Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8394 ggr
karroRJ
5

Gingivit hos katt

Hej är ny här,men kände att jag behövde prata av mej lite,har en del frågor och känner mej orolig.Min ena katt var iväg igår till veterinären.Han har sen ca 5 dagar tillbaka inte ätit bra alls,vatten har han druckit men inte lika mycket som förut.Jag såg att han hade ont i munnen av nåt slag,då han hade svårt att få upp torrfoder mm från golv och tallrik.

Väl hos veterinären så blev det ingen tandläkare utan vanlig veterinär.Veterinären sa att katten min har Gingivit,en röd rand längs tandköttskanten.Veterinären sa oxå att katter kan få något som heter Forl,men för att se det så krävs röntgen.Blodprovs togs för att kolla vad det nu var.Det var så mycket information och jag var så superorolig efter tidigare upplevelser med sjuka katter.Veterinären sa sedan att min katt ska äta Hills a/d en tid tills han kan börja äta normalt igen.

Under tiden ska jag borsta hans tänder och det ska jag sedan fortsätta med.Jag har fått i katten av Hills moussen med spruta och så har han lapat lite mousse själv oxå.Idag så har han varit både hängig och trött och jag blir ju såklart orolig,tänker att han borde ju må lite bättre efter att ha fått i sej av maten.Jag sitter nu och är irriterad,kändes som att jag inte fick bra svar alls av djursjukhuset.Han har gingivit,hur farligt kan det bli? Temp togs inte alls på honom,men veterinären klämde och kände på honom.Har läst att om en katt har gingivit länge så kan en infektion vandra ner i kroppen på dom,stämmer det?

Tänk om han har en infektion i kroppen och så görs ingenting :( Blodprovet hon tog kostade strax över tusen kronor,jag vet inte om hon tog leverprov eller njurprov,men siffran kommer jag ihåg.Hon sa 162,och att det var 2 över gränsen.Alltså är gränsen 160,men för vad? Jag är orolig över framtiden,kommer det bli bättre så att min katt kan äta normalt igen? Kan verkligen "bara" gingivit göra så att en katt slutar äta? Tänk om det är nåt annat i hans mun,tex käke eller vad det nu kan vara,som han har ont i? Veterinären hade bråttom,hon pratade så snabbt.Sköterskorna som tog blodprovet sa inte mycket heller,dom var bara där för att ta provet.

Jag frågade veterinären hur jag ska borsta,och fick till svar att jag bara ska borsta.Samma sak i receptionen på väg ut igen,då jag skulle betala.Ingen bra information alls,"bara att borsta på" Men hur då? Och vilka tänder ska jag borsta på? Jag vill bara att min katt ska må bra igen.Att han är hängig idag trots att han fått i sej hills a/d mat,ka det bero på att det var otroligt jobbigt för honom igår? Första gången han åkte bil.Och sen in till veterinären,sen blodprov,sen hem igen.Och hemma så morrade och fräste min andra katt åt honom.Hoppas att någon kan svara på nån av mina frågor i alla fall….

stor kattkram till er alla

[Lilyz]
0

Uscha låter inge bra! Kontakta en annan veterinär? 😕

Min katt får ibland inflammation i tandköttet men det är inget som får henne att sluta äta, det är något jag ser när jag tittar i munnen (rött längst in mot tänderna). Jag förebygger genom att borsta tänderna med en babytandborste och Petosan tandkräm. När inflammation pågår tvättar jag hennes mun med Hexarinse munskölj och då försvinner det efter bara ett par dagar.

I ditt fall låter det dock allvarligare än så eftersom katten äter dåligt..

[SueHn]
3

Din katt har tandköttsinflammation och det verkar orsakas av plack/tandsten. Läs mer här

Sade veterinären något om tandsten eller plack? Att tandköttsinflammation skulle bli bättre av något speciellt foder tvivlar jag starkt på. Hills a/d innehåller Kött och animaliska biprodukter, spannmål, oljor och fetter, mineraler. Lättsmälta ingredienser: lever, kyckling, majsmjöl, fiskolja Jag kan inte förstå vad den geggan skulle kunna ha för positiv inverkan på någon katt eller hund över huvud taget. Samma produkt för både hundar och katter vilket i sig gör att åtminstone jag skulle dra öronen åt mig.

Gå till en annan veterinär och be att hen kollar om hen behöver ta bort tandsten. Vänta inte mer än till måndag max med tanke på att katten mår så dåligt. Koncentrera dig på att få i katten vätska som är lättare sagt än gjort.

karroRJ
0

Hej igen och tack för svar.Veterinären sa att katten har minimalt med plack och tandsten,det var gingivit hon såg.Det känns ju inte bra eftersom veterinären i fråga inte hade område inom tänder/mun.Tandläkaren som jobbar på djursjukhuset jobbade inte igår,och som jag förstod,så är det fullbokat för munkoll ett tag framöver.Inte lätt att få tid hos mao.Jag har bara ett djursjukhus här,veterinärer som är tandläkare verkar vara svåra att få tag på,åtminstonde i min stad.Jag tycker det är konstigt att min katt inte kan äta pga "bara" gingivit som jag skrev tidigare,och som #1 skrev,så kan hennes katt äta fastän den har tandköttsinflammation,som ju gingivit är.Så om jag fortsätter borsta tänderna varje dag på min katt,så kanske det inte blir bättre? :(

[SueHn]
0

Borsta tänderna kan ju inte skada. i princip vilken veterinär som helst ska kunna klara att behandla tandköttsinflammation. Om det nu är tandköttsinflammation som är problemet.

Någon gång har någon av mina katter haft tandsten och då har veterinären tagit bort den eller rättare sagt sjuksköterskan. Här är det över tio mil till närmaste djursjukhus ocg 20 mil till nästa men veterinärerna här i trakten brukar fixa det mesta.

Ta kontakt med distriktsveterinärerna snarast. De brukar ha jour dygnet runt varje dag.

Ge din misse det som han vill äta. Jag kokade lite vitfisk i rätt mycket vatten så det blev en buljong och då fick jag i en katt 30 ml tre gånger per dag och hon drack det själv.

Håller tummarna

[Lilyz]
0

#3 Jag fick också rådet att borsta tänderna när jag var in med min katt till vetten. Höll på i några veckor efter det utan att det hjälpte, köpte då Hexarinse (http://vetzoo.se/hexarinse-munskolj) som är en klorhexidinlösning och då försvann inflammationen väldigt snabbt. Nu borstar jag i förebyggande syfte men såg för ett tag sedan att det började komma tillbaka och då behandlade jag än en gång med Hexarinse så nu är det bra igen.

Jag känner mig orolig över att din katt är så allmänpåverkad. Har den FORL så kan det göra väldigt ont och vara en förklaring till att den inte äter, som vetten sa måste det röntgas för att se om det är så. Jag skulle försöka kontakta veterinären igen för en mer ordentlig undersökning. Tills dess måste du se till att din katt får i sig mat och vätska.

Håller också tummarna för er!

karroRJ
0

#5,tack för svar,jag ska ringa nu på måndag igen till veterinären.Jag tycker att katten har varit lite piggare idag,har forsatt att stödmata honom.Han fick lite räkor som han verkligen älskar.Jag såg att det var svårt att gnaga då han åt räkorna,men han gav sej inte,och han fick alltså i sej 5 räkor alldeles själv *skrattar*

Jag tror mer och mer att katten har ont i nån tand,det måste vara så.

Som jag förstått så ska inte bara tandköttsinflammation göra att katten inte kan äta,det är något annat oxå.

Ska be att dom tar en tandröntgen på katten,och hoppas att om det nu är en tand som är dålig,att den kanske dras så han slipper ha ont.Det var otroligt stressigt för min katt att åka till veterinären.Det var första gången han åkte bil bla.Jag känner att jag vill göra så mycket som möjligt när vi ändå är på djursjukhuset så han slipper utsättas för mer utdragen stress.

[Lilyz]
1

#6 Vad bra att han verkar piggare och att han ätit lite! 🙂

Jag vet ju inte hur allvarlig min katts tandköttsinflammation var i jämförelse med din katts men på henne märktes det inte alls mer än att det syntes. Hon var alltså helt som vanligt och åt både torrfoder och blötmat med god aptit. 

Ja det kan ju tyvärr vara stressigt för dem så hoppas ni får hjälp så han slipper stressa för mycket i onödan… Förklara för vetten att han har svårt att äta och verkar hängig, det borde tas på allvar.

cillanilsson2
0

Hej. Vad sa de om Forl? Jag hade gått till en annan. Min förra katt fick Forl. Märkte det för att han tugga på ena sidan och det låg små bitar av torrfoder på golvet och saliv. Han fick dra ut alla täänder. Mena inte att det är det din katt har, men hade kollat med en annan. De måste rönga han då. Ge han mer blötfoder till dess, gör ont när han äter torrisar. Hoppas det ordnar sig :(