Rädd kattunge
Hämtade en kattunge igår. Han var lite osäker men kom fram och hälsade och var nyfiken i bilen påväg hem. Nu är han hemma och jätterädd. Han skakar och fräser och anfaller de andra djuren genom sin väska. Han fick sitta på bänken i sin väska och titta på alla. Hela kvällen. I natt var han i rummet utan andra djur. Han är nyfiken och vill fram men rädslan är överhanden. Någon som har erfarenhet av väldigt rädda ungar och kan tipsa? Vill inte göra något fel! Har varit med om osäkra men inte så rädda ungar. Fanns många katter och barn i familjen men tror inte de var så sociala utanför familjen.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Ta det lugnt med plutten och låt det ta den tid det tar! Endel behöver flera dagar och kanske t om upp till ett par veckor att vänja sig!
Börja med att låta plutten vara ensam i ett rum utan andra djur i närheten och bli trygg med er människor bara först.
Sedan kan ni introducera en av kissarna, någon som är snäll och som ni tror kommer ta sig an den lilla! Ge den äldre kissen tid att vinna pluttens förtroende i lugn och ro.
När liten är trygg och har en vän i den kissen kan ni introducera de andra djuren en och en när ni ser att plutten inte blir allt för skräckslagen av att ha dem i närheten.
Men se till att ungen hela tiden har ett eget litet skyddat område där den kan känna sig trygg och spana på de nya "kompisarna" ifrån när det blir för läskigt!
Lycka till! 🌺
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Bra råd. Lyssna på Tjeja! 😉
Var så jag tänkte va skönt att få lite backup på sin teori :) Tråkigt bara att han är så rädd för samtidigt försöker han smita ut till oss andra :(
Riktigt härlig uppdatering! Den lille plutten och den äldre katten på 4 månader är kompisar! Vi satte en nätdörr för dörren så han kunde iaktta på säkert håll med godis till bägge och efter bara några minuter blev det lekfullt istället för rädsla. Så nu rusar de runt och leker :) plutten är fortfarande rädd för hundarna så de får han kolla in via nätet ett tag till ;) så ser han sin kompis leka med hundarna utan att vara rädd :)
Vad roligt att läsa! :D Så skönt för den lilla att ha en kattvän att ty sig till redan!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Kattungar som tagits från sin mamma är så gott som alltid rädda, de har förlorat sin trygghet!
Men.. du har gjort rätt.. den skall få en ny trygghet hos dig och hos de andra djuren.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Stäng in alla andra djur i burar och låt kattungen kika runt och dofta på djur i bur.
Folk borde inse att dom är rädda.. Det kan ta jätte lång tid. tog ett halvår innan vår hemlösa Kisenkis (som han heter) Vågade komma fram till oss. Mager och blodig, När de gick 7 månader ville jag ge upp, jag ville se han bo hos oss, få mat i magen varje dag och ligga i min säng istället för det frostiga kalla berget utanför. Var ju rädd att han skulle bli Överkörd. Tog in han ibland för att vänja honom. Han skrek och ville ut varje gång. Men en dag i januari beslöt han sig för att stanna inne :) Han kastrerades och kontrollerades. Snart ska han få sin andra vaccin spruta och nu ligger han här på min matta bredvid mig och myser i värmen. Han är skygg för de andra som bor här och följer efter mig som en hund. Men jag VET att han kommer sluta vara rädd för dom en dag. DET! TAR! TID!
#8 så härlig historia. Hatten av för dig! =)
Han är ute med oss om dagarna nu. :) så länge hundarna ignorerar honom så är han nyfiken på dom men så fort dom visar intresse blir han sur ;) Här busar han (svart/vit) iallafall med sin storebror Pysen som är svart :)