hur gammal?
Hur gammal bör en honkatt vara innan man låter den ha kattungar?
Mellan 1,5 - 3 års ålder. Vid ca 3 års ålder stelnar bäckenet vilket kan försvåra förlossningen för en förstagångsföderska.
Sajtvärd Katter iFokus
Brukar säga minst 1 år vid förlossning
#2 Ja, jag har ju aldrig fött upp några kattungar, men de katter jag har och har haft har varit som kattungar själva på sin 1-årsdag. Skulle faktiskt kännas lite hemskt tycker jag att låta så omogna och ungdomligt lekfulla katter gå igenom förlossning och ta ansvar för kattungar.
Sajtvärd Katter iFokus
minst 1år och gjort alla nödvändiga hälsoteser
Ragdollen som jag har mognar tidigt och de flesta brukar para sina då de är 1 eller para tidigare och få kattungar när de blir 1 eller strax efter. Min hane hälsotestades förra månaden och ska få para nu när han är 11 månader. Honan kommer hälsotestas vid 11 månader och få para sig sen när hon går i löp.
#5 Njä, ragdollen hör väl snarare till de raser som mognar sent? Min ragdoll såg inte vuxen ut förrän han var 2,5 år och han har absolut känts sen i utvecklingen både motoriskt och mentalt när jag jämför med andra katter. Sedan är det ju famför allt honans ålder som är betydelsefull eftersom det är hon och inte hanen som ska vara dräktig, genomgå förlossning och föda upp kullen.
Sajtvärd Katter iFokus
Bland annat HCM kan väl inte kollas före 1 års ålder? Eller ger väl bättre svar då?
Så jag skulle också säga minst 1 års ålder och när nödvändiga hälsotester är gjorda.