stressad katt
Hej! Förra veckan var jag hos veterinären med min katt där dom konstaterade att hon var stressad (jag trodde att hon hade urinproblem). Är det någon som har liknande erfarenheter av stressade katter och vad man kan göra för att det ska bli bättre? Jag vill ju såklart kattens bästa. Veterinären erbjöd ett annat sorts foder men inte så mycket mer tips. /Lina
Hur yttrar sig stressen och vad kan du själv göra för iakttagelser betr. förändringar i kattens beteende och omkring katten? Har ni fått barn, skaffat ny katt, flyttat, någon flyttat in eller ut, börjat arbeta längre tider/börjat vara borta mer hemifrån?
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 hon jamar VÄLDIGT mycket och ibland händer det att hon kissar i våra kläder, trots att vi rensat kattlådan 1-2 ggr per dag. Hon fick flytta endel innan hon kom till oss, men vi har haft henne ett år så vet inte om det kan påverka? Annars ingenting. Jag pluggar och är hemma ofta, min sambo har samma tider som alltid. Ingen katt och inga barn. Inga på g heller. Funderat på en till katt - mest för att vår lilla misse inte ska känna sig ensam men vet inte om det är svaret heller.
Hon kan iofs känna sig ensam och otrygg. Att hon kissar på era kläder kan vara ett sätt att placera sin doft ovanpå er för att markera trygghet. Se till att ni aldrig har kläder som ligger så hon kommer åt att kissa där. Fortsätter hon länge med det kan det bli ett inövat beteende som är svårt att få bort.
Försök fundera på om det inte trots allt kan ha inträffat något. Bor ni längst ned så kanske en annan katt har börjat gå förbi fönstret, t ex. En kompis kan göra att hon slutar att kissa fel, men det finns ingen garanti för det.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Är hon kastrerad?
#4 ja hon är kastrerad
#5 Okej, vad bra!