Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 626 ggr
michelle_
0

Kräsen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt missan har slutat äta blötmat. Har testat alla möjliga märken men inget funkar. Vi bytte foder till Four friends salmon för en månad sen och efter de så vill hon bara äta det torrfodret. De i djuraffären säger att hon skulle klara sig på bara det men de känns som hon är hungrig hela tiden så vi brukar ge henne lite skinka och kött då och då. Om vi lägger upp blötmaten så slickar hon bara på de sen lämnar hon allt. Vi har testat med att lögga upp små portioner så vi kan ge henne fler gånger under dagen men inte ens de funkar. Hon åt blötmat som vanligt innan vi bytte fodret och nu vill hon inte ha något annat foder heller. Överreagerar jag eller ska jag testa något annat?

Nerdysiamese
0

du kan testa att försöka mortla lite av torrfodret för att strö över blötmaten som "krydda" så att säga, ett annat tips är rå äggula att blanda ner eller blod (fruset eller i mjölform).

Min kräsna dam brukar ge med sig om man strör lite blodmjöl över maten =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[SueHn]
0

Skinka är inte så bra för den innehåller rätt mycket salt. Men om kattan äter kött så kan du ju ge henne kött och prova med olika sorter. Om det inte blir exakt så mycket som det ska vara av varje vitamin etc ett par veckor gör ju ingenting. Då kanske hon glömmer maten som du vill få bort.

Four friends salmon verkar innehålla över 30 % kolhydrater vilket är mycket men kolla själv här

michelle_
0

#1 okej det ska jag testa, tack :) #2 vart kan jag se att de innerhåller 30% kolhydrater, hittar de inte? Då är det väl fodret som tjockar upp henne då.. Skall jag byta igen?

[SueHn]
0

Om du lägger ihop procentangivelserna i listan över näringsämnen, den har rubriken "Mer information" så blir det avrundat 68 % och för att komma upp till 100 % så fattas det cirka 32 % och dessa 32 % är till den allra största delen kolhydrater från majs, ris, äpplen och troligen något mer som är så lite så att det inte behöver anges, dvs cirka 30 % kolhydrater.

För protein i detta torrfoder står det 32 % råprotein. Majs och ris innehåller protein men av detta protein kan en katt (eller människa) ta upp bara en liten del därför gör jag antagandet att det protein som katten kan tillgodogöra sig är så lite som 20 %.

Foderekommendationen är att en katt på cirka 3 kg behöver 50 g av denna torrmat per dygn. Om mitt antagande stämmer så innebär det att katten får 10 g protein per dygn.

En katt som äter enbart kött äter cirka 100 g per dygn. På Livsmedelsverkets hemsida kan man se hur mycket protein, fett, kolhydrater och vatten olika köttslag innehåller. Jag har tittat på några olika styckningsdelar av nötkött. Alla innehåller runt 20 % protein, 70 % vatten och noll kolhydrater. Fettet varier mellan cirka 1 % och 10 %. Kycklingkött är ungefär lika.

Om en katt äter rått kött får den alltså i sig runt 20 g högvärdigt protein, 70 ml vatten, lite fett och noll kolhydrater per dygn.

Äter katten istället denna torrmat blir det 10 g protein, 15 g kolhydrater, lite fett (svårt att säga hur mycket av fettet som katten kan tillgodogöra sig men i denna produkt är det nog rätt mycket) och 5 g/ml vatten.

Varför ge en katt halva energiintaget från kolhydrater, något som inte ingår i en katts normala kosthåll över huvudtaget?

En katt behöver enligt flera källor på internet 0,5 dl vatten per kg kroppsvikt och dygn. En katt som väger 3 kg skulle då behöva 150 ml vatten per dygn. Äter den rått kött får den halva mängden, 0,7 ml i maten medan med torrfodret blir det bara 0,05 ml, (1 ml vatten väger mycket nära 1 g).

Jag kan garantera er att mina katter som får mat, barf, två gånger per dag i princip aldrig tigger efter mat, inte ens nu på vintern när de är mestadels inomhus. Om ett par månader går det åt betydligt mindre mat för då är de till stor del självförsörjande.

michelle_
0

#4 vad bra, tack så jätte mycket för ditt svar, ska absolut kolla upp det sär med barf ist för att ge henne "vår" mat, tack :)

[SueHn]
0

Hoppsan, i mitt # 4 råkade det bli fel enhet på ett ställe. 0,7 ml ska vara 0,7 dl.

Ursäkta misstaget.