Min katt ramlade från terrassen :(
Vi brukar alltid låta katten vara ute på vår stora terrass och han älskar att springa runt och leka där. Men igår på kvällen lämnade vi katten där uppe när jag gick ut men min mamma skulle gå och titta till honom då o då, någon timme efter att varit ute titta morsan till honom igen men hittade inte honom men hörde honom. Han brukar alltid komma springandes när vi kallar på honom. Hon följde ljudet och hittade honom i vår trädgård! Och jag kom ihåg att jag hade lämnat honom där uppe och inte släppt ut honom i trädgården! Han hade tydligen ramlat från 4:e våningen (rätt så högt ner) men han har inte ont i benen. Bara skadat underläppen och tydligen ramlat på buken eller baken för han har jätte ont där när jag rör honom. Han äter och dricker normalt och när jag tar en tråd vi brukar leka med honom med så försöker han fånga den med tassarna. Han kan gå, men det gör ont i baken. OCH han har inte gått på toa sen igår kväll, jag har försökt sätta honom i hans låda men han bara sitter där. Han är hälften inne/ute katt så han brukar variera vart han vill gå på toa (inne eller utomhus) Jag tänkte kanske om han verkligen var nödig så kanske han skulle kissa på sig som inte gör något för han har så ont. Jag försökte att röra lite lätt där bak för att se om det gör ont, men det gör det inte för han säger inget, han tycker bara att jag inte ska röra honom vid ''svanskotan'' Men jag är så orolig för min lille :(
Mon Petite Chouchou♥
Låt katten vara ifred och försök inte att leka med den. Gå till veterinären om du är orolig för den.
Min svärmors katt, som var blind, ramlade vid två tillfällen ned från 4:e våningen. Första gången gick det jättebra, men vid det andra tillfället låg den bara i två dygn. Veterinären var inte heller säker på att den skulle klara sig. Men den överlevde.
VETERINÄR DIREKT!!!! Vid sådant våld ska man inte avvakta, kan finnas inre blödningar, brutna ben osv. Katten behöver vård! Och man får bara hoppas att han bara är lite blåslagen.
Ofta slår de i huvudet, allt behöver inte komma på en gång, blödningar kan gå sakta för att sen bli akut.
Förstår inte vad din väntar på?
Varför har ni inte tagit katten till veterinär? Ett så högt fall kan orsaka inre blödningar och spräckt urinblåsa. Livshotande tillstånd som alltså inte syns på utsidan.
Sajtvärd Katter iFokus
Veterinär omgående!!! Katten kan ha fått allvarliga inre skador plus benbrott.
Och släpp aldrig ut katten på denna terass igen förrän ni nätat in den. Det är lag på att balkonger och liknande måste vara innätade om det är 5 m eller mer till marken.
Om du har tur så överlever katten men att inte gå till veterinär är inget annat än brott mot djurskyddslagstiftningen.
Veterinär på en gång, katten har troligen skadat bäckenet och kan ha andra inre skador. Åk in. NU. Katten behöver veterinärvård.
Jag är utomlands och väntar till imorgon för att ta honom till till Veterinären eftersom de inte har öppet på Lördagar. Och här finns inga lagar på att näta in balkonger.
Han verkar må lite bättre än igår eftersom han spinner när jag klappar honom och slickar på mig som han brukar, men borde nog ta honom för säkerhetsskull.
Mon Petite Chouchou♥
Leta rätt på en veterinär som har jour. Jösses Amalia…
#6 Att katten spinner är inte alltid ett tecken på att katten mår bra. Katter kan även spinna när de mår riktigt dåligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Så långt har inte veterinärer i detta land utvecklats.
Mon Petite Chouchou♥
Katter kan spinna när de har väldigt ont likaväl som de spinner när de mår gott. Om veterinären inte har öppet på lördag lär det inte vara öppet på söndag heller. Veterinärer brukar ha jouröppet i hela västvärlden.
#10 Jag är inte i Europa, jag är i Nordafrika där det är helg på Fredagar och Lördagar.
Mon Petite Chouchou♥
#6 Måste det vara lag på nät om man är rädd om sin katt? lät lite dumt där du :P
#12 Nej -_-' men jag bara påpekade att det inte finns någon lag här.
Mon Petite Chouchou♥
Fall från 3-4 våningen är oftast som allra farligast, enligt min förra granne som var veterinär. Katten hinner inte tömma urinblåsan i luften och hinner inte börja "rotera". Därför stor risk för frakturer i t ex ben och bäcken, sprucken urinblåsa, skador på tänder och käke, svåra skador på lungor, mjälte, lever, diafragma etc. Som flera påpekat här i tråden kan flera av dessa tillstånd vara direkt livshotande och katten behöver därför omgående till veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om katten går på alla fyra och inte kräkt eller bajsat blod behöver du nog inte vara orolig. Katten klarar av mycket och ett högt fall klarar katten bäst av många djurslag. Min systers katt ramlade också ut. Hon repade sig efter några dagar och veterinären hittade inget fel på henne mer än att hon var skärrad. Även veterinären sa att de klarar mkt mer än man tror. De kan bli påkårda av bilar och bli liggandes några dagar för att sedan bara helt plötsligt vara som vanligt. När chocken släppt är katten återställd. Oftast. Men håll koll på små tecken och åk till veterinären när dom kan ta emot dig, om katten ej blivit bra. Lyssna inte så mkt på folk här… En del gånger ska det överdrivas till max
Medarbetare på djurskydd.ifokus
# 15 Tråkigt att se att det finns personer som lever i tron att katter klarar sig och att bara man väntar ett par tre dagar så är katten som vanligt igen.
Hur lagarna i Nordafrika ser ut vet jag inte men bor man i Sverige och har en katt som ramlat flera våningar utan att ta den till veterinär bryter man mot djurskyddslagarna.
#13 Vad har de med lagen att göra då. Känns som om du skyller på lagen ^^
#15 Det där är verkligen ingen ursäkt att avvakta när katten har varit med om en sådan här kraftig olycka. Visst de tål mycket, men det är ingen ursäkt för att låta bli att ta katten till veterinär, SPECIELLT när katten är smärtpåverkad. Man får glädja sig efteråt om katten än hel, men det ska en veterinär bedöma.
4 våningar är högt även för en katt och även om de hinner vända på sig i luften så smäller de ofta i huvudet, käkfrakturer, brutna tänder är vanliga. Min mammas katt ramlade ner från en balkong, verkade hel men blev aggressiv en tid efteråt (detta var när hon var barn). Veterinären trodde att den fått en hjärnskada från fallet, den fick avlivas. Jag har även haft en katt som ramlat ut från andra våningen, vi hittade henne på gården hel och det gick bra med henne.
Bara för att katten inte kräks blod och går på alla fyra betyder inte att den är hel. Jisses!
Du själv skriver att den verkar ha ont och inte är helt normal så måste du ju åka in, det kan vara livshotande skador och då kanske din katt inte klara sig tills imorgon :(
#19 klart den har ont. Katterna ramlar nog mkt mer i deras dagliga liv än vad deras ägare vet om. Speciellt utekatter. De är med om mkt mer än man någonsin får veta. En katt som äter och dricker är inte allvarligt skadad.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#20 Din inställning är skrämmande Jag vet att jag har påpekat det förr till dig En katt som varit med om ett trauma bör undersökas av veterinär och få adekvat behandling om det så "bara" är smärtstillande Det är INTE förenligt med svensk djurskyddslag att låta en katt ligga med smärtor även om de inte är livshotande En bra smärtstillad patient återhämtar sig snabbare, läkningen går fortare mm mm Det borde vara en självklarhet för alla att ta sin katt till veterinär vid ett trauma för bedömning
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#20 Anna Fagerell, jag anser att du ger råd som är både olämpliga och direkt felaktiga här i tråden och jag ser allvarligt på det. En katt som har fallit från den här höjden och som uppvisar tecken på skada - vilket denna katt gör - SKALL till veterinär omgående. Att säga att "en del gånger ska det överdrivas till max…" och annat som du hasplar ur dig är att invagga kattägaren i en möjlig falsk "trygghet" när katten i själva verket kan vara mycket allvarligt skadat. Ingen av oss har rätt att "spela gud" när en djurägare ställer den här typen av frågor, utan vi ska självklart hänvisa till veterinär - för djurets skull och säkerhet.
Men också för att djurägaren inte ska invaggas i en falsk trygghet och mista sitt djur p g a dåliga/felaktiga råd som h*n har valt att tro på.
Ingen av oss har sett katten, vi kan därför omöjligen bedöma hur katten mår. Kanske "överdriver" djurägaren symtombilden, eller så kanske djurägaren missar flera viktiga symptom som andra av oss möjligen skulle ha sett. Att bedöma ett djurs hälsotillstånd via en text över nätet är MYCKET vanskligt, och man bör därför ALLTID ta det säkra före det osäkra, SÄRSKILT när djuret varit med om en olycka som vi VET innebär stor risk för allvarlig skada hos det aktuella djurslaget, OCH när djuret de facto uppvisar tecken på skada.
Ingen seriös veterinär skulle säga att "allt är nog OK" om veterinären fått samma info som vi har fått - utan självklart skulle veterinären vilja få undersöka djuret närmare! (och då är det inte läge att vi amatörer säger åt djurägare att man "inte ska överdriva till max"…).
Varför tror du, Anna Fagerell, att vi har en lagstiftning om in-nätade balkonger (över 5 m höjd) i Sverige? För att grannarna inte ska få katten i huvudet om den faller, eller kanske för att statistiken tydligt visar att katter som faller riskerar att råka väldigt illa ut? Känner du till att fler än 500 katter per år skadas i fallolyckor i Sverige, att det ofta blir allvarliga skador och att en hel del av dessa katter inte kan räddas? Känner du till att ett fall från 3-4 våningen kan vara betydligt mer allvarligt för katten än ett fall från högre höjd? Känner du till att innekatter och överviktiga katter ofta är de som klarar fall sämst? Varför tror du att svensk djurskyddslagstiftning finns?
I den här tråden beskrivs en katt med skadad underläpp, jätteont i baken och som inte har gått på toa på många timmar. Samtidigt så beskrivs det t ex på Agrias hemsida hur fallskador kan orsaka käkskador, tandskador, spräckt gom, frakturer i bäckenet, spräckt urinblåsa, svåra skador på inre organ o s v. I sådana lägen SKALL kattens symtom tas på största allvar och inte avfärdas med "…att så länge katten står på tassarna…"
Min tidigare veterinärgranne uppgav f ö likartade skador när hon och jag diskuterade fallskador hos katt (eftersom hon regelbundet fick in katter som fallit).
"Håll koll på små tecken" skriver du, men här har vi en katt med synlig läppskada, ordentlig smärta och som inte går på toa. Om det inte är tillräckliga tecken för dig så gör du mig mörkrädd.
Hoppas för övrigt att katten mår bättre, att den blir ordentligt undersökt under dagen i dag och att det går bra för den! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"För att grannarna inte ska få katten i huvudet om den faller" 😂
Ibland känns det faktiskt som folk tror så!
Skrämmande hur vissa resonerar. Även om katten kanske inte har några inre skador så har den uppenbarligen ont, hur kan man då välja att INTE kontakta veterinär? Skulle du göra samma sak om det gällde dina barn? Lille Kalle trillar och slår i huvudet och har jätteont? Väljer man då inte att kontakta en läkare rätt omgående?
Till Ts. Ta katten till veterinär direkt imorgon om det är stängt under helgerna där. Men lek inte med katten och låt den anstränga sig för mycket. Ge den mycket vätska i mat samt håll den inne!! Och som sagt åk imorgon direkt när kliniken öppnar
Själv hade jag bums tagit katten till veterinären. Överdrivet? Katten har fallit flera våningar ner, har tydligt ont har inte gått på lådan. Hellre låta djuret lida då och vänta tills den börjar bajsa blod? Har den ont bör den kanske smärtlindras? Fy f*n vad arg jag blir när jag läser sånt.
25# finns ju ingen veterinär att åka rill enligt Ts? Vad skall hon då göra?
#26 Klart det måste finnas.
#27 Ja, det finns folk i Sverige som också väntar med veterinärbesök tills den närmaste veterinären med vanlig arbetsvecka öppnar, men för akut veterinärvård finns det kliniker som har jouröppet dygnet runt sju dagar i veckan. Skulle förvåna mig mycket om det finns civiliserade platser i världen där detta saknas, även om man såklart får räkna med att ta sig en bit.
Sajtvärd Katter iFokus
#28 Jag tycker inte det är bra att vänta i sådanna situationer. Man får kanske ringa någon annan veterinär som har öppet å rådfråga tycker jag! :)
#29 Nej, det är ingen ursäkt att den närmaste veterinären har stängt. Är ett djur likaväl som en människa allvarligt sjuk eller skadad tar man sig till veterinär/sjukhus oavsett dag eller tid. Är man osäker på om vård behövs akut ringer man en jouröppen veterinär och frågar.
Sajtvärd Katter iFokus
#30 Japp, precis det jag menade! :)
Så var de med min råtta. Veterinären va stängd, jag kontaktade en uppfödare och hon gav mig tips till vad jag kunde göra till morgondagen. Dels inte samma situation men man får kontakta någon som vet mycket mer om djuret så kan man få mer tips! :)
Syftar mycket på inläggen i #15 & #16 som bagatelliserar situationen & tycker övriga överdriver.
# 32 Men nu förstår jag inte vad du menar: Har jag i # 16 bagatelliserat den aktuella kattens situation och sagt att övriga överdriver? Du måste ha läst fel. Kolla gärna mina övriga kommentarer i denna tråd.
#33 Nej förlåt så mycket! Det är jag som har skrivit fel nummer, jag syftade på #15 & #20 som så många andra inkusivel du själv reagerat på.
# 34 Alla kan vi råka göra fel men när den gjort en miss ber om ursäkt är allt frid och fröjd.
Men jag förstod de som att ingen veterinär alls finns öppet på helger enligt Ts?? Eller ?
Tog min katt till Veterinären idag, hon tittade till ryggraden och benen och gav honom smärtstillande spruta. Han hade bara slagit sig lite hårt vid baken, men han blir bättre snart och underkäken skulle oxå läka sig snabbt o han har inte lika ont när jag rör där. Han gick på toa äntligen och går runt hemmet som vanligt och äter oxå som vanligt. Thank God he’s okay!
Han var inte allvarligt skadad.
OCH NEJ. Det finns INGA veterinärer som har jour öppet här. Det finns inte många som brukar ta sina djur till veterinärer, så därför har de inte öppet.
Mon Petite Chouchou♥
#35 :)
Vilket land i Nordafrika är du i? Flera av de länderna har veterinärer på både fredagar & lördagar. Är du ett troll eller?
#39 Algeriet. De har helg Fredagar och Lördagar.
Inga spydiga kommentarer, tack.
Mon Petite Chouchou♥
#40 Inga spydiga kommantarer när de vill man inte ha. Men tänk själv på din ton :)
#37 Skönt att det inte var värre! Lycka till med herrn och lämna honom inte ensam på terrassen igen! :)