stressad katt
Hej! Förra veckan var jag hos veterinären med min katt där dom konstaterade att hon var stressad (jag trodde att hon hade urinproblem). Är det någon som har liknande erfarenheter av stressade katter och vad man kan göra för att det ska bli bättre? Jag vill ju såklart kattens bästa. Veterinären erbjöd ett annat sorts foder men inte så mycket mer tips. /Lina
Hur yttrar sig stressen och vad kan du själv göra för iakttagelser betr. förändringar i kattens beteende och omkring katten? Har ni fått barn, skaffat ny katt, flyttat, någon flyttat in eller ut, börjat arbeta längre tider/börjat vara borta mer hemifrån?
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 hon jamar VÄLDIGT mycket och ibland händer det att hon kissar i våra kläder, trots att vi rensat kattlådan 1-2 ggr per dag. Hon fick flytta endel innan hon kom till oss, men vi har haft henne ett år så vet inte om det kan påverka? Annars ingenting. Jag pluggar och är hemma ofta, min sambo har samma tider som alltid. Ingen katt och inga barn. Inga på g heller. Funderat på en till katt - mest för att vår lilla misse inte ska känna sig ensam men vet inte om det är svaret heller.
Hon kan iofs känna sig ensam och otrygg. Att hon kissar på era kläder kan vara ett sätt att placera sin doft ovanpå er för att markera trygghet. Se till att ni aldrig har kläder som ligger så hon kommer åt att kissa där. Fortsätter hon länge med det kan det bli ett inövat beteende som är svårt att få bort.
Försök fundera på om det inte trots allt kan ha inträffat något. Bor ni längst ned så kanske en annan katt har börjat gå förbi fönstret, t ex. En kompis kan göra att hon slutar att kissa fel, men det finns ingen garanti för det.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Är hon kastrerad?
#4 ja hon är kastrerad
#5 Okej, vad bra!
Gjordes det en ordentlig utredning hos vetten? Att kissa på mjuka saker är ju ett ganska vanligt tecken på UVI. Annars vet jag inte varför hon skulle vara stressad men du kanske ska prova Feliway, om du inte redan gjort det? Är hon stressad så bör det hjälpa lite iaf tills du hittat grundproblemet. 🙂
Tydliga rutiner så hon vet vad som kommer att hända om dagarna. Mycket stimulans (klätterträd, bra ställen att spana ifrån, hyllor på väggarna, leksaker, in-nätad balkong, en lek-kompis, tomma kartonger att leka i, papperskassar med avklippta handtag att leka i, vattenlek, pingisbollar o s v). Många små måltider över dagen. Lek med henne varje dag så hon blir av med energi, stress och spänningar. Gärna lekar där hon får jaga (eftersom det är ett naturligt beteende/behov hos katten). Prova t ex om hon gillar att jaga torrfoderprickar som du kastar iväg en bit (ifall hon äter torrfoder). Bra gömställen där hon kan dra sig undan och känna sig trygg. En Feliway-adapter i vägguttaget. Testa Zylkene. Finns en del DVD-filmer etc för katter, jag har inte testat dem själv men kanske kan det ge katten stimulans och därmed reducera negativ stress…? Fler kattlådor. Kattlådor av olika typer. Ordentligt med Kattsand i lådorna. En mjuk fin Kattsand (känn med handen). Fundera över VAR kattlådan är placerad och om katten tycker att det är en bra placering.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag kan se flera orsaker till att katten börjat kissa på era kläder:
1. Någon åkomma i urinvägarna, dvs katten är sjuk och att utesluta detta har prio ett, dags att byta veterinär.
2. Katter kan få för sig att kissa på fel ställen i protest för något. Katter tycker inte om att kissa på fel ställe så det ligger troligen något bakom. Men vad är detta något? Du har väl varit dum utan att ha en aning om det.
3. Katter kan få konstiga saker för sig och att ändra på det kräver fanatsi, tid och engagemang eftersom katter är mycket envisa.
2 och 3 är nära besläktade.
Men jag skulle inte ge mig med ett besked om att katten är stressad plus försäljning av ett foder.
Som vanligt undrar jag när foder kommer på tal, vad är det för foder?
#6 ja, de togs både urinprov och blodprov + hälsokontroll. Inget fel på katten. Eftersom jag misstänkte urinproblem så ville jag utesluta det. Feliway har jag inte testat så ska nog göra det :)
#8 inga urinproblem, då veterinären gjorde en noggrann utredning för att konstatera att det inte är några fel på katten. Kan säkert vara att hon är stressad, då hon uppvisar det beteendet. Fodret prescription diet, från hills. #7 vi leker, olika sorters snören är roligast då hon beter sig ungefär som en kamphund. Påsar är roliga, men bara ett tag. Frågan är om man vågar skaffa en till katt så att hon ska ha nån att leka med innan vi vet vad problemet är? Ska prova Feliway å näta in balkongen nu till våren tänkte jag.
# 10 Prescription diet från Hills finns i flera olika varianter, vilken tyckte veterinären att du skulle ge katten.
Njurvärden kan se helt normala ut trots att det är något som inte är bra.
En till katt skulle inte jag våga försöka mig på. Du kan då komma att ha två katter som kissar på fel ställen. Men ta en problemfri katt som jourhem om du ändå vill försöka. Blir det bra kan du behålla katten om inte får den bli placerad hos någon annan.
#10 Lämna henne aldrig ensam med snören bara! Snören kan vara farliga om hon får för sig att äta dem. Annars brukar det vara populära och bra leksaker! Om man kan anta att "felet" är stress så tror jag att en kattkompis kan göra mycket gott. Då har katten sällskap, någon att busa och leka med etc. Däremot är det förstås viktigt att du hittar RÄTT kompis till din katt. Kanske inte så lyckat att komma hem med en till stressad katt med kissbekymmer… Vänd dig t ex till ett seriöst katthem och be om hjälp att hitta en bra kattkompis. Välj gärna ett SVEKATT-anslutet katthem. Hoppas det löser sig för er!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#11 de tyckte jag skulle ge fodret som "hjälper mot stress" kommer inte ihåg exakt vad det heter. #11 jag har också funderat på en kompis, då hon alltid har haft kompisar omkring sig innan hon kom till oss då hennes förra ägare inte kunde ha henne. vill ju göra allting gott för lilla kissen! Snören är roliga, men kan vara farliga att sätta i halsen, så därför gömmer vi dom när vi inte är hemma. Av alla leksaker hon har så är snören roligast :) Tack så hemskt mycket för alla svar, ska testa med Feliway också för att se om det blir bättre för henne. :)
#13 En katt med urinproblematik bör du ge mycket vätska. Så äter din kisse mjukmat skulle jag helt ta bort torrfodret och använda det som lek. Äter hon inte blötfoder så försök få henne att göra det. Fodret du fick från veterinären heter säkert CALM och som alla andra torrfoder har det ofantlig brist på vätska. Urinblåsan behöver sköljas ur och katter har ingen törstreflex vilket tenderar att dem är uttorkade om dem bara äter torrfoder då det inte är naturligt för dem att dricka vatten. Katter får större delen av sitt vätske intag via bytesdjur som består av cirka 75% vätska. Calm fodret innehåller det som finns i Zylkéne kapslarna. Det är då bättre att strö pulvret på maten än att ge torrfoder.
Sen kan det vara bra att se över lådsituationen också. Hur många lådor har ni? Vad har ni för sand?
Kissar hon på rena eller använda kläder?
Hoppas liten börjar må bättre snarast!
#14 vi har testat med blötmat, men hon gillar inte det och är väldigt kräsen. Funderar därför på en vattenmaskin för att se om hon dricker mer. Vi har en stor låda till en katt, och hon kissade i rena kläder.
Ni får fortsätta jobba på att få henne att äta blötmat. En katt bör dricka 0,4-0,6 dl per kilo kroppsvikt per dag för att må bra. Det är ganska mycket vatten dem bör få i sig. Hur gärna man än vill så får man inte i en katt den mängden om de ska dricka vatten själva tyvärr. En katt som äter torrfoder är ständigt uttorkad. Har du då en katt med FIC så är det ännu viktigare att kissen får i sig vätska.
Här finns tips och råd för hur man kan gå tillväga. http://ifokus-assets.se/uploads/5dd/5dd176dd2fa617cb9c774e7bb1eee985/torrfoderberoende.pdf
#16 då undrar jag lite över vilken blötmat som ät bäst?
Bozita eller Mjau är det näst bästa efter Barf. Du kan kika här så vet du vad du ska söka efter. http://kattstatus.se/sida108.html
Först och främst, gjorde dem nåt ultraljud? om inte, se till att dem gör ett alt be att få remis till en veterinär som kan göra ett ultraljud då det kan vara saker som inflammation i blåsan, urinsten, eller liknande. Och det är viktigt att utesluta allt sånt innan man börjar fippla med foder.
Så börja med det :)
Är det stress kan Feliway vara en bra idee + mycket aktivering/lek och stimulans så hon blir nöjd :)
Blötmat är bra för urinvägarna men ogillar hon det kan att "tvinga" henne att äta det leda till oro och stress och förvärra beteendet, så tycker INTE du ska ge blötmat om katten inte gillar det, ser ingen anledning att byta foder överhuvetaget om katten gillar den mat den får :)
Man kan inte låta en katt ta ansvar för vad den vill äta lika lite som att man kan göra det med ett barn. Det tog rätt lång tid att få mina katter att äta barf och även nu efter flera år av barf blir de förstås tokiga om de känner lukten av kattmat från affären och värst är torrmat.
När det gäller dietfoder så får tillverkaren göra vissa påståeenden som är snarlika medicinska påståenden. Ett uttalande som finns på Jordbruksverkets hemsida men det framgår inte vilket status som detta har. Det står också att det ska anges vilket särskilt näringsbehov som avses med fodret något som en veterinär borde kunna svara på utifrån vetenskap.
#19 Fippla med foder? Om katten kan äta blötmat så är det dumt att trycka i den en massa torrfoder för det första. Katten har inte fått ett foder för sina urinvägar utan ett som dem tillsatt lugnande i. Så ge inte sådana råd när vätska är en av viktiga faktorerna om katten har problem med urinvägarna. Sen tror jag inte att TS kommer att låta sin katt svälta. Utan TS ger nog katten det den äter tills hon kan få över katten på blöt. Om inte allt så i alla fall hälften av dagsgiven är att föredra. Man kan i alla fall försöka göra det som gynnar katten i förlängningen.
# 21 Jag håller med dig till allra största delen men vad menar du när du skriver att de tillsatt något lugnande? Vet du vad detta CALM.foger heter mer precis? Vad är det för fabrikat?
Det heter bara CALM och det är Royal Canin som tillverkar fodret.
ROYAL CANIN VETERINARY DIETS CALM för katter är ett foder som bidrar till att minska stresspåverkan genom två naturliga komponenter alfa-casozepin, ett mjölkprotein som finns i alfa-S1-kasein, L-Tryptofan, en aminosyra.
#21 Läs det jag skrev, tack.
Jag skrev om katter INTE gillar blötmat är det dumt att "tvinga" den äta det då det kan leda till oro och stress, vilket verkar vara det dem misstänker är TS problem med katten.
Du skriver det ju själv, katten har fått fodret för lugnanade effekt, INTE för urinvägarna så då är ju det viktigaste att få katten att må bra, blötmat är jätte bra, speciellt om katten har urinproblem, men har katten problem med stress så är ju att "tvinga" katten det dummaste man kan göra i detta läge, om katten VILL äta blötmat så ge katten det, om den INTE vill äta blötmat så rekommenderar jag att låta bli pga risken för ökade oro och stress.
Dock rekommenderar jag inte heller veterinären foder, är det stress är det nåt som är fel och bör ändras på + Feliway.
Sen tycker jag fortfarande ett ultraljud är viktigt för att verkligen utesluta alla urinproblem.
Jag kollade på fodret, vi fick flera påsar, urinary stress hette det. Fick för mig att det var lugnande i men där hade jag fel. Fick en påse blötmat, gav henne det och det enda hon gör är att slicka lite i såsen sen är det bra. Som alla andra gånger - hon gillar bara såsen. Jag vill som sagt inte svälta katten, och hon verkar inte gilla torrfodret från veterinären heller. Hon är lite av en kräsen katt, eftersom vi inte hade henne från början utan tog hem henne för ett år sen så misstänker jag att hon har blivit uppvuxen på royal för de är de enda hon äter egentligen.
#24 Jag har läst det du skriver. Och det stressar inte att långsamt byta ut maten.
Är katten stressad får dem FIC vilket har med urinvägarna att göra. Och då ska dem inte äta torrfoder. Ultraljud gör man bara om det finns misstanke för sten eller kristaller. Finns ingen anledning att ultraljuda för FIC,
#25 Det är likvärdigt CALM som Royal Canin har. Det fetade ger lugnande effekt.
ROYAL CANIN VETERINARY DIETS CALM för katter är ett foder som bidrar till att minska stresspåverkan genom två naturliga komponenter alfa-casozepin, ett mjölkprotein som finns i alfa-S1-kasein, L-Tryptofan, en aminosyra.
Urinary stress:
Chicken: Bränt ris, kyckling (32%) och kalkonmjöl, havre, majsglutenmjöl, animaliskt fett, smakbuljong, mineraler, fiskolja, vegetabilisk olja, vitaminer, DL-metionin, taurin, mjölkprotein hydrolysat, L-tryptofan, spårämnen, skaldjurs hydrolysat, brosk hydrolysat. Naturligt konserverad med mixade tokoferoler och citronsyra.
Zylkene: alfa-casozeptin
Här kan du läsa om FIC om du är intresserad och bilda dig en egen uppfattning. http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf och här http://doggyprofessional.se/doggyrapport/2012/doggyrapport0412.pdf
Ge henne det blötfodret hon vill äta. Du behöver verkligen inte ge torrfodret från veterinären när du kan ge henne zylkene som är detsamma.
L-tryptofan räknas som läkemedel iaf för människor. Om det är klassat som läkemedel för djur får inte veterinärer sälja det men det finns två alternativ till att veterinärer säljer det. Det ena är att det inte räknas som läkemedel för djur och det andra är att det är så lite i fodret så att man inte kommer upp till terapeutiska mängder, dvs det gör varken till eller från. Det är dessutom tveksamt om det har någon effekt enligt studier
Alfa-casozeptin har en benzodiazepineliknande verkan.
Det jag vet är att Zylkéne är helt naturlig. Men att det dem tillsätter i fodret ger liknande effekt av rogivande. Är det klassat som läkemedel skulle jag inte ge det till mina djur om jag inte måste.