Kliar sig. Kattsand?
Mina två ragdolls har kliat sig i ansiktet ganska länge, ibland mer och ibland mindre. Jag har slitit mitt hår över detta och undrat var det kan ha varit. Jag barfar och har trott att det har varit matrelaterat, men när jag fick hem våran kattunge för en vecka sen så började hon också! Jag kan inte se om det är någon ohyra, och det bör inte vara maten eftersom jag inte började barfa kattungen direkt. Då kom en tanke upp- kattlådan? Kan dom vara känsliga för sanden? Jag har everclean less track och minstingen nyser mycket när hon är i lådan, så jag ska hur som helst byta till något som dammar mindre.
Men tror ni att kliet kan bero på kattsanden, eller har ni några andra idèer? Är iallafall jäkligt glad att det inte verkar vara foderallergi iallafall! :)
Ja att hon nyser i lådan VET jag är pga kattsanden, och everclean dammar rätt mycket. Jag vädrar inte badrummet speciellt ofta, men tanken är att jag ska köpa en sand som inte dammar lika mycket snart :)
Byt till oparfymerad Extreme Classic black label. Den är doftfri, dammar minimalt och är finkornig utan att vara extremt finkornig.
Jag tror dock att det är lite långsökt att de kliar sig p.g.a sanden. Kliar de sig så att det syns, dvs så att det blir små sår och skorpor?
Om det är något de reagerar på är det mest troliga att det är maten/något de får i sig eller rengöringsmedel, tvättmedel, sköljmedel etc. Men det verkar lite otroligt att alla skulle reagera på det.
Sajtvärd Katter iFokus
Ska prova den! Tack.
Den ena kan klia sig ibland så att päls försvinner. Då kliar han rätt mkt runt ena ögat. Maten kan jag nästan utesluta helt då det är omöjligt då den minsta inte ens hade börjat barfas innan jag såg att hon kliade. Ingen kliar ju frenetiskt på något vis, men tillräckligt mycket för att jag ska reagera.
Rengöringsmedel jag använder är i princip bara såpa. Är inte det rätt skonsamt?
Köp kiselsten, luktar inget och man behöver inte ta bort kisset :)
elvira.horseworld.se
wut? vad är det? :P
Köp inte kiselsten/kristaller. Många katter har svår att acceptera denna typ av lådinnehåll. Och kan då välja mer bekväma platser att uträtta sina behov i som ägaren själv inte uppskattar-
#8 nej det tänker jag verkligen inte göra :) lät sjukt opraktiskt, obekvämt och ohygieniskt. Jag ska ha en sand, precis så som katterna är vana vid och tycker om.
#9 Jaaa, men undrar vad.. Och som alla tre reagerar på? tvättmedlet byter jag emellanåt så det är nog inte det. kanske sköljmedel, men då borde väl inte alla klia sig? aaahh jag blir knäpp