Vatten i lungorna
För några dagar sen hade jag världens piggaste och levnadsglada tjej. I förrgår åt hon ingenting, igår åt hon som vanligt men låg mest ner så jag bokade en veterinär tid till idag. Imorse så andades hon väldigt ansträngt. Hon har alltså på väldigt kort tid blivit väldigt dålig. Det konstaterades vatten i lungorna och att hon har något slags hjärtfel som inte visat sig förräns nu. Med mycket överläggande med veterinär på plats samt min vanliga veterinär så kom vi fram till att det bästa för henne var att få somna in då prognosen såg väldigt väldigt dålig ut.
Jag är nu i chocktillstånd men förstår konstigt nog ändå att hon är borta. Igår bokade jag tid i hopp och med all säkerhet att hon skulle bli frisk och må bra. Imorse när jag såg hur pass försämrad hon blivit under natten blev jag rejält orolig men aldrig att jag hade kunnat ana hur allvarligt det faktist var. Jag har svårt att acceptera det som har hänt då jag inte för allt i världen kan förstå hur fort det har gått till och varför det blev såhär. För 3-4 veckor sen var vi i kontakt med veterinär i samband med vaccinering. Hon var hos veterinären för en vecka sen pga att hon haltade. (ingenting som hade med detta att göra trodde veterinären). Och ändå, helt plötsligt så blir hon såpass sjuk att hon får somna in, utan någon förvarning.
Vet ni någonting om vatten i lungorna eller plötsliga oanade hjärtfel? Hon var bara 6 år gammal.
I have no sympathy for people without empathy
Jag har inget svar på dina frågor men jag förstår hur ledsen du är. Du är verkligen värd beundran att du kunde sätta kattens bästal framför din vilja. Det är ett tecken på mognad hos dig.
utan obduktion är det svårt att veta vad hon dog av.. de kan vara HCM, hjärtsvikt mm.. Mest troligt orsakade hjärtfelet vätska i lungorna. Vad sa veterinären att de var för hjärtfel?
För att veta det så skulle hon behöva åka till ett annat djursjukhus men veterinären trodde inte att hon skulle klara av att transporteras dit i sitt tillstånd och hon sa att även om hon skulle klara resan dit och dom skulle få reda på vad för hjärtfel det var så var prognosen alltför dålig för att utsätta henne för allt det.
I have no sympathy for people without empathy
Jag hade en katt som tyvärr fick vatten i lungorna han vart inlagt men piggna bara till lite sen så vart valet att låta han somna in. Det närmare 20 årsen detta och jag har inte läst så mycket, de tog prover på honom men han vart så sjuk snabbt att de bara ringde och tala om att han var sämre därmed valde jag att ta bort han så han slapp lida mer. Min katts hjärta var bra kan jag säga. Det var trist att ni fick ta bort eran katt jag hoppas att du får bra svar från andra. Styrkekramar 🤗

Det låter som HCM :( Min kompis hade en katt med HCM. Han åt blodförtunnande medicin (tror jag att det var) för att underlätta för honom, samt vätskeurdrivande emellanåt när han fick vätska i lungorna. Hon märkte snabbt när han behövde det, han började rossla lite, och då gick det över på ett par dagar med medicin.
En dag var han plötsligt akutdålig och kunde knappt andas, det fanns inget mer att göra för honom så han fick somna… Han blev 6 år gammal, en ganska vanlig dödsålder för katter med HCM vad jag förstått det som…