Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1034 ggr
Bine93
1

Dominerar och tar plats över den andre?

Jag har två katter, kastrerad hane på ca 8 månader (Zigge) och en hona på nästan exakt 6 månader (Selma). Zigge är en hittekatt men han har blivit mycket mer tam sedan jag fick hem honom. Jag får klappa, ibland sussa in näsan i pälsen och han börjar uppskatta och bli kliad och gosad med, han spinner jättemycket. 

Ända från början har han älskar att leka med da bird vippan. Men på senaste tiden verkar han måttligt intresserad. Han leker kanske lite grann med den och lägger sig sedan och tittar på eller något liknande. Har provat med olika leksaker men han är bara måttligt intresserad. Annars är han precis som vanligt, gosig, kräsen med maten som alltid, gör sina behov fint i lådan. Inga tecken alls på att han har ont eller någonting alls.
När jag tar fram cat activity spelet och sånt kommer han alltid och vill leka. Båda katterna tycker det är jättekul. 

Selma gasar runt som en idiot efter vippan. Ibörjan när Zigge var ny lekte Zigge mest med vippan, när de lärt känna varandra började de liksom leka samtidigt med vippan eller "samsas" om att leka. Nu är det i princip bara Selma som leker med dem. Har testat olika vippor med bollar och fjädrar. Han leker lite men inte lika mycket som förut. Selma tar ganska mycket plats. 

Det enda jag kan tänka mig är fel är att Selma nu är eller börjar närma sig könsmognad och Zigge liksom blir undergiven henne? Zigge är ju annars precis som vanligt. De ligger ju och sover tillsammans ibland och tvättar varandra, så de är ju kompisar. Inget har egentligen ändrats. Så Selmas könsmognad är det enda jag kan tänka mig om han nu inte bara tröttnat.. Och hon ska kastreras nu i Mars månad. 

Vad tror ni? Kan det vara så som jag tror eller har han tröttnat? Eller är det något annat som är fel?

OberonsMatte
0

Jag tror inte att Zigge är undergiven, han är bara äldre än Selma och har tagit på sig en storebror-roll. Ingen av dina katter är vuxen ännu, varken fysiskt eller mentalt/socialt, men katter verkar enligt min erfarenhet medvetna om åldersskillnad även som kattungar/ungkatter och det påverkar framför allt hur den äldre katten beter sig.

Det är vanligt att äldre katter med hög status lämnar företräde till yngre både vid måltider och lek utan att det har med dominans eller undergivenhet att göra. Finns det tillräckligt av resursen i fråga och om katten känner sig ohotad i sin roll finns det enligt den dominanta katten ingen anledning att hävda sin dominans och "sin rätt" vid sådana tillfällen.

När jag beskriver dominans menar jag egentligen hög status, dvs den som har övertaget i det sociala samspelet i katternas relation till varandra.

I en nära kattrelation är det oftast den med högst status som tvättar den andra. Den som låter sig tvättas en längre stund utan att det urartar har accepterat både sin egen och kattkompisens position. När det gäller tvättande kan oenighet om vem som ska tvätta vem vara tecken på att rollerna är oklara.

En annan sak att observera är när de biter varandra i nacken. Att hålla fast den andre med ett stadigt bett i nacken är en dominansutövning. Särskilt om det ser ut som att den bitande katten försöker para den andra.

Sajtvärd Katter iFokus

Bine93
0

Jaha okej det visste jag inte :) Låter lite sött att han skulle ha en storebrorsroll. 

Det allra sista du nämner har jag sett Zigge göra mot Selma en gång, bita och sett ut som om de parar sig.
Jag har också sett båda tvätta varandra, dock bara under kortare stunder. Har också sett Selma bita honom lite lätt i halsen och sedan fortsätta tvätta honom.