Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1854 ggr
turbopsyk
1

Sluta att "snutta"

Hej!

Jag har en kattunge hemma hos mig och hon "snuttar". Alltså ska suga på allt tyg. Min tröja, täcke, halsduk osv. Det gör hon samtidigt som hon kurrar och myser med tassarna (drar in och ut klorna). Precis som när hon diar ifrån sin mamma. Jag har frågat några kompisar om deras kattungar gör så och en kompis till mig har en ettårig katt som fortfarande gör det. 

Iallafall. I början tyckte jag bara det var mysigt men nu när hon väcker mig sjukt tidigt på morgonen bara för att snutta börjar det irritera mig en aning eftersom jag får sylvassa klor intryckt i huden. Hon gör detta endast när jag ska sova. Alltså, hon sover alltid i mitt knä när jag sitter vid datorn och då lägger hon sig bara ner när hon ska sova. Tycker det är himla konstigt att hon bara gör detta när jag ligger i sängen. Och jag får henne inte till att sluta heller.. Spelar ingen roll hur många gånger jag tar bort henne för hon ska bara gå tillbaka och kan hålla på att kämpa med mig i 20 minuter innan jag ger upp. 

Så därför undrar jag.. Gör någon av era katter det? Och har ni något tips på att få henne att sluta med detta? 😴

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Anita N
0

Hur gammal är katten

Glad Skåning

turbopsyk
0

14 v 🙂

Anita N
0

Då har hon bar bott hos dig någon veck så det är nog separationen som tagit den hårt

Glad Skåning

[SueHn]
0

Hur gammal var katten när hon lämnade sin mamma?

turbopsyk
0

Hennes mamma blev påkörd när hon var 9v.. 😕
Men, min kompis katt, hans mamma var hos sin mamma tills 12v. Så kan ju inte bero på det eftersom han också snuttar.

Caifig
0

Min första katt snuttade också på mig i några veckor sen slutade han. Nu är det enbart tramp på magen och sen lägger han sig över bröstet, kurrar och slickar mig i ansiktet. Fast aldrig när jag sover, men råkar man vakna så är det kört. 😃 Han var 12 veckor precis när jag hämtade honom.

Rafflan
0

Kan mycket väl bero på det, det är viktigt att katten får vara med mamman tills dem är 12 veckor annars kan dem få konstiga beteenden som detta.

Ang din kompis, det är vanligt att säljare säger att katten är 12 veckor när den egentligen inte är det :/

turbopsyk
0

#7 , Ja det kan ju vara så tyvärr.. :/

#6, Hon snuttar bara när hon vet att jag är vaken. Ibland när jag vaknar så sitter hon bredvid och tittar på mig och då börjar hon snutta när hon ser jag vaknar. Får hoppas på att hon slutar snart då jag knappt sover om nätterna 😕

Rafflan
0

#8 hon kanske känner sig ensam? :)

turbopsyk
0

#9, Hon är ju med mig hela dagarna och får vara med mig vad jag än gör hemma. Och det är mest att hon ska snutta när hon vet att det är läggdags vilket håller mig vaken och sen på morgonen så ska hon göra det. Så när hon väckt mig klockan 6 på morgonen och envisats om att snutta så somnar hon som en stock sen.. 

Så det är bara något hon gör. För det gör hon inte under dagarna då hon ska sova. Men frågan jag mest vill ha svar på är, om någon av er har/haft en katt som gör så och om ni har något tips på hur hon kan sluta?

Gur4m1
0

JAg brukar gör aomd du gör, ta bort katten. Så förstår den till slut, ibland kanske rent av kopplar ihop sitt beteende med att den inte är välkommen. T.ex vnda mig om åt andra hållet osv. Jag tog en 12 veckor (eller äldre) kattunge som är 12 år nu och han klöser aldrig i huden eller bits. Men han var SKITJOBBIG som kattunge och tonåring ;)

Båda mina katter, när de börjar trampa/flexa med klorna när de sover nära mig, brukar jag ta tag i tassarna, lixom omgärda dem med handen försiktigt, då brukar de sluta "trampa" efter ens tund eller iallafall bara trampa i handne och inte mot kropshuden som oftast är lite mer känslig >_<

Nu behöver jag oftast bara nudda lite mot tassen och säga "aj…ajajajaj" så  brukar flexandet mto hudne lugna ner sig. Jag uppfattar att de "fattar" att det inte är okej, att snart får jag itne vara här längre om jag inte slutar"/flexar mot tyget istället. Jag tycker mjölktrampandet är mysigt men inte när man ska sova och det är mot ansiktet/halsen/armen osv 😉

Min katt får ligga på mig och vid mig men aldrig vid mitt ansikte- då lyfter jag bar aupp honom när han lagt sig där och placerar honom nere vid fötterna. Det tar ibland en stund innan jag vinner och han fattar läget och det blir lättare och lättare varje gång. Var bara konsekvent och lugn/vänlig i ditt beteende så förstår hon till slut att det är lika bra att lägga sig direkt vid dina ben istället? Och ligga där och trampa…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

SannnaH
0

Hur väcker hon dig? Har du haft katt tidigare? När jag fick hem mina första katter vaknade jag flera gånger om nätterna, helt enkelt för att jag inte var van vid att ha dem där. Nu, x antal år senare, är dessa ljuden och rörelserna de gör i sängen så naturliga att vi sover som stockar :)
Försök i största möjliga mån följa den gyllene kattuppfostransregeln med att ignorera. All uppmärksamhet hon får, även om det bara är att hon blir flyttad, är uppmärksamhet och det är precis det som hon är ute efter. Katter är smarta, de utnyttjar mer än gärna våra korta tålamod ;)

[::Vera::]
0

Fick hem en av mina katter när han var 13v gammal. Flaskmatad, blev bortstött av sina syskon och mor. Han ville snutta och trampa ända upp i två-års åldern. Vet inte om det kan bero på den invanda kopplingen mellan flaska och människa..?

Snuttandet var oftast när jag låg i soffan eller då han fick vara hos mig i sängen om nätterna. I några år så blev han utestängd (ofrivilligt från min sida) från sovrummet, vilket gjorde att han har slutat snutta. Han sover ofta hos mig nu igen, men det enda han gör är att trampa. Brukar jag med bara hålla tassen i handen för att det gör mindre ont. Och han brukar somna ganska snabbt… Kan inte med att flytta på honom, min lilla gosboll.

Kanske enda som hjälper att ta bort din katt när den sätter igång, men för min del så är det alltför hjärtskärande. Har själv haft svårt med att göra så eller stänga ute.

Gur4m1
0

….appropå att stänga ute. Det tog nog…ÅR innan min innekatt slutade jama som om världne sundergång var stundad, i flera timmar, varje kväll när jag lagt mig med ständ sovrumsdörr (den andra katten gillade att kissa i min säng). Idag bryr han sig inte, nu är det istället min andra katt som blir helt förstörd, men han har bara bott med mig i 3-4 månader så…det ger väl med sig om ett halvår eller så. Men ja, ignorera är enda sättet. Dvs inte svara, inte gå och skälla, inte någonting.

Lägger sig katten uppe, på mig i sängen så går dne ju oftast bara tillbaka om jag föser bort honom osv. Han VILL lgga där. Men rullar jag runt så måste han hoppa iväg/glide rhan iväg och ligger kvar där han hamnar eller tittar på mig som "är du inte klok, kvinna?!" och lägger sig vid benen istället. Samma ska gör jag om han kagt sig vid min skalle och vägrar gå, då puttar jag, och innebär det att han duttar ut ur sängen så får det bli så då.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

turbopsyk
0

#11, Tack så mycket för att du berättade! Inatt så bara lyfte jag bort henne så fort jag märkte på henne vad hon ville och jag var sjukt envis! Och tillslut så gav hon upp, kröp ihop till en boll på min bröstkorg och somnade. Får väl bara fortsätta vara envis så slutar hon väl förhoppningsvis 😉

#12, Ja, detta är min första egna katt. Vad har det med saken? 🙂 Och att du säger jag ska ignorera henne.. Jadu. Då får hon ju sin vilja igenom. Vilket är att trycka in sina klor i min hud och snutta. Hon kommer ju bara lära sig utav det att det är okej att göra så. Och jag vet inte hur du är, men jag klarar inte av att få klor in i huden en halvtimme konstant innan hon somnar. Och sen att hon håller mig vaken både natt och dag för att göra detta. Jag ser mer resultat av att lyfta bort henne och vara envis om att det inte är okej än att bara ligga där och låta henne snutta..
Jag har inte problem med att hon leker mitt i natten, kurrar, ska sova på mig osv utan det är bara snuttandet.

SannnaH
0

#15 Du skrev att problemet var att hon suttade. Hon snuttade bara när du var vaken och därför väcker hon dig på natten, det är så jag tolkade det? Med första katt menade jag på att du kanske därför är ovan med kattens aktiviteter under natten och vaknar lättare = kisse vinner. Med ignorera menade jag alla de aktiviteter som kisse gör för att väcka dig. Exempel i mitt fall att få plingande tygråttor i ansiktet ;) Det var så jag tolkade det och gav tips utifrån det :)

turbopsyk
0

#16 , Jaha, nu förstod jag dig lite lättare haha. Ursäkta för det. Men som sagt, jag väcks inte av att hon ska leka under natten eller stör mig av att hon ska sova nästan på mitt ansikte haha. Det jag menar med att hon håller mig vaken är att så fort hon ser att jag rör på mig och råkar öppna ögonen det är då hon ska fram och snutta. Då är det omöjligt att somna förrän hon slutat. Men det verkar som att vara envis och ta bort henne är  min enda chans. 🙂

MsSallylover
0

Min tio åriga katt gör fortfarande så, men hon "smaskar" som jag kallar det på sitt ben istället. detta har hon gjort ända sen vi fick henne, och jag tror att det kan bero på att hon är hittekatt och kanske inte vart så mycket med sin mamma. Vid detta laget har jag vant mig och jag tycker att det är ett mycket mysigt ljud som jag lätt somnar till :)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

[Thiah]
0

Min honkatt slutade med snuttandet när hon blev runt 2 år gammal. Vips så var det borta en dag

Lyla
0

När jag var liten hade vi en hankatt som gjorde så. Han använde sin svanstipp som "napp" Han togs inte från sin mamma innan han var 16 veckor, så hans beteénde hade inte att göra med att han var för tidigt tagen.

Han slutade när han var i 2 års åldern.