Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5638 ggr
AnnaFagerell
0

Tips-Kräsen katt

Önskar tips på bra mat för kräsen katt. Min 2,5 åriga steriliserade honkatt är hemskt kräsen. Äter ingen form av blötmat och har provat mat som djuraffär säger är för kräsna katter utan effekt. Hon vill inte ha kött och hon vill inte äta "vår" mat. Kan slicka i sig sås men inget annat. Jag har hittat en mat som hon äter, ibland. Veterinären hittar inget fel på katten, hon är inte mager men hon är inte typsik i hullet för en steriliserad katt. Hon är en liten katt hela hon. Går in och ut som hon vill. Tips på bra kattmat för kräsen dam. Märke och var jag kan köpa det. Pris är obetydligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[SueHn]
0

På sikt skulle jag om det var min katt få henne att äta en bra blötmat plus lite barf och på ännu längre sikt ge henne blötmat.

Väg kattan var fjortonde dag ett par månader utan att ändra på det som hon äter nu. Då borde du ha fått underlag för vikten så att du kan se om hon går upp eller ner när du fasar över till blötmat. Men det kan ta tid. Börja med små mängder som du blandar med något som luktar gott i en kattnos. Se till att hSeon inte har mat framme jämt och ge henne en liten portion t ex på morgonen när hon inte ätit över natten. Lite senare måste du kanske ge henne lite av det som hon brukar äta.

Hoppas att kattan är kastrerad.

Mina katter har ätit barf i flera år men inte förrän i vinter vill de hellre ha krossad kyckling som den är i stället för blandad med lite färdig kattmat.

AnnaFagerell
0

#1 På två ställen ovan har jag skrivit att hon är steriliserad =) Hon vill inte äta blötmat. Jag har provat massor av olika sorter, hon äter det inte. Torrfoder äter hon men bara små mängder, har aldrig varit med om en katt som äter så lite. Den andra katten jag har ägter lite den med. Påsar som finns med blötmat äter hon knappt halva. Men den katten är mkt tjockare

Sarah-S
0

#2 Om katten inte är mager förstår jag inte problemet? En del katter precis som människor är småätare, och precis som oss är en del tunna i kroppen och andra större.

Precis som #1 hoppas jag att katten är kastrerad annars kanske man kan anta att det finns problem där som bör åtgärdas. Löpbeteende påverkar ofta hunger och hull

Jag har en katt som snart är 9 år, hon har alltid varit liten i maten och en smal katt men hon har alltid varit fin i muskelmassa och kondition så det är inget jag oroar mig över. Hon har en framgångsrik karriär på utställning och har fått 4 kullar utan att tappa i hull

Hon äter iaf Orijen Cat&Kitten med god aptit, tidigare har jag ibland gett henne Royal Canin Exigent Aromatic Attraction då hon är en katt som måste tilltalas av lukten.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lol V Stein
0

Jag tror ingen vet vilket foder just din kräsna katt kan tänkas gilla. När jag ville byta till spannmålsfritt foder för min kräsna katt så provade jag mig fram, köpte småpåsar från Zoo i Bromma (zoo.se), de har ett stort utbud av torrfoder i 340g-påsar. Just nu testar jag nyheten Orijen Regional Red, som ska vara extra smaklig, och det verkar smaka gott. Men det är så individuellt, vet att vissa katter kräks av Orijen eller inte gillar smaken. Så du får nog ge dig ut i foderdjungeln och prova dig fram tills du hittar rätt för just din katt.

[SueHn]
0

Att säga att ens katt vägrar att äta annat än torrmat är som att låta tre år gamla barn bara äta sega gubbar med hänvisning till att de inte vill ha något annat.

vinteralvan
1

Om katten får gå ut och in som hon vill kanske hon äter någon annanstans. Jagar själv eller någon "snäll" granne som ger henne mat. Har du provat att strössla torrfoder över blötmaten.

AnnaFagerell
0

Asså är det ingen som läser allt?! Katten är STERILISERAD! #5 Hur menar du nu? Jag har serverat henne ALLT. Hon bara fnyser och går därifrån. #3 Jag tycker inte det känns så kul när jag ställer fram mat och så luktar hon och går därifrån. Mager eller inte. Känns som om jag serverar henne nåt hon inte vill ha liksom. Jag äter inte det jag ogillar, varför ska hon? #6 Hon är reserverad av sig så jag tropr inte hon går och äter på andra ställen men jag vet ju inte. Närmsta granne är 3 km bort men visst kan hon väl gå dit. Nej, det ska jag prova.

[SueHn]
0

Men varför har du steriliserat katten i stället för att kastrera henne?

Vill man verkligen få katten att äta något nytt måste man ha tålamod och gå metodiskt tillväga. Man kan inte tillåta sig att något inte känns kul utan konsekvent arbeta med att få katten att äta något som är bättre än det gamla.

AnnaFagerell
0

#8 Samma sak! Har dock försökt i snart tre år att få katten att äta nåt annat men det går inte. Tycker att det är lång tid.

AnnaFagerell
0

Katten fick sina äggstockar bortopererade

Caifig
0

Har du testat alla typer av blötmat också sås, gelé, paté? Vad är det för torrfoder hon faktiskt äter? Testa och se om hon gillar rå äggula, brukar vara en favorit. Även annan rå mat som kycklinghjärtan brukar gå hem. Har du testat att koka köttet? 

Om det är möjligt testa att hålla henne inne någon dag och se om hennes aptit ökar. Då vet du ju i alla fall om hon antingen jagar så mycket själv eller om någon annan ger henne mat.

Sarah-S
0

Det kan finnas rester kvar som gör att katten störs av könshormoner och därför är kräsen och tunn Jag skulle prova att hotta något som katten tycker väldigt mycket om, kanske smält smör, räkost, creme fraiche eller liknande och sen använda det för att introducera ny mat Men som jag skrivit tidigare förstår jag inte riktigt problemet om inte katten är i underhull. Har sällan träffat på riktigt tunna katter utan ofta har djurägaren en skev bild av vad som är normalhull

AnnaFagerell
0

#11 Hon är ute ca 3-4 dar i veckan och bara ett par timmar så hon är inne ganska mkt och äter mkt lite. Eller så är jag van vid katter som ätit mycket?? Kycklighjärta, var kan man köpa det? #12 Borde hon inte då ha andra beteenden? det har hon inte, uppför sig inte som en honkatt. Problemet är att det finns inget hon bara älskar. Är det jag finner underligt. Provat med allt i kylen, även ägg. Tar jag fram kaviar ser jag inte katten på resten av dagen. Hon är lite speciell katt. På alla plan. Svårt förklara men hon är inte som andra katter. Hon är inte mager men jag tycker hon är tunn. Ingen mask enligt maskkollen. Syns när hon har bandmask och då maskar jag henne. Pälsen är glansig och fin. Långhårig. Inga problem med hårbollar eller så. Fin i ögon och näsa.

Caifig
0

#13 Hmm okej. Hur mycket äter hon ungefär? Har du någon koll? Kycklinghjärtan finns både som färskt och fryst och båda finns i affärer som Willys, Maxi, Citygross etc. ICA har säkert också. Men testa rå äggula också och att koka köttet.

AnnaFagerell
0

#14 När jag hade kattungar fick de alltid rå äggula bla men hon ville inte ha det. Har ingen koll på vikten på fodret och svårt då jag har en katt till men hon äter hälften av vad den andra gör, förvisso är hon lite mindre men ändå. Hade jag ingen aning om att man kunde köpa. Tack, ska prova det. Rå kyckling vill hon inte ha. Lite färs kan hon äta men bara en tugga, sen är hon nöjd.

Caifig
0

#15 Det enda du inte kan ge är kokta ben, men annars går allt bra att koka och brukar uppskattas. Finns det något som hon verkligen tycker om att äta?

Sarah-S
0

Att tänka på är att torrfoder oftast ska ges i ganska liten mängd En katt på 4kg ska ha ca 50gr/dag, många katter äter betydligt mer än de ska Jag skulle tycka att du håller katterna separerade ett litet tag och ser exakt hur mycket din katt egentligen äter

AnnaFagerell
0

#16 Nej tyvärr. Jag har provat allt. hon bara luktar på det och sedan går hon därifrån. Ostbågar! Det äter hon med glädje! Tappar man en ostbåge tar hon den. Märkligt

Caifig
0

#18 😂 Kanske inte den mest optimala dieten haha! Vad händer om hon inte får fodret hon äter utan enbart t.ex. blötmat? Äter hon tillslut eller ingenting ändå? Laktosfri grädde kanske hon gillar? Bara för att hitta något som man kan blanda ut maten med till en början.

AnnaFagerell
0

#19 då äter hon inte alls. Har testat det och jag kände mig jätteelak. Men känns inte kul att ha 5 olika sorters torrfoder och erbjuda henne olika varje dag för att få henne att äta. Jag köpte såndär mjölk man kan köpa, till katt, den drack hon lite av faktiskt. Men det fick hon bara när hon var liten. Kanske man skulle späda maten med den då? Det lustiga är att min andra katt äter inte heller blötmat, oavsett vilken jag köper. Men kanske hon lärt sig av den andra? Hon äter iaf lite annan mat

Caifig
0

#20 Ja testa! Det vore ju jättebra att hitta något som hon äter och som man kan "gömma" maten i tills hon förhoppningsvis lär sig att äta maten som den är. I många torrfoder tillsätter man smak för att få katterna att gilla maten, vilket jag tror bidrar till så många torrfoderjunkies som finns. Självklart vill man ju äta det som smakar bäst!