vad göra med galen katt?
Min katt är lite halvgalen ibland. Han bits väldigt ofta när man klappar honom, tar jag upp honom så kan han ibland bita mig i kinden eller i näsan och han biter verkligen inte löst, ibland måste jag ta tag jättehårt i nackskinnet för att han ska släppa. Imorse när jag låg och sov så attackerade han mitt huvud, jag puttade bort honom rätt hårt i ren reflex så han flög ner på golvet då hoppade han upp i sängen och attackerade igen. Ibland måste jag gömma mig under täcket för att han ska sluta men ibland hoppar han på mig ändå. Asså vad ska jag göra?? har jag en vattenflaska i handen gör han aldrig så men jag kan ju inte gå runt med vattenflaska jämt.
Hur gammal är katten?
Är han kastrerad?
Hur länge har du haft honom?
Hur ser hans tillvaro ut när det gäller bostadsyta, ute/innevistelse, antal personer, andra eventuella djur i hemmet, ensamtid i hemmet, aktivitetsmöjligheter genom lek, stimulans och kattanpassad möblering?
Hur mycket och på vilket sätt umgås du och leker med din katt?
Har du fler regler för katten (förutom bitande) där du använder vattenspruta i uppfostringssyfte?
Sajtvärd Katter iFokus
han är 1,5 år kastrerad, har haft honom sedan kattunge.
Vi bor på 100 kvm. Han är väldigt sällan ensam hemma, jag aktiverar honom på lite olika sätt, vi tränar med klicker minst 15 minuter per dag. Grannens hund brukar va inne och leka med honom ibland. han har ett kattträd, han är inte så jätteförtjust i kattleksaker. Jag brukar försöka leka med honom med olika snören, sugrör och så men han tröttnar så fort på mina olika "leksaker". Jag brukar tappa upp ett bad och lägga i lite bollar och snören och sånt som han brukar leka med. Ibland hoppar han i badet själv.
I somras var vi ute en stund nästan varje dag men nu på vintern är det svårare (det är en Sphynx) men har köpt varm tröja och täcke till honom så han har fått gå ut en pytteliten stund när det inte har varit allför kallt.
Det är jag och min sambo plus en inneboende hemma, men det är bara mig han verkligen attackerar på det här sättet, men biter gör han lite på alla.
Jag har inte använt vattensprutan till annat än när han attackerat mig (fast jag har faktiskt inte använt den så ofta till det heller för han fattade ganska snabbt att inte bitas när flaskan var i närheten)
Hur gammal var han när han togs från kattmamman kan jag inte låta bli att undra…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
han var 12 och en halv vecka
Jag har egentligen inget eget tips men hittade för ett tag sedan denna texten http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/min-katt-attackerar-mig Den kan kanske vara till hjälp. Annars låter det som att du kanske skulle testa att vända dig till en expert på katters beteende.
Förmodligen uttråkad, han kanske bara leker fast du tolkar det som attacker
Testa att leka med honom ibland eller skaffa honom en lekkamrat
annars kan du ringa din veterinär o få råd därifrån

Sphynxar är väl en över lag väldigt social ras, som har behov av mycket stimulans. Om jag vore i ert fall skulle jag börja leta efter en hårdhudad kompis till honom. En katt som tål hårda tag och som därmed kan matcha er katt på ett bra sätt. Allt du beskriver tyder på understimulans, och eftersom det inte räcker att leka med honom (han tröttnar ju fort) så behöver han nåt annat. Där är en kattkompis av samma kaliber ypperligt bra, då kan de härja tillsammans och han kommer inte vara i behov av att terrorisera dig på alls samma sätt.
Min ena sphynx gjorde så när hon var liten. Skaffade en kompis till henne när hon var ett halvår och det har aldrig hänt igen!
ja jag får nog ta och göra det

Det blir nog bra då :) Jag skulle aldrig orka med att bara ha en katt, jag har varken tid eller ork till det :p
haha nä många som säger att det är lättare med två, så svårt att hitta kattvakt då bara
Håller med, två katter är betydligt mindre jobb än en :) Jag har 3 och de underhåller varandra. Jag står för mat och gos, ibland lek men oftast är de redan "slutlekta" :) Jag tror att en kattkompis löser dina problem! :)
Och kattvakt lär väl inte vara några större problem tycker jag, det blir ju som sagt mindre jobb, det gäller ju även kattvakten :) Hon/han behöver ju inte stimulera katten på samma sätt då.
#10 så känner jag också 🤪