Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2350 ggr
SolidShinta
0

Rabies vaccin - Brådskande!!

Hej!

Vet någon om det finns ett rabies-vaccin som inte har en uppföljnings vaccination 1 månad efter första vaccinationen?

Snälla, om någon vet, behöver ha svar snabbt! 🌺

MonicaLagerquist
2

Numera behövs ju bara en vaccinatinsspruta och sen är det 21 dagars karens innan man kan åka.Katten måste vara över tre månader också.

Stolt ägare till tre La permer

SolidShinta
0

Är det alltid så? Vet du möjligen vad vaccinet som används heter?

Minka040
0

Nobivac Rabies har vaccinet hetat till både min katt och min hund.

Sarah-S
2

Om du vaccinerar med Nobivac Rabies kan du åka efter 21 dagar

Vaccinerar du med Rabisin måste du göra två vaccinationer med 3-4v mellanrum, och så kan du åka 21 dagar efter den sista vaccinationen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sofy
0

#4 Enligt de veterinärer jag besökt behöver man inte dubbelvaccinera med Rabisin utan det är en rekommendation för bäst skydd. Pratade senast idag med veterinärkliniken.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sarah-S
1

#5 Giltigheten anges av tillverkaren enligt SJV. Så de veterinärer du pratat med kanske borde uppdatera sig

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarutforsel/resamedhundarkatterochillrartillannateuland.4.3d562bc1346a4603d78000337.html

Efter grundvaccinationen vid minst tre månaders ålder måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret. Om tillverkaren av vaccinet anger att det behövs två vaccinationer som grund så måste du vänta 21 dagar efter den andra vaccinationen. Exempel: Vaccination den 1 januari och den 1 februari = resa tidigast den 22 februari.

Rabisin enligt FASS http://www.fass.se/LIF/product?7&userType=1&nplId=20060511000214

Grundimmunisering:

Hund och katt: Kan vaccineras från 3 månaders ålder. Två injektioner ges med 3-4 veckors intervall.

Sofy
2

Det här måste jag klaga om ordentligt till veterinärkliniken jag skrev om i #5!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sarah-S
3

#7 Ja det kan ju ställa till problem om de ger fel råd

SolidShinta
0

Tack för alla svar!

Jag skulle åka tillbaka till Sverige igår, men blev fast på flygplatsen då det visade sig att rabiesvaccinationerna min katt fått inte alls var rabiesvaccinationer utan vanliga grundvaccinationer. Detta efter att jag tydligt bett om rabiesvaccination eftersom jag skulle flyga samt gett veterinären en lista på godkända vaccin och sa att det får INTE vara något annat vaccin förutom ett från den listan.
Vaccinet hon fick hade ett annat namn men veterinären lovade att det var samma "rabies"-vaccin som ett på listan. Sen visade det sig alltså att det inte var rabies vaccin ÖVER HUVUD TAGET…

Har sagt upp lägenhet och allting så detta gör det sjukt svårt för oss. 2 vuxna personer och en katt är rätt svårt för folk att få in i Tokyos små lägenheter. Men nu bodde vi iaf natten hos en kompis. Även fast att dennes lägenhet inte tillåter djur egentligen.

Vet inte hur vi ska klara oss här i ytterligare 21 dagar ännu mindre 49 dagar så vi MÅSTE få ett vaccin som bara är en vaccination..

SolidShinta
0

Idag vaccinerades hon med "Rabies TC vaccine". Jag kollade jordbruksverkets hemsida innan och det är ett godkänt vaccin så det borde inte vara något problem. Förhoppningsvis.
Veterinären (en annan klinik nu såklart) sa att det bara behövdes en vaccinering med detta vaccin, men jag känner mig fortfarande lite orolig. Sökte runt på internet men kan inte hitta information om hur många vaccineringar som rekommenderas.
Någon som vet vart man kan söka? Typ något register eller något?

Aristarcos
0

Går inte att ringa jordbruksverket och kolla?

Sarah-S
0

Enligt produktbladet för Rabies TC Vaccine så har det en revaccinationintervall på 2 år. Det står inget om revaccination i grundimmuniserng så en vaccination verkar vara det som gäller

http://www.jp-nisseiken.co.jp/en/products/pdf/dog_fish/TCRBK_en.pdf

Vixxen
0

Rabies TC finns med på Jordbruksverkets lista över godkända  vacciner om man vaccinerar i ett annat land!

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4a5ab4ad13995c173f280001092/1347011296184/Godk%C3%A4nda+vacciner+2012+september.pdf

SolidShinta
1

Tack så mycket Sarah-S!! Du ger alltid så bra svar! Är verkligen super tacksam! 🌺

Tack! Jo, att det var godkänt hade jag kollat upp också, men visste inte om jag kunde lita på att det bara var 1 "grund-vaccinering" som gällde eller om det ska vara dubbelvaccinering som med tex Rabisin.

Sarah-S
1

#15 Hoppas det löser sig nu och att resan går bra

Omorika
0

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men kanske skulle det gå resa hem om man satt katten i karantän i Sverige? Fast det är kanske inte speciellt trevligt för katten… va bara en tanke

Aristarcos
1

Tror TS vill undvika det tror även karantän är dyrt…

SolidShinta
1

Ja, det var inte så att vi absolut inte fick åka med flyget. Eller det verkade typ som att vi inte fick åka först, men sen sa de att vi fick, bara att om vi åkte skulle katten få sitta i karantän i 3 månader antingen i Danmark eller Sverige. Det vill jag verkligen inte utsätta henne för. Vet heller inte om jag ens skulle ha råd med det då jag tror att det kostar ganska mycket per dag. Jag väntar hellre med att åka än låser in henne på ett främmande ställe i 3 månader hur som helst.