Kattunge kräks, coronavirus? Hjälp?
I fredags fick vi hem vår kattunge som är 12 veckor. Hemma har vi redan en katt som nu är 7 månader. Den minsta har spytt tre gånger nu sedan i eftermiddags. Han spyr bara galla, så är ingen mat som kommer upp. Jag börjar bli lite orolig. Den andra katten är frisk vad vi märker. Dock hade hans kull drabbats av coronaviruset varav två kattungar dog. Jag undrar nu om den större katten kan ha smittat den minsta? Om han kan bära på viruset utan att vara sjuk av det så att säga… Eller vad kan detta kräkande bero på? Tycker killen är seg och slö, äter inte och har inte druckit något ännu vad jag sett sedan i eftermiddags.
Åk in direkt och vätska upp! En kattunge som kräks blir mycket fort uttorkad och kan dö! Inget att vänta på!
Coronaviruset är inget du behöver oroa dej för. Det är sällan det utvecklas till FIP. Du 7 månaders har säkert coronavirus, men risken att det skulle göra att din andra katt får FIP är liten.
Är mest hysteri runt corona och visst där en del katter i FIP, men 99% blir inte ens lösa i magen.
/Elisa
Nu har vi åkt in till veterinären. Det blev en jourtid. Synd att vi inte hunnit försäkra honom ännu. Hade tänkt göra det imorgon. Men huvudsaken är att han blir bra.
Bra! 🙂
Väldigt viktigt att vätska upp dem om de kräker på det viset. Det är även viktigt att de kommer igång att äta så de inte blir sjuka.
Troligtvis har han fått en reaktion nu efter att han flyttat till nytt hem. Det är inte speciellt ovanligt. Sen är det olika hur kraftigt de reagerar.
Hoppas att det räcker med lite uppvätskning (gå inte med på att åka hem med honom utan att han fått vätska under huden) sen piggnar han nog till igen. 🙂
/Elisa
Vadå inte hunnit försäkra?
Det gör man väl innan man tar hem katten så att det är klart innan katten kommer hem.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#4 det visste vi inte att man kunde. Trodde man behövde stamtavla och nummer för sådant. Synd att vi inte visste det innan.
Hur har det gått för honom? Mår han bättre?
/Elisa
"Coronaviruset är inget du behöver oroa dig för?" Säger vem? Frågar jag då? Som förlorade min prins i oktober
FIP som orsakas av coronavirus är en hemsk och tragisk sjukdom. Jag har själv mist en katt i sjukdomen och sålt 3 som dog av det. Så jag vet vad corinavirus kan göra. 😕
Men att gå omkring i total ångest för att alla katter som bär på viruset ska bli sjuka i FIP eller testa för coronatitrar finns det ingen anledning till. FIP är en sjukdom som verkar bryta ut i vissa linjer och har till stor del med ett känsligt immunförsvar och stress att göra.
Alla katter bär nästan på corona och så länge det inte finns vaccin är det bara något man får vara beredd på. Hur jävligt det än är att mista en katt i unga år till FIP.
Det enda man kan göra för att undvika det är att minska stressen på sina katter och se till att de håller sig friska och får bra mat.
Så Nej, jag tycker inte man ska oroa sig för coronaviruset, man ska vara medveten om att det finns. Men mer kan man inte göra.
/Elisa
Jack mår bra nu. Vi åkte till veterinären och han fick vätska i nackskinnet. De tog tempen och han hade 39,1 - alltså ingen feber. Vi fick köpa ett foder som är snällt mot magen samt fortiflora. Idag äter han och dricker. Ingen diarré och han leker och busar. Så nu känner jag äntligen igen honom igen. Han har heller inte spytt något mer. Jag undrar fortfarande varför han blev sådär dålig men det lär jag nog inte få något svar på. Huvudsaken han mår bra.
Nej man ska inte oroa ßig i onödan, det hjälper inte. Händer det, så händer det och du kan inte göra någonting! Men jag kan berätta min historia, något som inte borde hänt… I somrras hade jag två katter, varav hannen, Merlin var den som var överallr jämt. Han var den gosiga, han var den våghalsiga. En dag vi midsommar ropar min grannae ( jag är på balkongen) om jag har någon transportväska, dom har en hittekatt dom vill ta hand om. Visst har jag det. Katten tas om hand och får sova i väskan natten efter. Dagen efter tar jag upp väskan och ställer den dumt nog ett tag ihallen. Mina två katter rullar runt i den som om dom hade betalt för det. Gör snabbt rent den och ställer sen ner den i källaren. Ett par veckor efter det får jag ta bort min hund, jag och min ena katt sörjer Ja, så är resan, han blev därefter lite snorig, men det gick över, sen blev han lite skrikig, men det tolkade jag som saknad efter hunden Sen började han kräkas och det var riktiga kaskader, spydde ner hela min säng, blev gul och diagnostiserades för trolig fip, pga av symtom och de höga gammaglobulinnivåerna. Hur osannolikt det än är så tror jag den troliga diagnosen var rätt. Han och jag hade extrem otur att han blev smittad
Forts… Tjejen blev det också, men hon blev inte sjuk? Ett dygn var han inlagd. Han var normalt en skygg katt - nu ägde han personalen på vetkliniken, han klampade fram och var helt olik sig. ,ha i minnet att det här var en riktig skygg katt.Skyhöga levervärden och skyhöga gmmaglobulinvärden Hade vård kunnat hjälpa honom, hade han naturligtvis fått det min lilla prins. Nu var han för dålig och det fanns inget vettigt alternativ. Han fick somna där och då, men säg inte till mig att det är en slaskdiagos. Jag är ganska övertygad av att han utvecklare fip. Ni som inte kände honom, får tro vad ni nu vill.
Skönt att han mår bra nu! Var säkert en reaktion från vaccinet eller flytten som gjorde att han kräktes. Annan bakterieflora och stress kan göra mycket med en liten katt. 😕
#10/11
Visst kan det ha varit FIP din katt hade eller en väldigt elak magsjuka. Om han var yngre än tre år är det mycket troligt.
En 100% diagnos kan du inte få om du inte obducerar. En del veterinärer är även väldigt snabba på att skrika FIP även om det inte är det. Blivit lite av en slaskdiagnos, tyvärr.
Man ser att tiden innan han blev sjuk blev han utsatt för väldigt mycket stress och sorg. Troligtvis blev han och kompisen sjuka av det, sen utvecklades ev. sjukdomen på honom till FIP för att hans immunförsvar var sämre.
Som jag skrev ovan, dåligt immunförsvar och stress är ofta boven i dramat om en katt får FIP.
Tre av de fyra som dött och som jag sålt, var väldigt stresskänsliga. Den fjärde var allvarligt sjuk sen innan.
/Elisa