Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3474 ggr
Clifftan
1

En till katt, rangordning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har försökt googla mig till svaret men inte lyckats så tänkte att någon här inne kanske vet bättre.

Vi har en kastrerad honkatt, Baileys, på 8 månader här hemma sedan tidigare och nu har vi fått hem en jourkatt (mest troligt snart vår egen katt), Midori, en okastrerad hona på ca 6 månader. Efter en dag med kompostgaller kunde vi släppa ihop dem utan problem men vår katt har förändrats en del sedan den nya kom för drygt en vecka sedan.

Tidigare har Baileys alltid sovit i sängen/sovrummet med oss, nu när Midori börjat sova i sängen så sover Baileys inte ens i samma rum. På kvällarna brukade hon alltid vara med oss i vardagsrummet, nu håller hon till i ett annat rum. Leker vi med henne och den nya kommer i närheten slutar hon att leka direkt, äter hon och den nya kommer så lämnar hon maten utan ett ljud. Är detta beteende för att hon står lägre i rang eller vad beror det på? Saknar ju vår ""rätta" Baileys, kommer detta bli bättre med tiden tror ni?

I övrigt kommer de bra överens, de leker tillsammans och ibland när vi kommer hem ligger de och sover bredvid varandra. Den nya biter dock Baileys över halsen så fort hon tvättar henne, någon som vet varför?

Och om allt detta har med rang att göra, hur kommer det bli då den nya katten kastreras i så fall?

Det blev lite långt men hoppas att någon kan svara!:)

Tjeja
7

En fertil okastrerad katt är alltid ranghög!

Är er kisse innan kastrerad känner hon tydligt av att hon är ranglåg. 

Det med bett i halsen är också ett sätt att visa rang på, utan att bråka något nämnvärt.

Jaga tror det blir bättre när den nya kissen blir kastrerad och varit det ett tag så hormonerna lugnat sig.

För er gamla kisse visar tydligt att hon respekterar den nya kissens revir och integritet.

Jag tycker ni ska visa gammelkissen lite mer u ppmärksamhet så hon känner att hennes plats i era ögon inte har förändrats.

Sedan att de kommer överrens ihop och inte bråkar är ju toppen!

Huvudsaken att ingen av dem mår dåligt! Jag tycker det är synd att gamelkissen håller sig undan så och bara släpper hela sitt revir utan vidare. Men det behöver faktiskt inte betyda att hon mår dåligt för det. Trivs hon spinner och leker och är nära er när hon vill ändå är det ju bra i alla fall. Om inte behöver ni visa henne att hon är önskad hos er fortfarande och hämta henne till er säng och visa henne tillbaka till hennes plats igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Clifftan
2

#1 Tack så mycket för ditt svar!

Eftersom ingen av oss haft någon riktig koll på hur det funkar med rang och sånt så har vi försökt att inte lägga oss i för mycket. Dock har någon av oss stänga in sig med gamla katten i sovrummet varje dag så hon får leka ostört tills att hon är nöjd. Men att hämta henne på kvällen ska vi absolut testa, vill ju att hon verkligen ska förstå att vi inte valt bort henne på något sätt!

Förutom beteendet jag beskrev ovan så har hon inte förändrats, hon kommer fortfarande springandes till dörren då vi kommer hem och spinner och rullar runt. Och när vi gosar med henne så är hon precis som vanligt så hon verkar inte må dåligt av situationen i övrigt. Det är nog jag som mår sämre av att se henne "ge upp" hela sitt revir så lätt, var väl inte riktigt förberedd utan trodde att hon självklart skulle ha högst rang då hon bott här sen i somras och är äldre. Men nu vet jag ju varför det inte blev så i alla fall!

Bara för att jag skrev att hon aldrig är med oss på kvällarna kom hon och la sig mellan mig och sambon nu!:)

Tjeja
0

🙂

När den nya blir kastrerad kanske deras rangordning jämnar ut sig, det återstår att se!

Men att de inte alls bråkat är ju en fördel! Er gammelkisse verkar vara en riktigt snäll dam! ❤️

OberonsMatte
0

"Den nya biter dock Baileys över halsen så fort hon tvättar henne, någon som vet varför?"

Vem är det som tvättar vem?

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
0

Den gamla tvättar den nya och den nya hugger.. så uppfattar jag det i alla fall..

Mina kissar, den äldre är boss, men den yngre försöker visa tillgivenhet och ibland kacksa upp sig och utmana.

Den gamla försöker nog visa omsorg som en ranghög äldre med blir tillrättavisad av den yngre fertila och "äkta" ranghöga nya damen som biter i halsen för att visa sin dominans!?

Clifftan
1

#3 Jo det är väldigt skönt att det inte blivit något bråk överhuvudtaget, vår katt brukar annars kunna vara lite småsur:) #4 Oj, blev lite otydligt där, det jag menade är att den gamla tvättar den nya och då biter den nya! Den nya tvättar den gamla också och börjar även då bita i halsen på den gamla efter ett tag. Den gamla bits aldrig vid tvätt, bara då de leker. #5 Ja precis det var så jag menade:) Jo det kan nog vara så! Vår "gamling" älskar att tvätta, brukar ligga och slicka på pannan då vi gosar och brukar även tvätta grannarnas hund!

Tjeja
0

Bita i halsen är ett tecken på dominans!

De liksom bara håller fast och den som blir biten är alldeles stilla och stel och väntar tills bitaren släpper!?

Att inte röra sig är tecken på underdånighet.

Så den yngre visar bara att hon bestämmer och den gamla visar att hon accepterar det utan att bråka eller utmana.

Såvida hon inte bråkar tillbaka förstås. Men som du TS beskriver det låter det inte som så..!?

Clifftan
0

#7 Ja, det är precis som du beskriver, gamla katten bara ligger still och väntar. Men ibland biter hon dock tillbaka och det hela övergår till en jagalek och avslutas med brottning. Ingen som fräser eller liknande så utgår från att det är lek då?

Paddan88
0

Hur länge efter kastreringen sitter hormonerna i? :)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Tjeja
1

Några veckor! Men det kan ta ett par månader innan kroppen ställt om sig helt och man börjar märka tydlig skillnad på kissen. Men det är individuellt förstås. Beroende på vad som är kattens egen personlighet och vad i individens temperament som beror på just hormonerna.

Men lugnare kommer det ju att bli så småningom förr eller senare! :)

Paddan88
0

Ok kan alltid vara bra att veta ^_^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
1

TS, jag inser att det inte är ni som bestämmer eftersom ni är jourhem men jag tycker ni ska ta upp frågan om snar kastrering av den nya kissen med den förening som äger henne. Om inte annat för att det här beteendet kan förvärras och cementeras så hon fortsätter långt efter kastrationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus