tycker jag är en dålig ursäkt. Katten har ju gått på lådan före den hoppar upp i sängen där vi ligger och sover också? Eller före den hålls i famnen och sedan äter vi med dessa kläder på oss? Den har tvättat sig efter lådbesöket och slickar sedan glatt på oss andra familjemedlemmar.
I såfall skulle allt med en katt vara ohygieniskt.
För att inte nämna alla kattlådor innekatter ska ha som både kan damma och ge ifrån sig starka lukter som är farliga för tex gravida och småbarn. "Ohygieniskt" gäller inte bara när de är på bordet.
Sedan måste man också tänka på att de som ställer upp i How clean is your house har överdrivet skitiga hem där bakterier fått gro till sig ordentligt.
Vill man hålla det rent så torka bänken/bordet, byt lakan oftare och städa mer grundligt. Ta en tallrik under mackan när du äter. Det är inte värre än så och katterna är nöjda och glada.
Det finns nog mycket värre och mer ohygieniska saker i svenska hem än en katt på bordet.
Har man däremot ingen konflikt om detta hemma så är det frid och fröjd. Man kan ju ställa tex klästräd eller annat i köket som får katten att vilja hänga där istället för på bordet om det är så himla farligt och äckligt.
För att få rena ytor innan man lagar mat bör man torka av bänk och det man ska använda. Det bör man göra även om man inte har katt. Det räcker långt med att bara använda diskmedel och vatten. Vilket har visat sig vara bättre än både Mr Muscle och andra medel avsedda för köksytor.
Så inhandla en 500 ml sprayflaska och blanda diskmedel och vatten och så har man en fantasisk hjälpreda i köket. Billigare och bättre kan det inte bli.😉
#52 Precis!
Se till att katten är stimulerad vad det gäller lek. Leken ska ta slut när katten är trött, inte när människan är trött 😃 Efter lek är det utfodring, precis som i vilda livet. Jakt sen mat.
Köp hem dubbelhäftande tejp, tejpa ett par rader på några gamla handdukar som du lägger där din kisse inte är önskad, katter avskyr att gå på "klibb" 🙂
Mina katter har alltid fått vara överallt. Både på diskbänk, köksö och bord men av någon anledning så brukar de fatta att när vi äter så håller de sig borta.
Jag har inga problem med det alls.
/Maria
Vill man inte ha katten på bord och bänkar borde det vara ens eget val. Men man får räkna med att man isåfall får tex stänga en dörr till köket så att katterna inte kan ta sig in dit alls. Min ena katt vet att hon inte får vara på diskbänken men hon är ändå där om jag inte ser. Nu får dom dock inte vara i köket om jag inte är där men köksbordet gav jag upp för rätt länge sen. Jag tar ner dom om jag ser att dom är där men som sagt, dom är i köket så sällan.
Men som sagt, vill man inte ha katter i köket får man se till att det är stängt in dit. Vissa katter kanske aldrig går upp (oftast för att dom är för tjocka eller gamla för att ens kunna hoppa upp på bänkarna) men man kan inte räkna med att man har sån "tur" när man skaffar katt. :)
Mvh Linn
#51 det är ingen "ursäkt". Vad skulle det vara ursäkt för? Det är ett konstaterande. "Så himla farligt och äckligt" är det inte heller och det var inte heller vad jag skrev. Du förvränger och överdriver det jag säger. Däremot är det önskvärt och fullkomligt naturligt att katter eller några andra djur så långt det går inte ska vistas på ytor där man äter eller lagar mat, som bord och diskbänkar. Det är där man löper störst risk att få oönskade bakterier i sig, inte i sängen eller i soffan. Du lägger inte mat i sängen eller soffan för tillagning och du äter inte där. Du gnuggar inte heller din mat på dina kläder eller på din hud där katten har slickat dig innan du äter den. Att man självklart torkar av de ytorna där man tillagar och äter mat vare sig det har varit katter där eller inte goes without saying.
Jag kan inte se någon som helst anledning till att katter SKA vara på de ytorna. Varför skulle de vara mindre nöjda och glada för att de inte får vara där, eller om de inte får vara i vissa rum? Med ditt resonemang så antar jag att du själv lika gärna skulle dela matskål med katten? Jag har också hamstrar och har haft kanin. De springer inte heller omkring på matbordet och diskbänken och jag delar inte matskål med dem heller. Och dessutom använder jag särskilda diskborstar och rengöringssvampar till djurens matskålar som inte används till människornas och de blandas inte heller i disken.
Man får självklart in en mängd bakterier i hemmet av olika slag när man har djur. Var man vill dra gränsen för vad man är beredd att ta som tex damm från Kattsand, vilket man som sagt måste ha om man har innekatt, är upp till var och en. Men att så fanatiskt försvara att katter minsann MÅSTE få vara precis överallt som du verkar göra, och underförstått att man på något sätt är "elak" mot katten om man inte delar din åsikt, är just vad jag skrev - fanatiskt.
Detta med bakterier… äppelcidervinäger är anticeptiskt så om man blandar det med vatten 50/50 och sprayar och torkar av så har man billigt alternativ att hålla ytorna fräscha. Det kan lukta vinäger en stund men det försvinner. :)
Användbar information om hygien i samband med djur, från apoteket:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/Sidor/djurens_sjukdomar_kan_smitta.aspx
Om livsmedelshygien från Höganäs kommun, det står specifikt att man inte ska låta katten vistas på bord eller arbetsbänkar för mat, punkt 8:
https://www.hoganas.se/sv/Turist/Mat--dryck/Livsmedelstillsyn/Matforgiftningar-och-livsmedelshygien/
Livsmedelshygien hemma från Lunds kommun, "Ha inga husdjur på köksbänk eller bord":
http://www.lund.se/Medborgare/Bygga-bo--miljo/Livsmedel/Livsmedelshygien-hemma/
Råd från Borlänge kommun om livsmedelshygien: "Husdjur bär liksom människan på mikroorganismer och bör därför inte vistas på diskbänken eller köksbordet. Använd särskilda matskålar till djuren. Tvätta händerna efter att ha klappat djur och innan matlagning."
https://www.borlange.se/templates/BlgPage____69236.aspx
Många "elakingar" därute som tycker att djuren inte ska vara på diskbänkar och matbord…😃
Grejen är väl att fast de inte BORDE vara på diskbänkar och matbord så kommer katten VARA där om du inte stänger dem helt ute ur köket.
Folk borde i allmänhet lära sig mera vett i köket när det kommer till hygien, vare sig de har katter eller inte.
Ja om man vill vara helt säker på att katten inte är på bord och bänkar någon gång får man stänga dem ute ur köket helt. Men det är stor skillnad på om de hoppar upp där någon gång när man inte är hemma eller ser, och hoppar ner igen på en gång när man visar sig, vilket katter som vet att de egentligen inte får vara där gör, och att man låter dem vistas på bord och diskbänkar hur som helst och hur mycket som helst för att det annars är "elakt" mot katten på något sätt eller att de inte skulle vara tillräckligt "nöjda och glada" för att de inte får göra precis vad som helst i hemmet.
Katter är inte hundar när det gäller lydnad, men de är väldigt intelligenta och läraktiga. Sen beror det givetvis på individen. En del är grymt envisa och svårare att få att göra som man vill, även när de vet att man ser dem. Men alla katter jag haft har det räckt att ta ner dem från bord eller bänk och säga "nej" ett antal gånger för att de ska veta att de inte får vara där, och råkar de hoppa upp någon gång har det räckt att ropa namnet på katten eller klappa händerna så hoppar de ner för att de vet att de inte ska vara där. Och då kan man ta en extra sprayning med ytdesinfektion eller ättika eller diskmedel eller vad man nu använder. Då har man gjort sitt bästa för att minimera risken för oönskade bakterier i maten. Men det är som sagt en stor skillnad om katten eller om man har flera är på bord och bänkar hela tiden, då ökar givetvis mängden bakterier och man måste städa och torka mycket mer och oftare.
Ja, How clean is your house är extremfall men det ger ändå en fingervisning om vad som händer om husdjur har fri tillgång till ytor där man lagar och äter mat. Det mest logiska är att försöka undvika att ha dem där så gott det går.
#57 Att du jämför katten med hamstrar och kaniner känns jätte konstigt. De har ju långt ifrån samma naturliga beteende. Ursäkta om jag har fel, men en hamster har väl inga behov av att hoppa upp på matbordet och kika ut på fåglar eller annat rogivande?
Du tycker att jag förvränger det du säger men så blir det ju lätt när man är av två helt olika åsikter. Jag riktar mig inte enbart till dig utan ser saken generellt.
Jag får känslan av att du tycker jag menar att katten ska kunna få sitta på mackan innan den äts men så menar jag verkligen inte. Det skulle inte jag heller vilja och det kan vi nog alla enas om här på forumet.
Men bara för att katten sitter på bordet och bänken så sitter den inte på maten du äter. Man håller ju rent! Håller man rent och sköter om hygienen så varför ska det då vara ett problem att den sitter på bordet eller köksbänken?
När man skaffar ett djur måste man ta hänsyn till att det faktiskt är ett djur. Precis som att du (förhoppningsvis) låtit dina hamstrar och kaniner få leva ut sina naturliga beteenden bör också katten få göra det även om de skiljer sig ifrån varandra. Jag tycker det är helt fel att stoppa katten i att få vara just katt! Nu påstår jag inte att du gör det, jag har ingen information om hur det ser ut i ditt hem och hur du hanterar det här men det visas tydligt här på forumet om konflikter mellan ägare och katt där båda blir lidande. Det är så hemskt tråkigt att folk inte tar hänsyn till katten utan bara tänker på sig själva i detta.
Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt… Är det så jobbigt att hålla rent? :/
Som väl är får var och en göra som man vill eller ibland snarare som katten vill. Jag håller verkligen med om det som som # 60 skriver "Folk borde i allmänhet lära sig mera vett i köket när det kommer till hygien, vare sig de har katter eller inte." Jag har sett hur vissa använder samma trasa att torka av diskbänk och golvet om de spillt något.
Jag VET att mina katter gärna ligger på bordet, jag VET när en katt sitter i knäet på mig när jag äter och kan förhålla mig till det genom att torka av bordet innan jag äter, aldrig lägga en smörgås eller kaka direkt på bordet utan använda en assiett, se till att katterna inte är kladdiga på fötterna osv men det finns många situationer där smitta kan spridas mellan människor som jag inte vet om och även om jag vet är det svårt att skydda sig. Hur många barn sitter inte i snabbköpets kundvagnar med skorna på, skor som minuterna innan gått på ytor där hundar pinkat, ohyfsade personer spottat, någon kanske spytt dagen innan osv. Dessa skor har också gått där det hamnat farliga kemikalier från bilar. Det låter kanske dumt men det är faktiskt så och det är inte för inte att mna inte får spola av en bil på en asfalterad yta.
Jag tänker också på alla snuviga barn som på pendeltåget och t-banan sitter och slickar på de handtag som finns där för att man ska ha någonstans att hålla i sig för att inte ramla när tåget kränger för att inte tala om de barn som ena minuten kryper omkring på golvet för att nästa hänga och klänga med sina smutsiga händer i samma handtag som de också slickar på.
På de flesta restauranter där man tar sina bestick själv är besticken så gott som alltid nedstoppade i en burk med skaften nedåt, dvs den del som man stoppar i munnen är det många som har tagit i innan du stoppar den i munnen.
För säkerhets skull måste jag påpeka att jag inte har något emot barn men jag har rätt mycket emot föräldrar som inte lär sina barn vett och hänsyn förutom att de utsätter sina barn för onödiga faror.
KAttne r soms agt inte somh unar, hamstrar eller kaniner. De är både marklevande och "trädlevande" ;) som i att de mer än gärna vixstas högt ovan mark och tar sig dit sås om de kan- vilket ofta är gneom köksmöblerna t.ex.
Att stägna ute en katt går inte alltid så jättebra. Mina katter blir iallafall väldigt högljudda och oroliga i beteendet som jag stänger dem ute från badrum eller sovrum.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15901434.ab
Det finns mycket farliga bakterier/virus/parasiter som man kan smittas av från katten men är man noga med att torka borden/bänkytor och man inte lagar maten direkt på dessa ytor (jag använder alltid tallrikar och skärbrädor- även för en liten, enkel macka) så ser jag faktiskt ingen anlending att göra en stor grej av att katten rör sig på bänkar och bord ibland. Det är ingenting att börja "kriga över" med katten, så att säga.
Parasiten i fråga är inte farlig för en frisk människa, men värt att veta om man ska skaffa barn/är gravid. JAg trodde Toxoplasmos var ovanligt men det är tydligen var femte svensk som bär på det.
#63 Jag förstår absolut vad du menar här. Vill man prata om saker som är ohygieniska så är verkligen inte en katt på bordet det värsta eller en stor sak i mängden. Jag håller fullkomligt med om det. Det finns så många saker här att motargumentera med varför en katt ska få vara på bordet/köksbänken att vi skulle få hålla på mycket mycket länge.
#64 Bra skrivet!
Det är över huvud taget inte relevant att dra in andra bakterier eller smittor i diskussionen eftersom vi här diskuterar katter och möjligen andra husdjurs vara eller inte vara på matbord eller diskbänkar, och ingenting annat. Naturligtvis finns det en massa andra bakterier och smitthärdar som är värre eller mer ohygieniska. Men det hör inte hit.
#62 både hamstrar, katter och kaniner är djur som inte ska vistas på bord eller diskbänkar i möjligaste mån. Ingenting konstigt med den jämförelsen. Ta hundar, illrar, fåglar, vad du vill. Djur ska i möjligaste mån inte sitta eller gå där man äter eller lagar mat. Det är vanligt sunt förnuft och grundläggande livsmedelshygien. Nej, hamstrar hoppar inte upp på bord själva men kaniner gör gärna det till exempel. De är hoppiga djur som hoppar omkring överallt och behöver få göra det - om vi nu ska prata om att låta djur leva ut sitt naturliga beteende. Jag har haft kaniner lösa hemma utan bur eftersom de också är väldigt renliga djur som ofta kan läras att bli rumsrena och gå på låda.
Men jag tror jag börjar förstå vad du menar. Först begrep jag över huvud taget inte varför man opponerar sig mot att katten inte ska vara på matbord eller diskbänk, men du menar alltså på fullaste allvar att jag "hindrar katten från att vara katt" när jag inte vill att den ska vara på mitt matbord eller diskbänk? Du menar alltså att en katt ska få göra precis vad den behagar i hemmet, annars hindrar man katten från att vara katt och alltså är "elak" mot katten? En katt ska enligt dig alltså inte läras någonting eller uppfostras på något sätt? Om det är din uppfattning om att ha en katt så förstår jag verkligen att vi har helt olika utgångspunkter och det är ingen större ide att diskutera vidare. Ska man dra diskussionen åt det hållet så är det djurplågeri att över huvud taget ha husdjur eftersom de inte är gjorda för det från början - de ska vara vilda och fria, annars hindrar man dem från deras naturliga beteende i deras naturliga miljö.
Jag förstår inte heller vad det är som du tycker är så svårt eller konstigt. Man lyfter ner katten från diskbänk och bord när den hoppar upp där, och säger nej. Katten lär sig att den inte ska vara där. Den kanske hoppar upp där någon gång när man inte ser, och därför städar man lite extra i köket, såvida man inte stänger ute sin/sina katter ur köket helt och hållet. Katten har hur många andra ställen som helst i ett hem att vara på där den kan titta ut, hoppa eller klättra, klösträd, andra möbler etc. Titta ut gör man antagligen bäst från en fönsterbänk, inte ett matbord. Matbordet kanske inte ens står i anknytning till ett fönster. Vad är problemet, enligt dig?
#66 poängne är mer: Lcyka till med att uppfostra din katt till att inte gå på bordet. JAg har bara haft turen att ha katter som är mer- eller mindre, på vissa ställen, men hittills int elyckats "fostra" dem till det. Man kan göra det obekvämtför demt.ex med tipsen om kladd/tejp. Men att t.ex spruta vatten och kasta saker på katten för att dne gör något vi inte tycker är okej- eller slå på den? Är inte okej.
Efterosm katt och hund fungerar och motiveras olika så..ja
Uppfostra på! :)
Tror ingen motsätter sig det. Deflesta som "går emot dig" är de som tycker att det nog är enklast att acceptera läget? Att det inte är en så stor sak att bråka om med katten. Men jag kan bara tala för mig själv. Jag har vuxit upp med både kaniner, katter, hundar och hästar och även om allaär djur under molnen så motiveras de av olika saker och hundar och hästar är ljusmils lättare att uppfostra än en katt som verkligen vill någonting. Men det finns även de som har turen att få tag i en individ som älskar att bli uppfostrad ^_^ och har man tiden så kan man säkert få en katt att göra precis som man vill…
Bor man ensam så bor man förmodligen i en etta eller tvåa- helt okej utrymme för en eller två katter- men lite i minsta laget om dne pltösligt blir utestängd från halva utrymmet större delen av tiden (när du inte är hemma). Bor man i en villa eller större lägenhet ser jag inga problem med att stänga katten ute från köket. De festa köksbord står i anslutning av ett fönster- de flesta betyder inte "alla". Men de flesta möbler so står högt, erbjuder garanterat, en bättre överblick av lägenheten och kanske även utsikt genom fönster = otroligt attraktivt för en katt att vistas på.
Min katt äskar att ligga på akvariet, trots att han spräckt TVÅ skivor…och druttat ner i vattnet. Man tycker att katten ska lära sig den naturliga vägen (inte minst från att jag sklart blev paff, rädd och det blev en del skrikande) att det inte är ett bra ställe att ligga på. Nåväl, jag osm kattägare fick helt enkelt göra det rätta: Ordna en ramp så han INTE ramlar igenom glaset och gör det okej för honom att ligga där. Precis som att jag fick acceptera att så länge jag inte har en plats för honom på fönsterbrädan, så kommer krukor att fortsätta vältas omkull. Idag har jag tre speciella platser i fönstret för mina katter och det är sällan en kruka eller något annat behöver åka ner i golvet.
Har jag en iller, så är kanske risken liten för att den når upp till köksbänk/bord? Men där får man kanske istället söka lösningar för att hindra dem från att klösa/bita sönder sladdar och saker?
Dvs har man djur finns det alltid något vi människor måste anpassa oss inför också, även om djuren också kan uppfostras. Det ärvädgt svårt att hindra en katt att inte vara på köksbänken när du inte är där.
Nu var jag dum. Jag tog för givet att du läst och förstått min åsikt tydligt men denna tråd har blivit ganska långt nu så det är fullt förståeligt att du ställer dessa frågor nu. Jag ska försöka förklara mig tydligt.
I din text beskriver du något som är en förhoppning hos mig. Att kattägare med sina katter inte ska ha denna konflikt som Ts själv har i sitt hem. Det är den som är osund hos både kattägare och katten. Jag vill tro att alla kattägare förstår katten och inför som du säger, många andra ställen för katten att hoppa upp på. På så vis kan katten själv välja att undvika just bordet eller köksbänken. Då blir det inget problem heller.
Pga olika omständigheter kanske alla inte har möjlighet att ställa stora klösträd eller andra alternativ till bord/köksbänk i köket. Många vill inte ens ha sådant i sitt kök och struntar i kattens behov. "Den har ju ett träd i vardagsrummet….?" Katten kommer då vilja vara på just de platserna i köket och då bör man låta den vara där också. Jag har sett många inlägg här på sajten där det gormats och svurits över hur jobbig katten är när den inte "lyder" och slutar vara på köksbordet/köksbänken eller andra ställen man inte tycker om att den är på. Det är den biten jag blir så upprörd över då det är totalt fel och inte rätt någon stans.
Jag säger ingenting om hur du har det hemma hos dig.
#67 Bra skrivet!
Även om katten är klok och kan lära sig saker, så är det alltid på kattens villkor. Vill den vara på bordet så kommer den vara där också. Det är så katten fungerar naturligt.
#67 alltså - var någonstans har jag skrivit att det är okej att kasta saker på katten för att inte tala om att slå den? Är det så man uppfostrar några djur alls? Skulle inte tro det, det är väl självklart! Spruta vatten är jag mer tveksam till men skulle personligen inte göra det.
Och tydligen så har jag helt andra erfarenheter av hur lätt eller svårt det är att uppfostra katter än du. Enligt min erfarenhet är katter som sagt både intelligenta och läraktiga, och för mig har det räckt att lyfta ner katten ett antal gånger från bord eller bänk och säga nej för att det tydligt och klart ska ha gått in att jag inte vill eller gillar att katten är där. Sätter den sig där för att titta på något så flyttar jag över den till ett annat ställe där den också ser bra. Det är varken något jag "krigar" eller "bråkar" om med katten, det är precis lika självklart som att katten inte ska klösa på tapeter eller möbler utan på klösmöbler, inte leka med människors händer och fötter som om de vore leksaker utan med leksaker och vippor, veta att de inte får ta mat från människors tallrikar utan att de har sin matskål och människorna har sina, eller annat som man kan behöva uppfostra en katt till. Sen har man givetvis hjälpmedel till det som klösmöbler, kattleksaker, egen matplats för katten, man ger den bra utsiktsplatser så att den inte ska behöva hoppa upp just på bord eller diskbänk för att se saker etc. Men det är lika mycket uppfostran för det.
Att bara sätta tejp någonstans där man inte vill att katten ska gå istället för att åtminstone försöka få den att förstå att den inte ska vara där är enligt min uppfattning att förminska kattens intelligens. De förstår mycket väl och min erfarenhet är att de också bryr sig om vad människorna vill, sen är det olika hur mycket de väljer att följa det eller inte.
Edit: nu läste jag tilläggen till ditt sista inlägg, och ja det är konstigt att katten fortsätter att välja att ligga på akvariet. Ser det ut så, så är det självklart att man får anpassa omgivningen istället för att fortsätta försöka få katten att inte ligga där. Samma med köksbord och bänkar om det nu är helt omöjligt. Men det har jag aldrig varit med om. Jag tycker över huvud taget att det är självklart att man anpassar hela omgivningen till katten (eller andra djur beroende på vad de behöver) tex sätter fast blomkrukor om man inte vill riskera att de blir välta, tillhandahåller utsiktsplatser, klösplatser etc, OCH samtidigt låter djuren veta vad man själv vill. Sen får man ju anpassa sig vidare efter individen.
Det jag försöker få fram är att det inte är ELAKT eller KONSTIGT i sig att vare sig uppfostra sin katt eller inte låta den vara precis överallt i ett hem.
#70 måste väl int ebetyda att jag menar att DU gör sånt för att jag helt enkelt tar upp att det är metoder som inte är okej? Då det ÄR metoder många GÖR när de talar om att uppfostra djur i allmänhet. Så det var inte menat som att du utför de sakerna, du har inte nämnt dem så det säger väl sig själv? :)
mina katter förstår absolut nej, speciellt när jag är där."Nej" så går de itne in i rummet de är på väg in i- men nog fan är de där direkt jag lämnar lägenheten för det ! 🤔
Mina katter gör inte precis som de vill för jag har haft katt hela mitt liv och gör inte samma mistag idag som då- men att bråka med dem angående bänkar och köksbord har jag aldrig bemödat mig med, för de är som sagt där samma sekund jag inte är i samma rum. Och jag tillhör de osm lever i en litne tvåa, så att stänga ute dem från köket bara för att de är på bänken direkt jag går hmeifrån är inte ett bra alternativ för mig.
Men mina katter jag har nu förstår nej, det lärde jag dm just för att kunna hindra dem från att hoppa upp på t.ex varma plattor. Däremot om jag ropar nej när de är mitt bland mina krukor så skulle det bli kaos ^_^
Då är kanske mina katter bara tröga. De har lärt sig att inte leka med mina händer men de förstår fortfarande inte varför de itne får välta krukorna om det inte finns plats för dem där osv.
#71 ja jag har redan skrivit att jag håller med om att om man ALDRIG vill ha katten/katterna på bord eller bänkar så måste man stänga dem ute ur köket. Gör man inte det så får man räkna med att de är där någon gång. Men för mig är "någon gång då och då" stor skillnad mot att de hoppar omkring där när som helst och hur mycket som helst, vilket de gör om de över huvud taget inte är medvetna om att man inte vill att de ska vara där.
Jag skulle inte heller stänga katten ute från köket då jag bor i en ganska liten trea. Men jag vill inte att den är på bordet eller bänkarna och jag vill att den ska veta att jag inte vill det. Då hoppar den upp där mycket mindre än den skulle göra om den inte visste det. Man ser ut genom fönstret bra i mitt kök från matbordet men inte från diskbänken, men man ser ut ännu bättre från fönsterbänken eller en trappstege som står bredvid fönsterbänken och där får katten vara. När jag lyfter den från bordet och sätter den där istället så förstår den det, precis som när man lyfter en katt som klöser på soffan till klösträdet istället. Visst, den kommer fortfarande hoppa upp på bordet ibland, men i en helt annan omfattning. Dina katter kanske är annorlunda. Om det inte har någon som helst verkan att lyfta ner dem eller säga nej så är det väl ingen idé.
Vad gäller bakterier och mathygien har jag skrivit till Marie-Louise Danielsson-Tham som var med i "Rent Hus" på tv4 och som är både veterinär, professor i livsmedelshygien och kattälskare som alltid haft katt. Hon borde vara riktigt bra expert på alla delar av frågan. Svarar hon så delar jag med mig av vad hon sa.
Hur många har blivit sjuka av att katten har gått på bord, diskbänkar? Om man sköter bord och bänkar på ett normalt sätt och inte med massa bakteriedödande medel är det ingen risk att bli sjuk. Jag har aldrig fått någon smitta och blivit sjuk av mina katter. Och då använder jag bara diskmedel och vatten på bord och bänkar. 😎
Om det är så farlig borde ju alla som har katt vara väldigt sjuka i de fall där katterna inte hålls ute ur köket. Alla i min närhet har katt och ingen så vitt jag vet har blivit sjuk. Tror att sjukdomar kommer av dålig hygien mer än kattassar.
#72 så vi är ganska överrens egentligen? Ska iaf bli intressant så dela gärna med dig av vad veteirnär/livsmedelsprofessorn berättar :)
Gällande katte roch hygien är jag själv mest nojjig över parasiter än bakterier. Ja, när utekatten t.ex varit ute och lägger sig i sängne hos mig…med pälsen full av fästingar som säkerligen tycker att jag är mer "lättillgänglig" :<
# 74 Själv är jag 60 år fyllda och har haft katt i hela mitt liv som varit utomhus och jag bor där det finns gott om fästingar. Jag har haft 3 fästingar i hela mitt liv och har numera 6 katter som ibland sover i min säng.😃
Förr hade vi en katt som var utekatt på helger och sommarlov. Han sov alltid hos mig. Jag har haft 100-tals fästingar och givetvis fått Borrelia.
Jag har alltid fått för mig att vissa får lättare fästingar ungefär som att vissa blir mer myggbitna.
/Maria
# 76 Jag har väldigt mycket heltäckande kläder på mig oavsett vad jag gör😃
Fast den perioden jag alltid fick fästingar var sommartid och förmodligen nattetid när vi delade säng och då hade jag inte heltäckande kläder i värmen kan jag lova🙂
/Maria
# 78 Det har jag, det lovar jag dig oavsett temperatur.😃
OK🤪
/Maria
# 80 Jag kan tillägga att jag har mera kläder på mig när jag sover än när jag är vaken😃
Jag sover naken och har hittat minst 3 fästingar på mig, alla i smaband när min innekatt fått vara ute och mysa i gräset under dagen >_< Mina katter gillar att gosa upp sig, gärna under täcket. Med fästingar kommer ju även läskiga saker som Borrelia.
"How clean is your house" handlar ju om extremt smutsiga miljöer och då blir ju bakteriehärden därefter. Katter tvättar sig ofta om tassarna och annat, och lite bakterier behöver människan för att skapa ett immunförsvar. Jag har aldrig sett något kattgrus eller annat från min diskbänk eller bordet. Ska man vara nogräknad så tvättar ju katten sig över hela kroppen så bakterierna finns ju isåfall ändå överallt, då man klappar en katt får dem på sig i vilket fall som helst.
U R us
Du har fått några bra knep här och om du vill vara litet "byggare bob" så kan du ta en batteridriven lampa som tänds när någon kommer i närheten (ir-öga på den). Plocka bort lampan och sätt dit en liten elmotor på vilken du fäster vingar som är långa nog att slå i bordet (blir liksom som om du sätter spelkort på en cykel).
När misse kommer inom synfältet för ögat startar motorn och skrämmer bort katten. En hemmavariant av Ssscat som dessutom kan bli billigare :)
OT: Det var fasligt vad många får för sig att berätta att "deras katter visst får vara precis överallt". Intresseklubben har tappat bort sitt noteringsblock så den informationen blir liksom meningslös… Ett tips till er är väl att läsa trådstarten och fundera över på vilket sätt er information förhåller sig till vad TS efterfrågar.
Vad anledningen än är till att TS inte vill ha misse på bordet är egentligen egal. Huvudsaken är väl att TS får ett svar som är applicerbart på frågeställningen? Att det inte går att lära en katt var den får vara är sk*tsnack! Däremot finns det vissa kattägare som låter katten själv bestämma men detta innebär inte att alla måste använda sig av samma slappa teknik.
Hos mig bestämmer inte katten mer än jag tillåter den att göra. Katten är inte en jämlike, inte mitt barn, inte en familjemedlem utan mitt husdjur (även om de såklart är älskade och välvårdade). Dock är den marginellt smartare än en muffins och behöver tydliga och konsekventa ramar att hålla sig inom.
Vi är inte slappa kattägare vi vet hur katter fungerar och deras beteende de är som sagt inga hundar och att bli arg på dom för att de är på bordet är idiotiskt
Jo, VI är kattägare och vet hur de fungerar. Ser du vad jag gjorde där? :)
Ingen har sagt att de är hundar eller ens att ilska skulle fungera (funkar inget vidare på hundar heller kan jag meddela). Däremot går det att lära katter ett och annat t.ex. att de inte får vara på bordet.
Sunshades hur vore det om du förstod hur katter fungerar för det gör du uppenbarligen inte. Och har du katt och den inte är en familjemedlem så tycker inte jag att du ska ha en katt.
#87 Ditt "tyckande" spelar egentligen ingen som helst roll. Familjen är människorna och husdjuren är husdjuren. Det innebär såklart inte att vi älskar dem mindre men skulle exempelvis en av katterna drabbas av en åkomma som är dyrare än jag är beredd att betala så kommer den att få somna in. Detta gäller inte familjemedlemmarna för där finns det inget övre tak för hur mycket jag skulle offra/betala.
Sedan är det litet löjeväckande att du dömer ut min förståelse gällande katter när jag vet vad de är kapabla till att göra. Du, å andra sidan, verkar inte ha uppfattat att de små liven faktiskt går att lära saker…
# 88 Lätt att säga ifall man lever i ett land där sjukvården är gratis men veterinärvård kostar.
Du får nog skaffa en en huskatt som är gratis för jag hoppas verkligen inte att någon uppfödare eller katthem säljer någon katt till dig.
#89 Detta börjar bli väldigt OT men låt oss vara överens om att vi troligtvis inte känner varandra. Då kanske man bör vara litet försiktig med att så fullständigt döma ut en person?
Jag kan f.ö. försäkra dig om att det inte går någon nöd på mina katter och att de hälsar mig vid dörren när jag kommer hem trots att de inte får vara på matbordet…
# 90 Nej kanske inte när du ser det😂
För mig är det självklart och kommer alltid att vara självklart att jag så långt det är möjligt lär mina katter att inte vara på matbord och diskbänkar, av samma anledning som att jag inte ställer ner min tallrik på kattens matställe och äter tillsammans med katten på golvet, eller delar på matskålar med katten. Detta gäller lika mycket alla andra djur, och det finns verkligen en hel del andra djur som gladeligen skulle skutta runt på matbord och för vilka det är lika mycket eller mer "naturligt beteende" som för katten. För mig, som älskar både katter och andra djur, och uppenbarligen för bl a apotek och största delen av sveriges kommuner, är det självklarheter vad gäller livsmedelshygien och hygien i hemmet. Dessutom är det bättre för katten eftersom det minskar risken att hoppa upp på varma plattor och liknande. Men jag inser att det är meningslöst att argumentera med folk som anser det vara någon sorts djurplågeri, vilket för mig är både att nedvärdera kattens intelligens och framstår som fanatiskt och lite skrattretande.
Så I rest my case. Men det ska bli intressant att höra vad Marie-Louise Danielsson-Tham säger, om jag får något svar.
#91 Hehe, inte ens när jag är frånvarande är de på bordet och detta vet jag eftersom jag har övervakning i mitt hem (ja, jag är litet tekniknördig :) ). Är de i köket så sparas den filmsnutten på en NAS som jag senare kan kika på.
MEN, jag har gett dem alternativa vägar till bl.a. fönsterbrädan eftersom de gärna spanar på utelivet genom en fönsterruta.
Hos mig får katterna gärna smaka av det jag äter, men inte så mycket då det är tillagat. De får även färskt kött då de flockas kring benen på mig om jag håller på och gör i ordning det vi ska äta. Lite grädde på ett finger får de gärna slicka av och resterna från min tallrik får de också äta av på golvet.
Däremot så äter jag inte på golvet även om det är nytvättat för det är för långt ned för mig😂
Vill tillägga att jag faktiskt kan detta med hygien då jag arbetat på sjukhus.