Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 868 ggr
[MyCassie]
0

Hur ofta kolla tänderna?

På en katt som har FORL hur ofta tycker ni man ska åka in till en veterinär för rutin koll av samtliga tänder katten har kvar?

Vår veterinär sa att vi skulle komma in när vi ser att tänderna är drabbade i princip när tandköttet är helt blodigt men jag tycker inte man ska vänta på det och sen är det inte heller alltid FORL syns på det sättet heller.

Rafflan
0

När den blir röd i tandköttet, syns bäst runt tandrötterna och om katten inte vill äta eller du ser att den tuggar annorlunda, tex bara tuggar med ena sidan, osv, då bör du åka in :)

Forl kommer olika, en del måste in 4 ggr/år, andra 1 gång var annat år, en del typ aldrig, det är så olika hur ofta katten behöver vård och ta tänder.

[MyCassie]
0

#1 Problemet är bara att min katt är konstig. Han slutar inte äta om någon tand är drabbad, han bryr sig inte. Sist drog han ut fem tänder som var drabbade och inte hade han slutat äta för det, han käka på lika bra fortfarande trots de fem tänderna och var lika pigg som alltid. Skit svårt att märka på han när någon tand är drabbad.

limahisy
1

Jag har än så länge ingen FORL-katt *peppar, peppar* det kan ju komma. Men, jag har hört minst var sjätte månad. Synd om dom när det väl blöder och har sig. Skit sjukdom som inte ens går på försäkringen.

Rafflan
0

#2 kunde han äta och mår bra hade han nog inte speciellt ont av sina FORL tänder ännu :)

cillanilsson2
0

Min kisse hade forl och fick ta bort alla tänderna. Jag hade gått 1 gång om året iaf. Kanske när du är och gör den årliga vaccineringen tex.Jag upptäckte det för att han åt på ena sidan, små bitar kvar på golvet. Annars åt han som vanligt och han va ett matvrak :) Trist sjukdom och dåligt att ej försäkringsbolag ej hjälper en med det :(

Jetaime
0

Min katt har kronisk inflammation i sitt tandkött och får dra ut tänder efter hand. Jag brukar försöka hålla koll själv så mycket som möjligt där. Tex. småsaker som hur han äter osv. Men annars så kollas han hos vetiernären 1-2 ggr per år.

[MyCassie]
0

#4 Han har aldrig haft ont och han har haft FORL sen han var 4 år gammal (han är 8 nu). Enligt veterinären när de röntga honom så borde han ha haft ont med tanke på hur det såg ut i hans mun, veterinären tyckte han var en tuff kisse som fortfarande åt med god aptit trots att många av hans tänder tydde på att han hade smärta varav en del av dem hade kronan försvunnit så det var helt öppet till roten.

-Cissi-
0

Jag kollar själv tänderna på min FORL katt rätt ofta och när jag märker att dom ser annorlunda ut kommer jag åka in till vet för undersökning och eventuella röntgen plåtar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Mustangcab]
0

Jag har 3 katter med FORL och min erfarenhet r att det inte syns på tänder att de har FORL. Jag kollar dem en gång per år.